Knowledge Management in Mergers and Acquisitions: key factors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Orsi, Ademar
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)
Texto Completo: https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/68
Resumo: The linking between competitiveness and knowledge has been object of increasing attention and subject of discussion in the enterprise and academic field. The evaluation of the existing knowledge and the comparison with the future necessities consist in the strategically management of the knowledge. Literature points at two routes for institutions to obtain the knowledge they lack: internal development and incorporation of external bases. Some enterprises choose to incorporate external bases of knowledge through the acquisition of other firms that have already undergone the learning process and which are acknowledged in the market. However, this apparently hasty solution hides problems that are inherent to the change management in merges and acquisitions, mostly in cultural aspects. A contribution of this study includes the identification and discussion of the critical factors of these processes. Key-words: Knowledge management. Organizational change. Organizational culture.
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spelling Knowledge Management in Mergers and Acquisitions: key factorsGestión del Conocimiento en Fusiones y Adquisiciones: factores críticosGestão do Conhecimento em Fusões e Aquisições: fatores críticosKnowledge management. Organizational change. Organizational culture.Gestión del conocimiento. Cambio organizacional. Cultura de empresa.Gestão do conhecimento. Mudança organizacional. Cultura de empresa.The linking between competitiveness and knowledge has been object of increasing attention and subject of discussion in the enterprise and academic field. The evaluation of the existing knowledge and the comparison with the future necessities consist in the strategically management of the knowledge. Literature points at two routes for institutions to obtain the knowledge they lack: internal development and incorporation of external bases. Some enterprises choose to incorporate external bases of knowledge through the acquisition of other firms that have already undergone the learning process and which are acknowledged in the market. However, this apparently hasty solution hides problems that are inherent to the change management in merges and acquisitions, mostly in cultural aspects. A contribution of this study includes the identification and discussion of the critical factors of these processes. Key-words: Knowledge management. Organizational change. Organizational culture.La relación entre competitividad y conocimiento ha sido objeto de creciente atención y tema de discusión en el medio empresarial y académico. La evaluación del conocimiento existente y la comparación con las necesidades futuras constituyen la gestión estratégica del conocimiento. La literatura señala dos caminos para que la organización obtenga el conocimiento que necesita: el del desarrollo interno y el de la incorporación de bases externas. Este último camino es el tema de este estudio. Algunas corporaciones optan por adquirir otras  empresas que ya pasaron por el proceso de aprendizaje y tienen el reconocimiento del mercado. Sin embargo, la aparente rapidez de la solución esconde problemas típicos de gestión del cambio en fusiones y adquisiciones, destacándose los aspectos culturales. Una contribución de este estudio incluye la identificación y discusión de los factores críticos de estos procesos.Palabras clave: Gestión del conocimiento. Cambio organizacional. Cultura de empresa.A ligação entre competitividade e conhecimento tem sido objeto de crescente atenção e tema de discussão no meio empresarial e acadêmico. A avaliação do conhecimento existente e a comparação com as necessidades futuras constituem-se na gestão estratégica do conhecimento. A literatura aponta dois caminhos para a organização obter o conhecimento de que necessita: o do desenvolvimento interno e o da incorporação de bases externas. Este último caminho é o objeto deste estudo. Algumas corporações optam pela aquisição de outras empresas que já passaram pelo processo de aprendizado e dispõem de reconhecimento no mercado. A aparente rapidez da solução esconde, no entanto, problemas típicos de gestão da mudança em fusões e aquisições, ressaltados os aspectos culturais. Uma contribuição deste estudo inclui a identificação e discussão dos fatores críticos desses processos.Palavras-chave: Gestão do conhecimento. Mudança organizacional. Cultura de empresa.FECAP2007-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/6810.7819/rbgn.v8i22.68Review of Business Management; Vol. 8 No. 22 (2006); 46-56RBGN Revista Brasileira de Gestão de Negócios; Vol. 8 Núm. 22 (2006); 46-56RBGN - Revista Brasileira de Gestão de Negócios; v. 8 n. 22 (2006); 46-561983-08071806-4892reponame:Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online)instname:Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)instacron:FECAPporengspahttps://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/68/62https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/68/249https://rbgn.fecap.br/RBGN/article/view/68/250Copyright (c) 2014 Review of Business Managementinfo:eu-repo/semantics/openAccessOrsi, Ademar2008-12-10T15:13:13Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/68Revistahttp://rbgn.fecap.br/RBGN/indexhttps://rbgn.fecap.br/RBGN/oai||jmauricio@fecap.br1983-08071806-4892opendoar:2008-12-10T15:13:13Revista Brasileira de Gestão de Negócios (Online) - Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado (FECAP)false
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