Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Lélis Pedro de
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Salazar, German Torres, Calegario, Cristina Lelis Leal, Silva, Sabrina Soares da
Tipo de documento: Artigo
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/189
Resumo: The objective of this work was to identify the relation between the composition of the board of directors, with the market of value and performance of the Brazilian companies of capital market. The hierarchic multiple regression model was used identify, not only the relation of the main independent variables selected, but, to consider the effect of other characteristics of the companies who also has influence in both the market of value and performance. As results, it can be distinguished that the composition of the administration board has exerted more influence in the value of market of the companies than in their performance. The total of board of directors showed positively related such as with the market of value as the performance. It was also evidenced that the characteristics of the companies, as indebtedness and its size, when they interact with the characteristics of the administration advice, suggest that the recommendations of the code of corporate governance produce different effect in the companies, following its individual characteristics.
id UFLA_b91b1e87db02bf90e03cbb721761322f
oai_identifier_str oai:localhost:1/189
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileirasCorporate governance: an analysis of board of directors in relation with the value of market and performance of the brazilian companiesGovernança corporativaValor de mercadoDesempenho empresarialConselho de administraçãoRegressões múltiplas hierárquicasCorporate governanceValue of marketThe objective of this work was to identify the relation between the composition of the board of directors, with the market of value and performance of the Brazilian companies of capital market. The hierarchic multiple regression model was used identify, not only the relation of the main independent variables selected, but, to consider the effect of other characteristics of the companies who also has influence in both the market of value and performance. As results, it can be distinguished that the composition of the administration board has exerted more influence in the value of market of the companies than in their performance. The total of board of directors showed positively related such as with the market of value as the performance. It was also evidenced that the characteristics of the companies, as indebtedness and its size, when they interact with the characteristics of the administration advice, suggest that the recommendations of the code of corporate governance produce different effect in the companies, following its individual characteristics.O objetivo deste trabalho foi identificar a relação da composição do conselho de administração com o valor de mercado e com o desempenho das empresas brasileiras de capital aberto. Para tanto, foram utilizadas regressões múltiplas hierárquicas que permitem identificar não somente a relação das principais variáveis independentes selecionadas, mas também considerar os efeitos de outras características das empresas que também interferem no valor de mercado e desempenho. Como resultado, destaca-se que a composição do conselho tem exercido mais influência no valor de mercado das companhias do que no desempenho delas. A quantidade total de conselheiros mostrou-se positivamente relacionada tanto com o valor de mercado quanto com o desempenho. Também se constatou que as características das empresas, como endividamento e o seu tamanho, quando interagem com as características do conselho de administração, sugerem que as recomendações do código de governança corporativa surtem efeitos diferentes nas empresas, conforme as suas características individuais.2012-12-19T19:23:03Z2012-12-19T19:23:03Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, L. P. de et al. Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 4-31, jul./ago. 2009.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/189otherAndrade, Lélis Pedro deSalazar, German TorresCalegario, Cristina Lelis LealSilva, Sabrina Soares dareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-02-28T14:28:07Zoai:localhost:1/189Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2013-02-28T14:28:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
Corporate governance: an analysis of board of directors in relation with the value of market and performance of the brazilian companies
title Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
spellingShingle Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
Andrade, Lélis Pedro de
Governança corporativa
Valor de mercado
Desempenho empresarial
Conselho de administração
Regressões múltiplas hierárquicas
Corporate governance
Value of market
title_short Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
title_full Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
title_fullStr Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
title_full_unstemmed Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
title_sort Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras
author Andrade, Lélis Pedro de
author_facet Andrade, Lélis Pedro de
Salazar, German Torres
Calegario, Cristina Lelis Leal
Silva, Sabrina Soares da
author_role author
author2 Salazar, German Torres
Calegario, Cristina Lelis Leal
Silva, Sabrina Soares da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Lélis Pedro de
Salazar, German Torres
Calegario, Cristina Lelis Leal
Silva, Sabrina Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Governança corporativa
Valor de mercado
Desempenho empresarial
Conselho de administração
Regressões múltiplas hierárquicas
Corporate governance
Value of market
topic Governança corporativa
Valor de mercado
Desempenho empresarial
Conselho de administração
Regressões múltiplas hierárquicas
Corporate governance
Value of market
description The objective of this work was to identify the relation between the composition of the board of directors, with the market of value and performance of the Brazilian companies of capital market. The hierarchic multiple regression model was used identify, not only the relation of the main independent variables selected, but, to consider the effect of other characteristics of the companies who also has influence in both the market of value and performance. As results, it can be distinguished that the composition of the administration board has exerted more influence in the value of market of the companies than in their performance. The total of board of directors showed positively related such as with the market of value as the performance. It was also evidenced that the characteristics of the companies, as indebtedness and its size, when they interact with the characteristics of the administration advice, suggest that the recommendations of the code of corporate governance produce different effect in the companies, following its individual characteristics.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2012-12-19T19:23:03Z
2012-12-19T19:23:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, L. P. de et al. Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 4-31, jul./ago. 2009.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/189
identifier_str_mv ANDRADE, L. P. de et al. Governança corporativa: uma análise da relação do conselho de administração com o valor de mercado e desempenho das empresas brasileiras. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 4-31, jul./ago. 2009.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/189
dc.language.iso.fl_str_mv other
language_invalid_str_mv other
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1773140604350365696