O DESENVOLVIMENTO E AS POLÍTICAS DE INFRAESTRUTURA VIÁRIA: GOIÁS, MATO GROSSO E A MICRORREGIÃO DE IPORÁ- GO.

This research aims to describe the regional development policies of the Midwest, especially in the states of Goiás and Mato Grosso. The Midwest is presented as area of modern production and agroindustrial strong economic dynamism, region considered until recently as a demographic void and as an area...

Full description

Access type:openAccess
Publication Date:2016
Main Author: Silva, Rosenilda Maria de Moraes lattes
Advisor: Silva, Margot Riemann Costa e lattes
Referee: Vieira, Jeferson de Castro lattes, Deus, Joao Batista de lattes
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Pontifícia Universidade Católica de Goiás
Program: Programa de Pós-Graduação STRICTO SENSU em Desenvolvimento e Planejamento Territorial
Department: Escola de Gestão e Negócios::Curso de Ciências Econômicas
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/3506
Citation:Silva, Rosenilda Maria de Moraes. O DESENVOLVIMENTO E AS POLÍTICAS DE INFRAESTRUTURA VIÁRIA: GOIÁS, MATO GROSSO E A MICRORREGIÃO DE IPORÁ- GO.. 2016. [127 f.]. Dissertação( Programa de Pós-Graduação STRICTO SENSU em Desenvolvimento e Planejamento Territorial) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, [Goiânia - GO].
Portuguese abstract:A presente pesquisa tem como objetivo descrever as políticas de desenvolvimento regional da região Centro-Oeste, em especial dos estados de Goiás e Mato Grosso. O Centro-Oeste se apresenta como área de moderna produção agroindustrial e forte dinamismo econômico, região considerada até recentemente como um vazio demográfico e como área vocacionada apenas para atividades agrícolas de subsistência, extrativismo e mineração rudimentar. Os investimentos públicos em infraestrutura dinamizaram a região a partir do Plano de Metas. As políticas de incentivo à modernização agrícola e à ocupação das áreas do cerrado impactaram em forte crescimento após a década de 1970. Nos estados do Mato Grosso e Goiás as transformações na agropecuária vêm diversificando o perfil econômico, contribuindo com o novo cenário da trilha do agronegócio, isso deve-se, sobretudo à importância da infraestrutura na malha rodoviária, que não tem acompanhado o desenvolvimento da região. Para fundamentar teoricamente esta pesquisa, recorreu-se a diversos autores. Entre os quais se destacam Moysés (2012), Arrais (2013), Silva (2012), Gomis (1998), Palacín e Moraes (2008), Estevam (1997), Barrat (2011) e Negret (2010), entre outros. A pesquisa também apresenta o perfil econômico e social da microrregião de Iporá, demostrando os problemas que a mesma vem enfrentando a partir das deficiências da malha viária municipal e intermunicipal, impactando desde o escoamento da produção, até o transporte escolar, interferindo no desenvolvimento econômico e social da região.
English abstract:This research aims to describe the regional development policies of the Midwest, especially in the states of Goiás and Mato Grosso. The Midwest is presented as area of modern production and agroindustrial strong economic dynamism, region considered until recently as a demographic void and as an area dedicated only to agricultural activities of subsistence, extraction and rudimentary mining. Public investments in infrastructure streamlined the region from the Target Plan. Policies to encourage agricultural modernization and the occupation of the cerrado areas impacted by strong growth after the 1970s in the states of Mato Grosso and Goias transformations in agriculture come diversifying the economic profile, contributing to the new scenario of the agribusiness track this is due mainly to the importance of infrastructure in the road network, which has not followed the development of the region. To theoretically support this research, we used the various authors. Among which stand out Moyses (2012), Arrais (2013), Silva (2012), Gomis (1998), Palacín and Moraes (2008), Estevam (1997), Barrat (2011) and Negret (2010), among others. The survey also shows the economic and social profile of the micro-Iporá, showing the problems that it is facing from the shortcomings of the municipal and intermunicipal road network, impacting from the production flow, to school transport, interfering with economic development and social region.