House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Houdayer, Hélène
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20892
Resumo: We are presenting here a reading of House, a popular television medical drama, through the prism of the imaginary. This show juggles with reality and fiction in such a way that it is sometimes difficult for us to make a distinction between what we know about the medical environment and what images and words suggest. House’s main and eponymous character, Dr Gregory House, appeals to the viewer through his ambivalence. Indeed, he is both obnoxious – often spiteful, callous and unsympathetic towards his patients, his close friends and colleagues, always flouting hospital rules – and captivating in the practice of his profession as well as in the relationships he maintains with the members of his team. This ambivalence makes him the author of a “creative destruction”, which takes us from one world of feelings to another, using our emotions. Thus a dialogical process takes place, which can be perceived using the framework of interpretation provided by imaginary sociology, in particular its structures elaborated by Gilbert Durand.
id PUC_RS-12_681826c096f1c9723997f022ed33ade3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20892
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of securityDestrucción creativa de House: orden y desorden bajo el disfraz de la seguridadDestruição criativa de House: Ordem e desordem sob o disfarce de segurançaFictionRealityMental pictureFictionFicciónRealidadImagen mentalFicciónFicçãoRealidadeImagem mentalFicçãoWe are presenting here a reading of House, a popular television medical drama, through the prism of the imaginary. This show juggles with reality and fiction in such a way that it is sometimes difficult for us to make a distinction between what we know about the medical environment and what images and words suggest. House’s main and eponymous character, Dr Gregory House, appeals to the viewer through his ambivalence. Indeed, he is both obnoxious – often spiteful, callous and unsympathetic towards his patients, his close friends and colleagues, always flouting hospital rules – and captivating in the practice of his profession as well as in the relationships he maintains with the members of his team. This ambivalence makes him the author of a “creative destruction”, which takes us from one world of feelings to another, using our emotions. Thus a dialogical process takes place, which can be perceived using the framework of interpretation provided by imaginary sociology, in particular its structures elaborated by Gilbert Durand.En este trabajo es presentada la lectura de la serie House, un programa popular de tema médico televisivo, a través del prisma del imaginario. La atracción transita entre la ficción y la realidad de tal forma que, a veces, es difícil de distinguir entre lo que sabemos del ambiente hospitalario y qué imágenes y palabras sugiere. El personaje principal epónimo de House, Dr. Gregory House, apela al espectador por su ambivalencia. En verdad, él es irritante –muchas veces maldadoso, insensible y antipático con sus pacientes, sus amigos próximos y colegas, siempre burlando las reglas del hospital– y cautivando por la práctica de su profesión, así como por las relaciones que mantiene con los miembros de su equipo. Esta ambivalencia hace de él el autor de la “destrucción creativa” que nos lleva del mundo de los sentimientos a otro, usando las emociones. De esa forma, el proceso dialógico ocurre, lo que puede ser percibido usando el encuadramiento de la interpretación promovida por la sociología del imaginario, en particular las estructuras elaboradas por Gilbert Durand.Neste trabalho é apresentada a leitura da série House, um programa popular de tema médico televisivo, através do prisma do imaginário. Essa atração transita entre a ficção e a realidade de uma forma que, às vezes, é difícil fazer a distinção entre o que sabemos do ambiente hospitalar e que imagens e palavras sugere. O personagem principal epônimo de House, Dr. Gregory House, apela para o espectador pela sua ambivalência. Na verdade, ele é irri­tante - muitas vezes maldoso, insensível e antipático com os seus pacientes, seus amigos próximos e colegas, sempre burlando as regras do hospital - e cativando pela prática da sua profissão bem como nas relações que ele mantém com os membros da sua equipe. Essa ambivalência faz dele o autor da "destruição criativa''. que nos leva do mundo dos sentimentos a outro, usando as emoções. Dessa forma, o processo dialógico ocorre, o que pode ser percebido usando o enquadramento da interpretação promovida pela sociologia do imaginário, em particular as estruturas elaboradas por Gilbert Durand.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2089210.15448/1980-3729.2015.1.20892Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 81-93Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 81-93Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 81-931980-37291415-054910.15448/1980-3729.2015.1reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20892/13113Copyright (c) 2015 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessHoudayer, Hélène2017-07-14T16:18:13Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/20892Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-07-14T16:18:13Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
Destrucción creativa de House: orden y desorden bajo el disfraz de la seguridad
Destruição criativa de House: Ordem e desordem sob o disfarce de segurança
title House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
spellingShingle House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
Houdayer, Hélène
Fiction
Reality
Mental picture
Fiction
Ficción
Realidad
Imagen mental
Ficción
Ficção
Realidade
Imagem mental
Ficção
title_short House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
title_full House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
title_fullStr House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
title_full_unstemmed House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
title_sort House’s creative destruction: Order and disorder under the guise of security
author Houdayer, Hélène
author_facet Houdayer, Hélène
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Houdayer, Hélène
dc.subject.por.fl_str_mv Fiction
Reality
Mental picture
Fiction
Ficción
Realidad
Imagen mental
Ficción
Ficção
Realidade
Imagem mental
Ficção
topic Fiction
Reality
Mental picture
Fiction
Ficción
Realidad
Imagen mental
Ficción
Ficção
Realidade
Imagem mental
Ficção
description We are presenting here a reading of House, a popular television medical drama, through the prism of the imaginary. This show juggles with reality and fiction in such a way that it is sometimes difficult for us to make a distinction between what we know about the medical environment and what images and words suggest. House’s main and eponymous character, Dr Gregory House, appeals to the viewer through his ambivalence. Indeed, he is both obnoxious – often spiteful, callous and unsympathetic towards his patients, his close friends and colleagues, always flouting hospital rules – and captivating in the practice of his profession as well as in the relationships he maintains with the members of his team. This ambivalence makes him the author of a “creative destruction”, which takes us from one world of feelings to another, using our emotions. Thus a dialogical process takes place, which can be perceived using the framework of interpretation provided by imaginary sociology, in particular its structures elaborated by Gilbert Durand.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20892
10.15448/1980-3729.2015.1.20892
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20892
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2015.1.20892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/20892/13113
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 22 No. 1 (2015); 81-93
Revista FAMECOS; Vol. 22 Núm. 1 (2015); 81-93
Revista FAMECOS; v. 22 n. 1 (2015); 81-93
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2015.1
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1752127665967464448