Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marine, Talita de Cássia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Barbosa, Juliana Bertucci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978
Resumo: In this article we have as general purpose investigate linguistic beliefs graduate students of PROFLETRAS (basic education teachers) in two federal universities of the Triângulo Mineiro. To achieve our goal, we prepare and apply a linguistic beliefs questionnaire for participants of this survey. Data analysis pointed out, as a result, the General detachment of Portuguese language teaching in basic education of a predominantly reflective attitude and a culturally sensitive pedagogy, sociocultural and linguistic variations. Adding up the results of our investigations to the assumption that the teaching of Portuguese language in Brazil is still being practiced so outdated and scrappy of the guidelines of the PCN, our research aim to contribute to the mapping of language in Brazil and beliefs to the awareness of the problems that permeate this issue and obstacles to be faced for a sociolinguistic teaching of Portuguese language.
id PUC_RS-14_e0ca7630704846ce70ba349c49dfe302
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24978
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)Crenças linguísticas de alunos do PROFLETRAS de universidades no Triângulo MineiroLinguistic beliefsPortuguese language teachingBasic Education teachersProfletras.Crença linguísticaEnsino de língua portuguesaProfessores da Educação BásicaProfletras.In this article we have as general purpose investigate linguistic beliefs graduate students of PROFLETRAS (basic education teachers) in two federal universities of the Triângulo Mineiro. To achieve our goal, we prepare and apply a linguistic beliefs questionnaire for participants of this survey. Data analysis pointed out, as a result, the General detachment of Portuguese language teaching in basic education of a predominantly reflective attitude and a culturally sensitive pedagogy, sociocultural and linguistic variations. Adding up the results of our investigations to the assumption that the teaching of Portuguese language in Brazil is still being practiced so outdated and scrappy of the guidelines of the PCN, our research aim to contribute to the mapping of language in Brazil and beliefs to the awareness of the problems that permeate this issue and obstacles to be faced for a sociolinguistic teaching of Portuguese language.Neste artigo, temos como objetivo geral investigar as crenças linguísticas de pós-graduandos do PROFLETRAS (professores da Educação Básica) de duas universidades federais do Triângulo Mineiro. Para atingirmos nosso objetivo, confeccionamos e aplicamos um questionário de crenças linguísticas destinadas aos participantes desta pesquisa. A análise de dados apontou, como resultado geral, o distanciamento do ensino de língua portuguesa na Educação Básica de uma atitude predominantemente reflexiva e de uma pedagogia culturalmente sensível às variações socioculturais e linguísticas. Somando os resultados de nossas investigações ao pressuposto de que o ensino de língua portuguesa no Brasil continua sendo praticado de modo ultrapassado e desconexo das orientações dos PCN, nossas pesquisas pretendem contribuir para o mapeamento das crenças linguísticas no Brasil e para a conscientização dos problemas que permeiam esta questão e dos obstáculos a serem enfrentados em prol de um ensino sociolinguístico de língua portuguesa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/2497810.15448/1984-4301.2017.1.24978Letrônica; Vol. 10 No. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-379Letrônica; v. 10 n. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-3791984-430110.15448/1984-4301.2017.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978/16322Copyright (c) 2017 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarine, Talita de CássiaBarbosa, Juliana Bertucci2018-02-16T13:27:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24978Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2018-02-16T13:27:49letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
Crenças linguísticas de alunos do PROFLETRAS de universidades no Triângulo Mineiro
title Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
spellingShingle Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
Marine, Talita de Cássia
Linguistic beliefs
Portuguese language teaching
Basic Education teachers
Profletras.
Crença linguística
Ensino de língua portuguesa
Professores da Educação Básica
Profletras.
title_short Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
title_full Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
title_fullStr Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
title_full_unstemmed Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
title_sort Linguistic beliefs of PROFLETRAS students of universities in the Triângulo Mineiro (MG, Brazil)
author Marine, Talita de Cássia
author_facet Marine, Talita de Cássia
Barbosa, Juliana Bertucci
author_role author
author2 Barbosa, Juliana Bertucci
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marine, Talita de Cássia
Barbosa, Juliana Bertucci
dc.subject.por.fl_str_mv Linguistic beliefs
Portuguese language teaching
Basic Education teachers
Profletras.
Crença linguística
Ensino de língua portuguesa
Professores da Educação Básica
Profletras.
topic Linguistic beliefs
Portuguese language teaching
Basic Education teachers
Profletras.
Crença linguística
Ensino de língua portuguesa
Professores da Educação Básica
Profletras.
description In this article we have as general purpose investigate linguistic beliefs graduate students of PROFLETRAS (basic education teachers) in two federal universities of the Triângulo Mineiro. To achieve our goal, we prepare and apply a linguistic beliefs questionnaire for participants of this survey. Data analysis pointed out, as a result, the General detachment of Portuguese language teaching in basic education of a predominantly reflective attitude and a culturally sensitive pedagogy, sociocultural and linguistic variations. Adding up the results of our investigations to the assumption that the teaching of Portuguese language in Brazil is still being practiced so outdated and scrappy of the guidelines of the PCN, our research aim to contribute to the mapping of language in Brazil and beliefs to the awareness of the problems that permeate this issue and obstacles to be faced for a sociolinguistic teaching of Portuguese language.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978
10.15448/1984-4301.2017.1.24978
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2017.1.24978
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/24978/16322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Letrônica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Letrônica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 10 No. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-379
Letrônica; v. 10 n. 1 (2017): Sociolinguística & Narrativa Literária no Século XXI: rupturas, tendências e impasses; 361-379
1984-4301
10.15448/1984-4301.2017.1
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1752127642784497664