Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pugliesi, Lucas Bento
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146
Resumo: This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).
id PUC_RS-14_3c593afa24dfe87e4dba84df6a6cef08
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28146
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O DesertorClarezas (e obscuridades) d' O Desertor de Silva AlvarengaPoeticsXVIIIth Century PoetryColonial WritingsGenre TheoryRhetorics.PoéticaPoesia SetecentistaPoesia colonialTeoria dos GênerosRetórica.This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).O presente trabalho versa sobre a relação entre público e obra na invenção de O desertor de Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), a partir da imitação dos modelos retóricos de longa duração que concorrem no momento de escrita do poema durante o mecenato pombalino. Assim, propõe-se que contra certa ortodoxia das doutrinas de arte de um Cândido Lusitano, Alvarenga produz liames de obscuridade em seu poema heróicômico que, pela natureza mista, fala também a um público misto (o especializado do ambiente acadêmico, no qual a obra foi gestada, e o amplo, idealizado pelo projeto civilizatório pombalino).Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/2814610.15448/1984-4301.2018.1.28146Letrônica; Vol. 11 No. 1 (2018): Lusophone literary dialogues: Portugal, Brazil, Angola, Cape Verde, Mozambique and other Lusophone literatures; 78-90Letrônica; v. 11 n. 1 (2018): Diálogos literários na Lusofonia: Portugal, Brasil, Angola, Cabo Verde, Moçambique e outras literaturas lusófonas; 78-901984-430110.15448/1984-4301.2018.1reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146/16974Copyright (c) 2018 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessPugliesi, Lucas Bento2019-10-15T21:33:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/28146Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2019-10-15T21:33:33letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
Clarezas (e obscuridades) d' O Desertor de Silva Alvarenga
title Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
spellingShingle Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
Pugliesi, Lucas Bento
Poetics
XVIIIth Century Poetry
Colonial Writings
Genre Theory
Rhetorics.
Poética
Poesia Setecentista
Poesia colonial
Teoria dos Gêneros
Retórica.
title_short Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
title_full Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
title_fullStr Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
title_full_unstemmed Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
title_sort Clarity (and obscurity) in Silva Alvarenga´s O Desertor
author Pugliesi, Lucas Bento
author_facet Pugliesi, Lucas Bento
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pugliesi, Lucas Bento
dc.subject.por.fl_str_mv Poetics
XVIIIth Century Poetry
Colonial Writings
Genre Theory
Rhetorics.
Poética
Poesia Setecentista
Poesia colonial
Teoria dos Gêneros
Retórica.
topic Poetics
XVIIIth Century Poetry
Colonial Writings
Genre Theory
Rhetorics.
Poética
Poesia Setecentista
Poesia colonial
Teoria dos Gêneros
Retórica.
description This paper deals with the relation between public and writing in the invention of O desertor of Inácio da Silva Alvarenga (1749-1814), through the imitation of rhetorical models of long duration that compete at the moment of writing of the poem during the patronage of Pombal. Thus, it is proposed that against certain orthodoxy of the art doctrines of a Cândido Lusitano, Alvarenga produces threads of obscurity in his heroiccomic poem which, by its mixed nature, also speaks to a mixed public (the specialized academic environment in which the work was developed, and the broad one, idealized by the Pombaline civilizational project).
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146
10.15448/1984-4301.2018.1.28146
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2018.1.28146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/28146/16974
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Letrônica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Letrônica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 11 No. 1 (2018): Lusophone literary dialogues: Portugal, Brazil, Angola, Cape Verde, Mozambique and other Lusophone literatures; 78-90
Letrônica; v. 11 n. 1 (2018): Diálogos literários na Lusofonia: Portugal, Brasil, Angola, Cabo Verde, Moçambique e outras literaturas lusófonas; 78-90
1984-4301
10.15448/1984-4301.2018.1
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1752127643193442304