Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, José Cláudio Sooma
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Favaro, Marta Regina Gimenez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899
Resumo: The article establishes an interchange with the thinking ofother researchers who have also selected A Brief Course in theHistory of Education, authored in 1907 by American writerPaul Monroe, as an object of study and focus of investigation.To that end, it discusses the chosen encyclopedic format, theemphasis given to certain previously orchestrated educationalexperiences, as well as the omission of others. The widecirculation that the book enjoyed makes it possible toscrutinize how it influenced the formation of a specificnarrative style, both for the production of historiography aswell as in teaching the Histories of Education.
id RBHE-1_9cf37c2d92ddd78e2a6e7b7c1ebeecba
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38899
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of educationPaul Monroe y la circulación de una modalidad narrativa para pensar y enseñar las historias de la educaciónPaul Monroe e a circulação de uma modalidade de narrativa para se pensar e ensinar as histórias da educaçãoHistoriography of educationteaching of History of Educationhistorical writingsPaul Monroeteacher trainingHistoriografía de la educaciónenseñanza de Historia de la Educaciónescritas de la HistoriaPaul Monroeformación de profesoresThe article establishes an interchange with the thinking ofother researchers who have also selected A Brief Course in theHistory of Education, authored in 1907 by American writerPaul Monroe, as an object of study and focus of investigation.To that end, it discusses the chosen encyclopedic format, theemphasis given to certain previously orchestrated educationalexperiences, as well as the omission of others. The widecirculation that the book enjoyed makes it possible toscrutinize how it influenced the formation of a specificnarrative style, both for the production of historiography aswell as in teaching the Histories of Education.El artículo establece interlocuciones con las reflexiones deotros investigadores que, igualmente, eligieron laobra norteamericana A brief course in the history of education,elaborada por Paul Monroe en 1907, como objeto de estudio ysu escrita como centro de investigación. En esta medida,problematiza el enfoque enciclopédico adoptado, los realcesconferidos y los silenciamientos producidos con relación a lasexperiencias educacionales orquestadas en el pasado. Lasignificativa circulación que ese libro conoció posibilita lascondiciones para que se pueda escrutarlo como estimuladorpara la conformación de determinado modelo narrativo tantopara la producción del conocimiento historiográfico como parala enseñanza de las Historias de la Educación.O artigo estabelece interlocuções com as reflexões de outrospesquisadores que, igualmente, elegeram a obra norte-americana A brief course in the history of education, elaboradapor Paul Monroe em 1907, como objeto de estudo e a suaescrita como foco de investigação. Nessa medida, problematizao enfoque enciclopédico adotado, os realces conferidos e ossilenciamentos produzidos em relação às experiênciaseducacionais orquestradas no passado. A significativacirculação que esse livro conheceu possibilita as condições paraque se possa perscrutá-lo como estimulador para a conformaçãode determinado modelo narrativo tanto para a produção doconhecimento historiográfico quanto para o ensino das Históriasda Educação.RBHE2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-192Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899/pdf_49Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, José Cláudio SoomaFavaro, Marta Regina Gimenez2022-02-22T22:18:19Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38899Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:19Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
Paul Monroe y la circulación de una modalidad narrativa para pensar y enseñar las historias de la educación
Paul Monroe e a circulação de uma modalidade de narrativa para se pensar e ensinar as histórias da educação
title Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
spellingShingle Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
Silva, José Cláudio Sooma
Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
Paul Monroe
teacher training
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritas de la Historia
Paul Monroe
formación de profesores
title_short Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
title_full Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
title_fullStr Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
title_full_unstemmed Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
title_sort Paul Monroe and the circulation of a narrative style for thinking and teaching the histories of education
author Silva, José Cláudio Sooma
author_facet Silva, José Cláudio Sooma
Favaro, Marta Regina Gimenez
author_role author
author2 Favaro, Marta Regina Gimenez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, José Cláudio Sooma
Favaro, Marta Regina Gimenez
dc.subject.por.fl_str_mv Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
Paul Monroe
teacher training
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritas de la Historia
Paul Monroe
formación de profesores
topic Historiography of education
teaching of History of Education
historical writings
Paul Monroe
teacher training
Historiografía de la educación
enseñanza de Historia de la Educación
escritas de la Historia
Paul Monroe
formación de profesores
description The article establishes an interchange with the thinking ofother researchers who have also selected A Brief Course in theHistory of Education, authored in 1907 by American writerPaul Monroe, as an object of study and focus of investigation.To that end, it discusses the chosen encyclopedic format, theemphasis given to certain previously orchestrated educationalexperiences, as well as the omission of others. The widecirculation that the book enjoyed makes it possible toscrutinize how it influenced the formation of a specificnarrative style, both for the production of historiography aswell as in teaching the Histories of Education.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38899/pdf_49
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-192
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-192
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 169-192
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530850390016