The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Jefferson da Costa
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792
Resumo: This article presents the results from a study based on a doctoralproject which intended to know and understand the aspects ofconstruction of professional identity of teachers from theColégio Pedro II, from 1925 to 1945, a period characterized bythe Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo CapanemaReforms. These aspects, identified from a documentary research,were analyzed based on the concepts of self-identity and identityfor the others by Dubar (1997), and linked to the InstitutionalProgram, by Dubet (2002). We confirmed remarkable aspects inthe construction of their career and also we concluded that thoseteachers were self-contained, in the attempt to incorporateprivileges which were not extended to other institutions of thesecondary education.
id RBHE-1_89dbc6c8ba6ca65a05d2df52c1e86504
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40792
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)Los profesores del Colegio Pedro II: categorías, trayectorias y aspectos de identidad (1925-1945)Os professores do Colégio Pedro II: categorias, trajetórias e aspectos identitários (1925-1945)Professional Teaching IdentitySecondary EducationColégio Pedro IIIdentidad Profesional DocenteEducación SecundariaColegio Pedro IIIdentidade Profissional DocenteEnsino SecundárioColégio Pedro II.This article presents the results from a study based on a doctoralproject which intended to know and understand the aspects ofconstruction of professional identity of teachers from theColégio Pedro II, from 1925 to 1945, a period characterized bythe Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo CapanemaReforms. These aspects, identified from a documentary research,were analyzed based on the concepts of self-identity and identityfor the others by Dubar (1997), and linked to the InstitutionalProgram, by Dubet (2002). We confirmed remarkable aspects inthe construction of their career and also we concluded that thoseteachers were self-contained, in the attempt to incorporateprivileges which were not extended to other institutions of thesecondary education.El artículo presenta los resultados de un estudio realizado en elámbito de un proyecto de doctorado que buscó conocer ycomprender los aspectos de la construcción de la identidadprofesional de los profesores del Colegio Pedro II, entre 1925 y1945, un período marcado por las Reformas Rocha Vaz,Francisco Campos y Gustavo Capanema. Estos aspectos,identificados a partir de investigación documental, fueronanalizados con base en los conceptos de Identidad para sí eIdentidad para el otro, formulados por Dubar (1997), articuladosal Programa Institucional, de Dubet (2002). Identificamos losaspectos más destacables de la construcción de sus trayectorias yargumentamos que los profesores del colegio se cerraron en símismos, en un intento de incorporar privilegios no otorgados alas demás instituciones de educación secundaria.O artigo apresenta resultados de um estudo realizado no âmbito de um projeto de doutoramento que pretendeu conhecer e compreender aspectos da construção da identidade profissional dos professores do Colégio Pedro II, entre 1925 e 1945, período marcado pelas Reformas Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo Capanema. Esses aspectos, identificados a partir de pesquisa documental, foram analisados com base nos conceitos de ‘Identidade para si’ e ‘Identidade para o outro’, formulados por Dubar (1997), articulados ao de ‘Programa Institucional’, de Dubet (2002). Identificamos aspectos marcantes da construção de suas trajetórias e argumentamos que os professores do colégio fecharam-se em si mesmos, na tentativa de incorporar privilégios que não se estenderam às demais instituições de ensinosecundário.RBHE2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 3202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792/pdf_84Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Jefferson da Costa2022-02-22T22:17:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40792Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
Los profesores del Colegio Pedro II: categorías, trayectorias y aspectos de identidad (1925-1945)
Os professores do Colégio Pedro II: categorias, trajetórias e aspectos identitários (1925-1945)
title The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
spellingShingle The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
Soares, Jefferson da Costa
Professional Teaching Identity
Secondary Education
Colégio Pedro II
Identidad Profesional Docente
Educación Secundaria
Colegio Pedro II
Identidade Profissional Docente
Ensino Secundário
Colégio Pedro II.
title_short The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
title_full The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
title_fullStr The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
title_full_unstemmed The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
title_sort The Teachers of Colégio Pedro II: categories, directions followed and identity aspects (1925- 1945)
author Soares, Jefferson da Costa
author_facet Soares, Jefferson da Costa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Jefferson da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Professional Teaching Identity
Secondary Education
Colégio Pedro II
Identidad Profesional Docente
Educación Secundaria
Colegio Pedro II
Identidade Profissional Docente
Ensino Secundário
Colégio Pedro II.
topic Professional Teaching Identity
Secondary Education
Colégio Pedro II
Identidad Profesional Docente
Educación Secundaria
Colegio Pedro II
Identidade Profissional Docente
Ensino Secundário
Colégio Pedro II.
description This article presents the results from a study based on a doctoralproject which intended to know and understand the aspects ofconstruction of professional identity of teachers from theColégio Pedro II, from 1925 to 1945, a period characterized bythe Rocha Vaz, Francisco Campos e Gustavo CapanemaReforms. These aspects, identified from a documentary research,were analyzed based on the concepts of self-identity and identityfor the others by Dubar (1997), and linked to the InstitutionalProgram, by Dubet (2002). We confirmed remarkable aspects inthe construction of their career and also we concluded that thoseteachers were self-contained, in the attempt to incorporateprivileges which were not extended to other institutions of thesecondary education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40792/pdf_84
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 3[39] (2015): Setembro/Dezembro; 293 - 320
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531363143680