A “mission to civilize”: the popular educational vision of the Anglican Mothers’ Union and Girls’ Friendly Society (1886-1926)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anderson-Faithful, Susan
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38774
Resumo: Abstract The Mothers’ Union (1886) and the Girls Friendly Society (1874) were official Anglican Church of England organisations. They drew on a religiously informed ideal of womanhood, and asserted the significance of women as exemplars of Christian citizenship with a mission to improve society. They asserted mothering as a significant educational project. This article identifies three main ways in which this popular educational mission was accomplished: first, through the example of the mother in the home; second, through the informal education inherent in organisational practices; and third, through overt educational practices. Despite conservative social values, the extensive membership of the organisations is indicative that their mission to promote women as religious educators had widespread appeal. 
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spelling A “mission to civilize”: the popular educational vision of the Anglican Mothers’ Union and Girls’ Friendly Society (1886-1926)Uma “missão para civilizar”: a visão de educação popular do Sindicato de Mães Anglicanas e da Sociedade de Amigas das Moças (1886-1926)Mothers’ UnionGirls Friendly SocietyAnglicanEducationMotherhoodSindicato de MãesSociedade de Amigas de MoçasIgreja AnglicanaEducaçãoMaternidadeAbstract The Mothers’ Union (1886) and the Girls Friendly Society (1874) were official Anglican Church of England organisations. They drew on a religiously informed ideal of womanhood, and asserted the significance of women as exemplars of Christian citizenship with a mission to improve society. They asserted mothering as a significant educational project. This article identifies three main ways in which this popular educational mission was accomplished: first, through the example of the mother in the home; second, through the informal education inherent in organisational practices; and third, through overt educational practices. Despite conservative social values, the extensive membership of the organisations is indicative that their mission to promote women as religious educators had widespread appeal. O Sindicato de Mães (1886) e a Sociedade de Amigas de Moças (1874) eram organizações oficiais da Igreja Anglicana da Inglaterra. Elas desenharam um ideal de feminilidade religiosamente informado e afirmaram a importância das mulheres como exemplos de cidadania cristã com a missão de melhorar a sociedade. Afirmaram a maternidade como um projeto educacional significativo. Este artigo identifica os três principais modos pelos quais esta missão educacional popular foi realizada: primeiro, pelo exemplo da mãe no lar; em segundo, pela educação informal inerente às práticas organizacionais e, em terceiro, pelas práticas educacionais explícitas. A despeito dos valores sociais conservadores, a ampla participação das organizações indica que sua missão de promover as mulheres como educadoras religiosas teve um grande apelo. RBHE2012-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38774Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 15-442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38774/20304Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAnderson-Faithful, Susan2022-02-22T22:19:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38774Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:19:02Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
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