The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Thabatha Aline
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553
Resumo: In order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. 
id RBHE-1_0b3f01c8c5e7635c7edeb9dcbcf0fdf3
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38553
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)O ensino da leitura e escrita segundo Antônio d'Ávila: Práticas escolares (1940)Teacher’s EducationTeaching of Reading and WritingTeaching’s ManualsPráticas EscolaresAntônio d’ÁvilaFormação de ProfessoresEnsino da Leitura e EscritaManuais de EnsinoPráticas EscolaresAntônio d’ÁvilaIn order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. Com o objetivo de contribuir para a compreensão da história da formação de professores primários no Brasil, em especial de alfabetizadores, apresentam-se, neste artigo, resultados de pesquisa desenvolvida por meio de análise da configuração textual do manual Práticas escolares (1940), publicado pela editora Saraiva e escrito pelo educador paulista Antônio d’Ávila. Na análise desse manual, com ênfase nos capítulos referentes ao ensino da leitura e da escrita, encontra-se uma síntese dos saberes e das práticas derivadas, predominantemente, do ideário escolanovista e que eram consideradas necessárias para que os futuros professores pudessem exercer, com eficiência e êxito, suas atividades no magistério primário, especialmente as referentes ao ensino da leitura e escrita. RBHE2012-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-1912238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553/20084Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTrevisan, Thabatha Aline2022-02-22T22:20:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38553Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
O ensino da leitura e escrita segundo Antônio d'Ávila: Práticas escolares (1940)
title The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
spellingShingle The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
Trevisan, Thabatha Aline
Teacher’s Education
Teaching of Reading and Writing
Teaching’s Manuals
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
Formação de Professores
Ensino da Leitura e Escrita
Manuais de Ensino
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
title_short The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
title_full The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
title_fullStr The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
title_full_unstemmed The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
title_sort The teaching of reading and writing by Antônio d’Ávila: Práticas escolares (1940)
author Trevisan, Thabatha Aline
author_facet Trevisan, Thabatha Aline
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Thabatha Aline
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher’s Education
Teaching of Reading and Writing
Teaching’s Manuals
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
Formação de Professores
Ensino da Leitura e Escrita
Manuais de Ensino
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
topic Teacher’s Education
Teaching of Reading and Writing
Teaching’s Manuals
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
Formação de Professores
Ensino da Leitura e Escrita
Manuais de Ensino
Práticas Escolares
Antônio d’Ávila
description In order to contribute to the comprehension of the history of the education of elementary school teachers in Brazil, especially of literacy teachers, they are presented in this paper the results of the research developed through the textual configuration analysis of the 1940’s manual Práticas escolares (School practices), published by Saraiva Editors and written by Antônio d’Ávila, an educator from São Paulo State, Brazil. In the analysis of this manual, where chapters referring to teaching of reading and writing are also included, there is a synthesis of knowledges and practices mostly derived from the New School Ideals and that were considered necessary for future teachers to be able to exercise, with efficiency and success, their activities in the elementary school, especially those referring to the teaching of reading and writing. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38553/20084
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 9 No 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 9 Núm. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191
Revista Brasileira de História da Educação; v. 9 n. 2 [20] (2009): Maio/Agosto; 165-191
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529524989952