Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/702
Resumo: As from an analyze of a hundred writings made by the applicants to the Language and Literature course of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) in the exams of 1983, Costa Val noticed that 73% of the texts presented problems related to informativity, mainly due to unexpectedness and data sufficiency. Taking this study as a first step, our paper.s proposal, is to identify the factors that contribute to this issue. Considering the contribution of authors that approached the media issue and the social image construction around the language and the language teaching, we focused the relationship between the language teaching, the writing teaching and the press in a structure composed by 33 (thirty three) news about the exams to enter into an University, published in the days that precede and follow this event, mainly the news about the Pernambuco.s Public Universities writing exams. The source of this news was the two biggest newspapers in our state: o Jornal do Comércio and the Diário de Pernambuco. These texts were analyzed under the light of the methodological-theory reference of the Speech Critical Analysis. With this analysis we concluded that the press, when announcing the School speech, contributes to perpetuate the language teaching practice and consequently, the Writing, factors of the unsatisfying functioning of the applicants. texts informativity
id UCAP_ba98cbf7eb1bc633f8ef5d0554bbc4b4
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/702
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Alves, Virgínia Colares Soares FigueirêdoCPF:16728815449http://lattes.cnpq.br/7462069887119361CPF:12867691400http://lattes.cnpq.br/2830881251745394Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos2017-06-01T18:24:28Z2010-05-072008-02-01SANTOS, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos. Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa. 2008. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/702As from an analyze of a hundred writings made by the applicants to the Language and Literature course of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) in the exams of 1983, Costa Val noticed that 73% of the texts presented problems related to informativity, mainly due to unexpectedness and data sufficiency. Taking this study as a first step, our paper.s proposal, is to identify the factors that contribute to this issue. Considering the contribution of authors that approached the media issue and the social image construction around the language and the language teaching, we focused the relationship between the language teaching, the writing teaching and the press in a structure composed by 33 (thirty three) news about the exams to enter into an University, published in the days that precede and follow this event, mainly the news about the Pernambuco.s Public Universities writing exams. The source of this news was the two biggest newspapers in our state: o Jornal do Comércio and the Diário de Pernambuco. These texts were analyzed under the light of the methodological-theory reference of the Speech Critical Analysis. With this analysis we concluded that the press, when announcing the School speech, contributes to perpetuate the language teaching practice and consequently, the Writing, factors of the unsatisfying functioning of the applicants. texts informativityA partir de uma análise de cem redações elaboradas por candidatos ao curso de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) no vestibular de 1983, Costa Val (1991) constatou que 73% dos textos apresentaram problemas relativos à informatividade, principalmente em relação à imprevisibilidade e à suficiência de dados. Tomando como ponto de partida esse estudo, buscamos, neste trabalho, identificar os fatores que contribuem para esse problema. Considerando a contribuição de autores que abordaram a questão da mídia e da construção social de imagens em torno da língua e do ensino da língua, enfocamos a relação entre ensino de língua, de redação e imprensa a partir de um corpus constituído de 33 (trinta e três) notícias sobre o vestibular, veiculadas em dias que precedem e seguem esse evento, especificamente sobre a prova de Redação dos vestibulares das universidades públicas de Pernambuco. A fonte dessas notícias foram dois jornais de grande circulação em nosso estado: o Jornal do Commercio e o Diario de Pernambuco. Esses textos foram analisados à luz do estudo que fizemos sobre o discurso da imprensa e do referencial teórico-metodológico da Análise Crítica do Discurso. Essa análise nos levou a concluir que a imprensa, ao agendar o discurso da Escola, contribui para a perpetuação da prática de ensino de língua e, conseqüentemente, de Redação, fatores do funcionamento insatisfatório da informatividade nos textos dos vestibulandosMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_maria_rosario.pdf: 1272466 bytes, checksum: 2571fcbd57af4e3f954006f78210d7b9 (MD5) Previous issue date: 2008-02-01application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursouniversidades e faculdades - vestibularlíngua portuguesa - estudo e ensinodissertaçõesdiscourse analysisuniversities and colleges - vestibularenglish language - study and teachingdissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAExame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertacao_maria_rosario.pdfapplication/pdf1272466http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/702/1/dissertacao_maria_rosario.pdf2571fcbd57af4e3f954006f78210d7b9MD51tede/7022018-09-24 15:29:27.969oai:tede2.unicap.br:tede/702Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
title Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
spellingShingle Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos
análise do discurso
universidades e faculdades - vestibular
língua portuguesa - estudo e ensino
dissertações
discourse analysis
universities and colleges - vestibular
english language - study and teaching
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
title_full Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
title_fullStr Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
title_full_unstemmed Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
title_sort Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa
author Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos
author_facet Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alves, Virgínia Colares Soares Figueirêdo
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:16728815449
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7462069887119361
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:12867691400
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2830881251745394
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos
contributor_str_mv Alves, Virgínia Colares Soares Figueirêdo
dc.subject.por.fl_str_mv análise do discurso
universidades e faculdades - vestibular
língua portuguesa - estudo e ensino
dissertações
topic análise do discurso
universidades e faculdades - vestibular
língua portuguesa - estudo e ensino
dissertações
discourse analysis
universities and colleges - vestibular
english language - study and teaching
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv discourse analysis
universities and colleges - vestibular
english language - study and teaching
dissertations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description As from an analyze of a hundred writings made by the applicants to the Language and Literature course of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) in the exams of 1983, Costa Val noticed that 73% of the texts presented problems related to informativity, mainly due to unexpectedness and data sufficiency. Taking this study as a first step, our paper.s proposal, is to identify the factors that contribute to this issue. Considering the contribution of authors that approached the media issue and the social image construction around the language and the language teaching, we focused the relationship between the language teaching, the writing teaching and the press in a structure composed by 33 (thirty three) news about the exams to enter into an University, published in the days that precede and follow this event, mainly the news about the Pernambuco.s Public Universities writing exams. The source of this news was the two biggest newspapers in our state: o Jornal do Comércio and the Diário de Pernambuco. These texts were analyzed under the light of the methodological-theory reference of the Speech Critical Analysis. With this analysis we concluded that the press, when announcing the School speech, contributes to perpetuate the language teaching practice and consequently, the Writing, factors of the unsatisfying functioning of the applicants. texts informativity
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-02-01
dc.date.available.fl_str_mv 2010-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:24:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos. Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa. 2008. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/702
identifier_str_mv SANTOS, Maria do Rosário de Fátima de Aguiar Sá Barreto dos. Exame vestibular: um estudo sobre a voz da escola na imprensa. 2008. 202 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/702/1/dissertacao_maria_rosario.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2571fcbd57af4e3f954006f78210d7b9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1797223273137700864