O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Adriana Maciel
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/716
Resumo: This study aimed to describe the process of construction of narrative speech in children with Down s Syndrome, by showing the existing characteristics in narrative, relating Labov s structural perspective (1972) to perroni s interactional pespective (1992), comprehending, this way, the processes that compox the ability of speech of people with Down s Syndrome and the similarities and differences that exist between personal reports and stories. Students with Down s Syndrome, aging between 8-12 years old and enrolled at Ulisses Pernambucano Special School, where data was collected. This data was transversal, throughout school semester,and collected by video recordings twice a month. The narrative construction of these children was observed in interactive situations in storytelling and self-reporting classrooms. The results show that the structural perspective is not enough for the constructive process found at the analyzed data; however, an interactional perspective allows to understand the richness of the involved processes in the narrative constructions by these children on and on
id UCAP_22c507522d6bec86182515766b5f7437
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/716
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Cavalcante, Marianne Carvalho BezerraCPF:45798656420http://lattes.cnpq.br/8916191109480157Faria, Evangelina Maria Brito deCPF:20363109404http://lattes.cnpq.br/1042071001002488Alves, Virgínia Colares Soares FigueirêdoCPF:16728815449http://lattes.cnpq.br/7462069887119361CPF:90894863487http://lattes.cnpq.br/8676028583420094Guerra, Adriana Maciel2017-06-01T18:24:31Z2007-03-272004-04-30GUERRA, Adriana Maciel. The process of construction of narrative specch in children with Down's Syndrome. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2004.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/716This study aimed to describe the process of construction of narrative speech in children with Down s Syndrome, by showing the existing characteristics in narrative, relating Labov s structural perspective (1972) to perroni s interactional pespective (1992), comprehending, this way, the processes that compox the ability of speech of people with Down s Syndrome and the similarities and differences that exist between personal reports and stories. Students with Down s Syndrome, aging between 8-12 years old and enrolled at Ulisses Pernambucano Special School, where data was collected. This data was transversal, throughout school semester,and collected by video recordings twice a month. The narrative construction of these children was observed in interactive situations in storytelling and self-reporting classrooms. The results show that the structural perspective is not enough for the constructive process found at the analyzed data; however, an interactional perspective allows to understand the richness of the involved processes in the narrative constructions by these children on and onEste estudo teve como objetivo descrever o processo de construção do discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down, demonstrando as características existentes na narrativa relacionando a perspectiva estrutural de Labov (1972) e interacional de Perroni(1992), compreendendo, assim, os processos que subjazem à capacidade de narrar dos sujeitos com Síndrome de Down e as semelhanças e diferenças existentes entre relatos pessoais e histórias. Participaram deste estudo três crianças entre 8 e 12 anos de idade com Síndrome de Down, alunos da Escola Especial Ulisses Pernambucano, local da coleta dos dados. Os dados foram transversais, durante o semestre escolar, através de registros quinzenais de vídeo. Observou-se a construção das narrativas de crianças com Síndrome de Down nas situações interativas em sala de aula de recontagem de história e relato de experiência pessoal. Os resultados mostram que a perspectiva estrutural não dá conta do processo construtivo evidenciado nos dados analisados; já uma perspectiva interacionista permite compreender a riqueza dos processos envolvidos na construção das narrativas pelas crianças ao longo do tempoMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 adriana maciel.pdf: 642392 bytes, checksum: 6fefca2915d3b4c5b3b89503db1fcf71 (MD5) Previous issue date: 2004-04-30application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemaquisição de linguagemanálise do discursoDown, Síndrome de - criançasdiscourse analysisDown Syndromelanguage acquisitionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::PSICOLINGUISTICAO discurso narrativo em crianças com Síndrome de DownThe process of construction of narrative specch in children with Down's Syndromeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALadriana maciel.pdfapplication/pdf642392http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/716/1/adriana+maciel.pdf6fefca2915d3b4c5b3b89503db1fcf71MD51tede/7162018-09-24 15:29:29.294oai:tede2.unicap.br:tede/716Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The process of construction of narrative specch in children with Down's Syndrome
title O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
spellingShingle O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
Guerra, Adriana Maciel
aquisição de linguagem
análise do discurso
Down, Síndrome de - crianças
discourse analysis
Down Syndrome
language acquisition
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::PSICOLINGUISTICA
title_short O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
title_full O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
title_fullStr O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
title_full_unstemmed O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
title_sort O discurso narrativo em crianças com Síndrome de Down
author Guerra, Adriana Maciel
author_facet Guerra, Adriana Maciel
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cavalcante, Marianne Carvalho Bezerra
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:45798656420
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8916191109480157
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Faria, Evangelina Maria Brito de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:20363109404
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1042071001002488
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Alves, Virgínia Colares Soares Figueirêdo
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:16728815449
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7462069887119361
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:90894863487
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8676028583420094
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Adriana Maciel
contributor_str_mv Cavalcante, Marianne Carvalho Bezerra
Faria, Evangelina Maria Brito de
Alves, Virgínia Colares Soares Figueirêdo
dc.subject.por.fl_str_mv aquisição de linguagem
análise do discurso
Down, Síndrome de - crianças
topic aquisição de linguagem
análise do discurso
Down, Síndrome de - crianças
discourse analysis
Down Syndrome
language acquisition
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::PSICOLINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv discourse analysis
Down Syndrome
language acquisition
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::PSICOLINGUISTICA
description This study aimed to describe the process of construction of narrative speech in children with Down s Syndrome, by showing the existing characteristics in narrative, relating Labov s structural perspective (1972) to perroni s interactional pespective (1992), comprehending, this way, the processes that compox the ability of speech of people with Down s Syndrome and the similarities and differences that exist between personal reports and stories. Students with Down s Syndrome, aging between 8-12 years old and enrolled at Ulisses Pernambucano Special School, where data was collected. This data was transversal, throughout school semester,and collected by video recordings twice a month. The narrative construction of these children was observed in interactive situations in storytelling and self-reporting classrooms. The results show that the structural perspective is not enough for the constructive process found at the analyzed data; however, an interactional perspective allows to understand the richness of the involved processes in the narrative constructions by these children on and on
publishDate 2004
dc.date.issued.fl_str_mv 2004-04-30
dc.date.available.fl_str_mv 2007-03-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:24:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GUERRA, Adriana Maciel. The process of construction of narrative specch in children with Down's Syndrome. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2004.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/716
identifier_str_mv GUERRA, Adriana Maciel. The process of construction of narrative specch in children with Down's Syndrome. 2004. 155 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2004.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/716
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/716/1/adriana+maciel.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6fefca2915d3b4c5b3b89503db1fcf71
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1791084767910821888