Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738
Resumo: This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudice
id UCAP_1ed2f57f968b6f5c3af76b30f629df93
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/738
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Matos, Junot CornélioCPF:33579881434http://lattes.cnpq.br/4627841295680114Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Cavalcanti, Wanilda Maria AlvesCPF:05375568420http://lattes.cnpq.br/2811642126779464Marcuschi, ElizabethCPF:00000000487http://lattes.cnpq.br/0311564935545379CPF:03954630419http://lattes.cnpq.br/3836987342670925Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento2017-06-01T18:24:36Z2011-06-072010-12-07GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudiceEste trabalho versa sobre o tratamento da desconstrução do preconceito linguístico no Livro Didático de Português. Nele apresentamos, entre outras questões, considerações sobre o Livro Didático; o que alertam os PCN sobre as variedades linguísticas e o que diz o PNLD no tocante às perspectivas de tratamento para as atividades sobre preconceito no ensino de Língua Portuguesa. A contribuição da Sociolinguística é um ponto marcante que abordamos no intuito de justificar o percurso que fazemos para chegar ao preconceito linguístico e discorrer sobre a sua desconstrução. A abordagem adotada para a apresentação desta pesquisa fundamenta-se em Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Soares (1996, 1998, 2000, 2002, 2004) dentre outros. Para tanto, o corpus selecionado é a coleção didática Língua Portuguesa: rumo ao letramento , (SOARES, 2002) com o objetivo de observar a abordagem que tal obra confere à variação linguística na perspectiva da desconstrução do preconceito linguístico. Concluímos que a coleção didática apresenta avanço significativo em relação ao nosso foco de análise. São raros os momento em que percebemos visões estereotipadas e preconceituosas da língua, não encontramos na obra o conceito de certo x errado que enfatiza apenas a variedade culta e subestima as demais. Mas, por outro lado, detectamos a ausência de atividades marcadas por ações que possibilitem perspectivas de desconstrução do preconceito linguísticoMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_gilvania.pdf: 2114792 bytes, checksum: 975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720 (MD5) Previous issue date: 2010-12-07application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursolíngua portuguesa - estudo e ensinolingüísticadissertaçõesdiscourse analysisportuguese language - study and teachinlinguisticsdissertationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEnsino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertacao_gilvania.pdfapplication/pdf2114792http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/738/1/dissertacao_gilvania.pdf975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720MD51tede/7382018-09-24 15:29:28.328oai:tede2.unicap.br:tede/738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
title Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
spellingShingle Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento
análise do discurso
língua portuguesa - estudo e ensino
lingüística
dissertações
discourse analysis
portuguese language - study and teachin
linguistics
dissertation
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
title_full Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
title_fullStr Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
title_full_unstemmed Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
title_sort Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
author Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento
author_facet Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Matos, Junot Cornélio
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:33579881434
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4627841295680114
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Aguiar, Marígia Ana de Moura
dc.contributor.advisor-co1ID.fl_str_mv CPF:78232961449
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3414743790449351
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Cavalcanti, Wanilda Maria Alves
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:05375568420
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2811642126779464
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Marcuschi, Elizabeth
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:00000000487
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0311564935545379
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:03954630419
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3836987342670925
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento
contributor_str_mv Matos, Junot Cornélio
Aguiar, Marígia Ana de Moura
Cavalcanti, Wanilda Maria Alves
Marcuschi, Elizabeth
dc.subject.por.fl_str_mv análise do discurso
língua portuguesa - estudo e ensino
lingüística
dissertações
topic análise do discurso
língua portuguesa - estudo e ensino
lingüística
dissertações
discourse analysis
portuguese language - study and teachin
linguistics
dissertation
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv discourse analysis
portuguese language - study and teachin
linguistics
dissertation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudice
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-12-07
dc.date.available.fl_str_mv 2011-06-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:24:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738
identifier_str_mv GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/738/1/dissertacao_gilvania.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1796141139772833792