Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738 |
Resumo: | This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudice |
id |
UCAP_1ed2f57f968b6f5c3af76b30f629df93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/738 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Matos, Junot CornélioCPF:33579881434http://lattes.cnpq.br/4627841295680114Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Cavalcanti, Wanilda Maria AlvesCPF:05375568420http://lattes.cnpq.br/2811642126779464Marcuschi, ElizabethCPF:00000000487http://lattes.cnpq.br/0311564935545379CPF:03954630419http://lattes.cnpq.br/3836987342670925Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento2017-06-01T18:24:36Z2011-06-072010-12-07GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudiceEste trabalho versa sobre o tratamento da desconstrução do preconceito linguístico no Livro Didático de Português. Nele apresentamos, entre outras questões, considerações sobre o Livro Didático; o que alertam os PCN sobre as variedades linguísticas e o que diz o PNLD no tocante às perspectivas de tratamento para as atividades sobre preconceito no ensino de Língua Portuguesa. A contribuição da Sociolinguística é um ponto marcante que abordamos no intuito de justificar o percurso que fazemos para chegar ao preconceito linguístico e discorrer sobre a sua desconstrução. A abordagem adotada para a apresentação desta pesquisa fundamenta-se em Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Soares (1996, 1998, 2000, 2002, 2004) dentre outros. Para tanto, o corpus selecionado é a coleção didática Língua Portuguesa: rumo ao letramento , (SOARES, 2002) com o objetivo de observar a abordagem que tal obra confere à variação linguística na perspectiva da desconstrução do preconceito linguístico. Concluímos que a coleção didática apresenta avanço significativo em relação ao nosso foco de análise. São raros os momento em que percebemos visões estereotipadas e preconceituosas da língua, não encontramos na obra o conceito de certo x errado que enfatiza apenas a variedade culta e subestima as demais. Mas, por outro lado, detectamos a ausência de atividades marcadas por ações que possibilitem perspectivas de desconstrução do preconceito linguísticoMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_gilvania.pdf: 2114792 bytes, checksum: 975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720 (MD5) Previous issue date: 2010-12-07application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursolíngua portuguesa - estudo e ensinolingüísticadissertaçõesdiscourse analysisportuguese language - study and teachinlinguisticsdissertationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEnsino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertacao_gilvania.pdfapplication/pdf2114792http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/738/1/dissertacao_gilvania.pdf975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720MD51tede/7382018-09-24 15:29:28.328oai:tede2.unicap.br:tede/738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
title |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
spellingShingle |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento análise do discurso língua portuguesa - estudo e ensino lingüística dissertações discourse analysis portuguese language - study and teachin linguistics dissertation CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
title_full |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
title_fullStr |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
title_full_unstemmed |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
title_sort |
Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica |
author |
Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento |
author_facet |
Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Matos, Junot Cornélio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:33579881434 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4627841295680114 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Aguiar, Marígia Ana de Moura |
dc.contributor.advisor-co1ID.fl_str_mv |
CPF:78232961449 |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3414743790449351 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Cavalcanti, Wanilda Maria Alves |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:05375568420 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2811642126779464 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Marcuschi, Elizabeth |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000487 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0311564935545379 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:03954630419 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3836987342670925 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzalez, Gilvânia Oliveira do Nascimento |
contributor_str_mv |
Matos, Junot Cornélio Aguiar, Marígia Ana de Moura Cavalcanti, Wanilda Maria Alves Marcuschi, Elizabeth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise do discurso língua portuguesa - estudo e ensino lingüística dissertações |
topic |
análise do discurso língua portuguesa - estudo e ensino lingüística dissertações discourse analysis portuguese language - study and teachin linguistics dissertation CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
discourse analysis portuguese language - study and teachin linguistics dissertation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This work deals with the treatment of linguistic deconstruction of prejudice in Textbook of Portuguese. We present, among other things, consideration of the Textbook, the NCP that warn about the linguistic varieties and with PNLD on the prospects for treatment activities of prejudice in the teaching of Portuguese language. The contribution of sociolinguistics is an important point that we address in order to justify the course that we actually get to linguistic prejudice and discuss its deconstruction. The approach adopted for the presentation of this research is based in Bagno (1999, 2000, 2002, 2007, 2009), Bortoni-Ricardo (2004), Marcuschi ( 2001, 2008), Smith (1996, 1998, 2000,2002, 2004) among others. Therefore, the selected corpus is the didactic collection "Portuguese Language: rumo ao letramento" (Soares, 2002) in order to observe the approach that this work gives the change in the perspective of linguistic deconstruction of language bias. We conclude that the didactic collection presents significant progress in relation to our focus of analysis. Are rare moment in which we perceive stereotypes and biased language, the work did not find the concept of right x wrong that only emphasizes the variety cultivated and underestimate others. But on the other hand, we detected the lack of activities scheduled for actions that allow prospects deconstruction of language prejudice |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-06-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:24:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738 |
identifier_str_mv |
GONZALEZ, Gilvânia Oliveira do Nascimento. Ensino-aprendizagem da língua portuguesa, gêneros textuais e prática pedagógica. 2010. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2010. |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/738/1/dissertacao_gilvania.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
975ddf34ae4990cea1e1d221891a4720 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1796141139772833792 |