Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Isabelle Mayal
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709
Resumo: The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experiments
id UCAP_aad60769ed92bd22bab68eca00ea0ae0
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/709
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Bernardino Júnior, Francisco MadeiroCPF:43047165300http://lattes.cnpq.br/1934903225521860Matos, Francisco Cardoso Gomes deCPF:00000000900http://lattes.cnpq.br/8609003010667271CPF:47634472468http://lattes.cnpq.br/1306063607883290Soares, Isabelle Mayal2017-06-01T18:24:30Z2010-05-102009-03-01SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experimentsO ensino/aprendizagem de língua inglesa, ao longo dos anos, passou por diversas etapas, muitos métodos e abordagens foram criados, alguns abandonados, outros permaneceram com reformulações. Porém, foi só com a valorização da função comunicativa da linguagem, representada pelo surgimento da Abordagem Comunicativa, que velhas e novas técnicas de ensino/aprendizagem ganharam significado real para os alunos de língua estrangeira. Hoje, a Abordagem Comunicativa é uma das mais difundidas no ensino/aprendizagem de língua estrangeira no Recife. Uma outra abordagem está sendo aplicada em várias escolas da nossa cidade, a Abordagem Systemic, inspirada na teoria de aquisição de segunda língua de Stephen Krashen e do ensino de língua através da integração da linguagem com disciplinas escolares como ciências e matemática, oriundas da educação bilíngue. Este trabalho consiste em uma comparação entre a abordagem tradicional, a língua pela língua, representada pela Abordagem Comunicativa, e uma mais recente, a língua através de disciplinas da grade curricular dos alunos, representada pela Systemic. Investiga-se o nível de proficiência dos alunos na língua estrangeira, de acordo com cada abordagem, partindo do pressuposto de que a Abordagem Systemic pode levar o aluno a uma maior proficiência por oferecer a oportunidade de sair dos limites da estrutura da língua alvo e de um número limitado de funções, explorando a língua em uso nas atividades curriculares, na resolução de problemas matemáticos ou no desenvolvimento de experiências nas aulas de ciênciasMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertaca_isabelle_mayal.pdf: 2439429 bytes, checksum: ff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4ae (MD5) Previous issue date: 2009-03-01application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemlingüísticaeducação bilíngüelinguagem e línguas - estudo e ensinoaprendizagemlínguas modernas - estudo e ensinodissertaçõeslinguisticsbilingual educationlanguage and languages - study and teachinglearningmodern languages - study and teachingdissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEducação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertaca_isabelle_mayal.pdfapplication/pdf2439429http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/709/1/dissertaca_isabelle_mayal.pdfff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4aeMD51tede/7092018-09-24 15:29:27.593oai:tede2.unicap.br:tede/709Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
title Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
spellingShingle Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
Soares, Isabelle Mayal
lingüística
educação bilíngüe
linguagem e línguas - estudo e ensino
aprendizagem
línguas modernas - estudo e ensino
dissertações
linguistics
bilingual education
language and languages - study and teaching
learning
modern languages - study and teaching
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
title_full Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
title_fullStr Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
title_full_unstemmed Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
title_sort Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
author Soares, Isabelle Mayal
author_facet Soares, Isabelle Mayal
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Aguiar, Marígia Ana de Moura
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:78232961449
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3414743790449351
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:43047165300
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1934903225521860
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Matos, Francisco Cardoso Gomes de
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:00000000900
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8609003010667271
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:47634472468
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1306063607883290
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Isabelle Mayal
contributor_str_mv Aguiar, Marígia Ana de Moura
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro
Matos, Francisco Cardoso Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv lingüística
educação bilíngüe
linguagem e línguas - estudo e ensino
aprendizagem
línguas modernas - estudo e ensino
dissertações
topic lingüística
educação bilíngüe
linguagem e línguas - estudo e ensino
aprendizagem
línguas modernas - estudo e ensino
dissertações
linguistics
bilingual education
language and languages - study and teaching
learning
modern languages - study and teaching
dissertations
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv linguistics
bilingual education
language and languages - study and teaching
learning
modern languages - study and teaching
dissertations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experiments
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-03-01
dc.date.available.fl_str_mv 2010-05-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:24:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709
identifier_str_mv SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Linguagem
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/709/1/dissertaca_isabelle_mayal.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4ae
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1796141139674267648