(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Wellcherline Miranda
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346
Resumo: This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco.
id UCAP_27146dc43c69625d0327fb352267145f
oai_identifier_str oai:tede2.unicap.br:tede/346
network_acronym_str UCAP
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
repository_id_str 4646
spelling Aragão, Gilbraz de SouzaCPF:34184058434http://lattes.cnpq.br/2791943760545079Oliveira, Aurenéa Maria deCPF:00000000573http://lattes.cnpq.br/8610442220256282Silva, Drance Elias daCPF:17374600410http://lattes.cnpq.br/3743852075738987CPF:02244170454http://lattes.cnpq.br/4864658242944705Lima, Wellcherline Miranda2017-06-01T18:12:43Z2014-03-312013-04-03LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco.A presente dissertação, relacionada à linha de pesquisa Campo Religioso Brasileiro, pretende analisar os (im)passes do Ensino Religioso em Pernambuco dentro do seu processo histórico, focando na formação docente e identificando o perfil da aplicação pedagógica do ER, enquanto área de conhecimento e da formação básica e cidadã (pela LDBEN nº 9394/1996 e sua modificação na Lei nº 9475/1997). Os modelos teóricos do ER aplicados pelos docentes e suas adequações nas propostas da Rede de Ensino Estadual de Pernambuco, em especial no Recife, serão considerados na investigação. O percurso da metodologia foi adotado através da análise qualitativa, envolvendo a pesquisa teórica e histórica do Ensino Religioso no contexto sociopolítico brasileiro e no contexto regional pernambucano. Em seguida, realizou-se uma pesquisa de campo com os docentes do ER, todos da rede pública estadual de Pernambuco, através de entrevista semi-estruturada e questionário, para conhecer o seu perfil e suas concepções sobre a formação e a docência nessa área. Por fim, com base na literatura das Ciências da Religião, foram levantadas questões e sugestões pedagógicas a fim de assegurar aos educandos das escolas públicas o acesso ao conhecimento religioso produzido pela humanidade, contribuindo para o respeito à diversidade cultural pernambucana.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:12:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 wellcherline_miranda_lima_parte1.pdf: 29035566 bytes, checksum: af6e165cdf0e696ef0d0816b1027557c (MD5) Previous issue date: 2013-04-03application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da ReligiãoUNICAPBRCiências da Religiãoensino religioso - Pernambucoescolas públicas - Pernambucodissertaçõesreligious education - Pernambucopublic schools - PernambucodissertationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recifeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALwellcherline_miranda_lima_parte1.pdfapplication/pdf29035566http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/346/1/wellcherline_miranda_lima_parte1.pdfaf6e165cdf0e696ef0d0816b1027557cMD51tede/3462018-09-24 15:29:18.03oai:tede2.unicap.br:tede/346Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false
dc.title.por.fl_str_mv (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
title (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
spellingShingle (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
Lima, Wellcherline Miranda
ensino religioso - Pernambuco
escolas públicas - Pernambuco
dissertações
religious education - Pernambuco
public schools - Pernambuco
dissertations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
title_short (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
title_full (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
title_fullStr (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
title_full_unstemmed (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
title_sort (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
author Lima, Wellcherline Miranda
author_facet Lima, Wellcherline Miranda
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Aragão, Gilbraz de Souza
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:34184058434
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2791943760545079
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Oliveira, Aurenéa Maria de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:00000000573
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8610442220256282
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Drance Elias da
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:17374600410
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3743852075738987
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:02244170454
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4864658242944705
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Wellcherline Miranda
contributor_str_mv Aragão, Gilbraz de Souza
Oliveira, Aurenéa Maria de
Silva, Drance Elias da
dc.subject.por.fl_str_mv ensino religioso - Pernambuco
escolas públicas - Pernambuco
dissertações
topic ensino religioso - Pernambuco
escolas públicas - Pernambuco
dissertações
religious education - Pernambuco
public schools - Pernambuco
dissertations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv religious education - Pernambuco
public schools - Pernambuco
dissertations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA
description This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco.
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-03
dc.date.available.fl_str_mv 2014-03-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-06-01T18:12:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346
identifier_str_mv LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013.
url http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Ciências da Religião
dc.publisher.initials.fl_str_mv UNICAP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências da Religião
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Pernambuco
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron:UNICAP
instname_str Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
instacron_str UNICAP
institution UNICAP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/346/1/wellcherline_miranda_lima_parte1.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv af6e165cdf0e696ef0d0816b1027557c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br
_version_ 1796141136225501184