(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346 |
Resumo: | This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco. |
id |
UCAP_27146dc43c69625d0327fb352267145f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/346 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Aragão, Gilbraz de SouzaCPF:34184058434http://lattes.cnpq.br/2791943760545079Oliveira, Aurenéa Maria deCPF:00000000573http://lattes.cnpq.br/8610442220256282Silva, Drance Elias daCPF:17374600410http://lattes.cnpq.br/3743852075738987CPF:02244170454http://lattes.cnpq.br/4864658242944705Lima, Wellcherline Miranda2017-06-01T18:12:43Z2014-03-312013-04-03LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco.A presente dissertação, relacionada à linha de pesquisa Campo Religioso Brasileiro, pretende analisar os (im)passes do Ensino Religioso em Pernambuco dentro do seu processo histórico, focando na formação docente e identificando o perfil da aplicação pedagógica do ER, enquanto área de conhecimento e da formação básica e cidadã (pela LDBEN nº 9394/1996 e sua modificação na Lei nº 9475/1997). Os modelos teóricos do ER aplicados pelos docentes e suas adequações nas propostas da Rede de Ensino Estadual de Pernambuco, em especial no Recife, serão considerados na investigação. O percurso da metodologia foi adotado através da análise qualitativa, envolvendo a pesquisa teórica e histórica do Ensino Religioso no contexto sociopolítico brasileiro e no contexto regional pernambucano. Em seguida, realizou-se uma pesquisa de campo com os docentes do ER, todos da rede pública estadual de Pernambuco, através de entrevista semi-estruturada e questionário, para conhecer o seu perfil e suas concepções sobre a formação e a docência nessa área. Por fim, com base na literatura das Ciências da Religião, foram levantadas questões e sugestões pedagógicas a fim de assegurar aos educandos das escolas públicas o acesso ao conhecimento religioso produzido pela humanidade, contribuindo para o respeito à diversidade cultural pernambucana.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:12:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 wellcherline_miranda_lima_parte1.pdf: 29035566 bytes, checksum: af6e165cdf0e696ef0d0816b1027557c (MD5) Previous issue date: 2013-04-03application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da ReligiãoUNICAPBRCiências da Religiãoensino religioso - Pernambucoescolas públicas - Pernambucodissertaçõesreligious education - Pernambucopublic schools - PernambucodissertationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recifeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALwellcherline_miranda_lima_parte1.pdfapplication/pdf29035566http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/346/1/wellcherline_miranda_lima_parte1.pdfaf6e165cdf0e696ef0d0816b1027557cMD51tede/3462018-09-24 15:29:18.03oai:tede2.unicap.br:tede/346Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
title |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
spellingShingle |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife Lima, Wellcherline Miranda ensino religioso - Pernambuco escolas públicas - Pernambuco dissertações religious education - Pernambuco public schools - Pernambuco dissertations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
title_short |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
title_full |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
title_fullStr |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
title_full_unstemmed |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
title_sort |
(Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife |
author |
Lima, Wellcherline Miranda |
author_facet |
Lima, Wellcherline Miranda |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aragão, Gilbraz de Souza |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:34184058434 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2791943760545079 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Oliveira, Aurenéa Maria de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000573 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8610442220256282 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Silva, Drance Elias da |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:17374600410 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3743852075738987 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02244170454 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4864658242944705 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Wellcherline Miranda |
contributor_str_mv |
Aragão, Gilbraz de Souza Oliveira, Aurenéa Maria de Silva, Drance Elias da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino religioso - Pernambuco escolas públicas - Pernambuco dissertações |
topic |
ensino religioso - Pernambuco escolas públicas - Pernambuco dissertações religious education - Pernambuco public schools - Pernambuco dissertations CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
religious education - Pernambuco public schools - Pernambuco dissertations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIA |
description |
This dissertation research line related to Brazilian Religious Field, intends to analyze the (im) passes Religious Education in Pernambuco within its historical process, focusing on teacher training and identifying the profile of the pedagogical pplication of the ER, while the area of knowledge and basic training and citizen (by LDBEN No 9394/1996 and its amendment by Law No. 9475/1997). Theoretical models of ER applied by teachers and their adaptations in the proposed Education Network State of Pernambuco, Recife in particular, will be considered in the investigation. The route of the methodology was adopted by qualitative analysis, involving theoretical and historical context of Religious Education in the Brazilian socio-political and regional context in Pernambuco. Then, we carried out a field study with teachers of the ER, all the public schools in Pernambuco, through semi-structured questionnaire to know their profile and their conceptions of teaching and training in this area. Finally, based on the literature of the Science of Religion, questions were raised and suggestions to ensure teaching to students in public schools access to religious knowledge produced by humankind, contributing to the respect for cultural diversity Pernambuco. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-03-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:12:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346 |
identifier_str_mv |
LIMA, Wellcherline Miranda. (Im)passes do ensino religioso em Pernambuco : história, formação e perfil do docente da rede pública estadual no Recife. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2013. |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/346 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Religião |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Religião |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/346/1/wellcherline_miranda_lima_parte1.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
af6e165cdf0e696ef0d0816b1027557c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1796141136225501184 |