O direito à educação das pessoas com deficiência : uma abordagem dos processos de inclusão e (des) construção de estigmas

The dissertation discusses how the disability, as a stigma, is socially established, the ways how the identities of people with disabilities are made into the social environment and what is the function of education in its potential of reproduction and transformation of the society, to the productio...

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Access type:openAccess
Publication Date:2011
Main Author: Gonçalves, Francysco Pablo Feitosa lattes
Advisor: Lima Júnior, Jayme Benvenuto lattes
Referee: Alves, Virgínia Colares Soares Figueirêdo lattes, Nogueira, Roberto Wanderley lattes, Martins, Edson Soares lattes
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Universidade Católica de Pernambuco
Program: Mestrado em Direito
Department: Direito
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/484
Citation:GONÇALVES, Francysco Pablo Feitosa. O direito à educação das pessoas com deficiência : uma abordagem dos processos de inclusão e (des) construção de estigmas. 2011. 277 f. Dissertação (Mestrado em Direito) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2011.
Portuguese abstract:A dissertação aborda como a deficiência, enquanto estigma, é socialmente estabelecida, os processos através dos quais as identidades das pessoas com deficiência são construídas dentro do meio social e qual a função da educação, em seu potencial reprodutor e transformador da sociedade, para a (re) produção dos estigmas de deficiência. Aborda, ainda, como direito a educação das pessoas com deficiência pode se prestar à desconstrução dos estigmas, construção de uma sociedade inclusiva, e alguns dos caminhos que podem ser seguidos para a realização de tal direito. Os dados foram obtidos através da revisão da bibliografia pertinente ao tema e estudo e reflexão sobre os discursos das pessoas com deficiência, aos quais tivemos acesso com base na leitura de obras escritas por pessoas com deficiência e através de pesquisa etnográfica, a qual nos deu acesso a relatos que, embora não estejam formalmente transcritos, permeiam todas as linhas e entrelinhas da presente dissertação
English abstract:The dissertation discusses how the disability, as a stigma, is socially established, the ways how the identities of people with disabilities are made into the social environment and what is the function of education in its potential of reproduction and transformation of the society, to the production and reproduction of the disabilities' stigmas. The dissertation also discusses how the right to education of persons with disabilities can make an deconstruction of the stigmas, and can build an inclusive society, and some of the ways can be followed for the realization of this right. The data were obtained through review of the literature relevant to the theme and study and reflection on the discourse of people with disabilities, to which we had access reading of works written by people with disabilities and by ethnographic research, which gave us access with reports that, although not formally transcribed, permeate all lines of this dissertation