Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Discursos Fotográficos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207 |
Resumo: | Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription. |
id |
UEL-4_fdf2e37fdae3d359d257b994f4627760 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23207 |
network_acronym_str |
UEL-4 |
network_name_str |
Discursos Fotográficos |
repository_id_str |
|
spelling |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive RegistrationPor trás das câmeras: a decupagem cinematográfica como inscrição discursivaDiscourse AnalysisFilmImageIdeologyAnálise do Discurso. Ideologia.Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription.Sob o arcabouço teórico da Análise do Discurso Francesa, inaugurada por Michel Pêcheux, buscaremos neste artigo discutir o papel da imagem em movimento – o cinema – na produção de sentidos no discurso. Uma película cinematográfica movimenta sentidos através de diversas formas, ora verbais, ora não-verbais; e, neste artigo, temos por objetivo mirar aquilo que é dito em forma de sequências de imagens, ou seja, observar a própria estrutura constituinte do fazer cinematográfico como ferramenta de inscrição discursiva.Universidade Estadual de Londrina2016-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de Literatura, Análise Fílmicaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/2320710.5433/1984-7939.2016v12n20p146Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 146-1721984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207/pdfCopyright (c) 2017 Discursos Fotográficoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, João FlávioGarcia, Dantielli AssumpçãoSousa, Lucília Maria Abrahão ePrandi, Maria Beatriz Ribeiro2022-11-11T17:31:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23207Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2022-11-11T17:31:22Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration Por trás das câmeras: a decupagem cinematográfica como inscrição discursiva |
title |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
spellingShingle |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration Almeida, João Flávio Discourse Analysis Film Image Ideology Análise do Discurso. Ideologia. |
title_short |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
title_full |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
title_fullStr |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
title_full_unstemmed |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
title_sort |
Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration |
author |
Almeida, João Flávio |
author_facet |
Almeida, João Flávio Garcia, Dantielli Assumpção Sousa, Lucília Maria Abrahão e Prandi, Maria Beatriz Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Dantielli Assumpção Sousa, Lucília Maria Abrahão e Prandi, Maria Beatriz Ribeiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, João Flávio Garcia, Dantielli Assumpção Sousa, Lucília Maria Abrahão e Prandi, Maria Beatriz Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Analysis Film Image Ideology Análise do Discurso. Ideologia. |
topic |
Discourse Analysis Film Image Ideology Análise do Discurso. Ideologia. |
description |
Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Revisão de Literatura, Análise Fílmica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207 10.5433/1984-7939.2016v12n20p146 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-7939.2016v12n20p146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 146-172 1984-7939 1808-5652 reponame:Discursos Fotográficos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Discursos Fotográficos |
collection |
Discursos Fotográficos |
repository.name.fl_str_mv |
Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br |
_version_ |
1750315333087920128 |