A estatística no cotidiano escolar: Uma experiência com alunos do 3º ano do Ensino Médio

The objective of this paper is to present the result of the use an approach about the study of Statistic in High school. With the purpose of facilitating teaching and learning of this subject, students of third year, who study in the afternoon, on State Elementary and High School Francisca Martinian...

Full description

Access type:openAccess
Publication Date:2015
Main Author: Araújo, Samara Pereira
Advisor: Esteves, Divanilda Maia lattes
Referee: Oliveira, Tiago Almeida de lattes, Silva, Michelli Karinne Barros da lattes
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Universidade Estadual da Paraíba
Program: Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática - PROFMAT
Department: Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa - PRPGP
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/2383
Citation:ARAÚJO, S. P. A estatística no cotidiano escolar: Uma experiência com alunos do 3º ano do Ensino Médio. 2015. 58f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Matemática - PROFMAT)- Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2015.
Portuguese abstract:O objetivo deste trabalho é apresentar o resultado do uso de uma abordagem sobre o estudo de Estatística no Ensino Médio. Com a finalidade de se facilitar o ensino e a aprendizagem deste assunto, os alunos de 3 ano, turno tarde, da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Francisca Martiniano da Rocha, município de Lagoa Seca, construíram um questionário simples, o qual foi aplicado aos alunos do Ensino Fundamental e Médio da própria escola e, por fim, realizando a análise de dados obtidos. Tal abordagem teve como objetivo desenvolver a habilidade dos alunos de investigar dados, tornar mais atrativo o conteúdo ministrado, facilitar o aprendizado da leitura de gráficos e também associar o estudo de Estatística com o ambiente dos alunos e da escola. No final, serão apresentados os resultados obtidos com os questionários, o perfil das turmas e as impressões gerais sobre o impacto do trabalho no desenvolvimento das turmas.
English abstract:The objective of this paper is to present the result of the use an approach about the study of Statistic in High school. With the purpose of facilitating teaching and learning of this subject, students of third year, who study in the afternoon, on State Elementary and High School Francisca Martiniano da Rocha, in Lagoa Seca city, They constructed a simple questionnaire, which was applied to Elementary and High school students of the own school and, finally, executing the data analysis obtained. This approach had as its objective to develop students’ ability for to investigate data, make taught content more attractive, to turn easier the reading learn charts and also associate the Statistical Study with the environment of the students and the school. Concluding, will be showed the obtained results of the questionnaires, the profile of classes and the general impressions about the work impact on the development of the classes.