Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CHAGAS, Regiane de ávila
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976
Resumo: This is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a).
id UFG-2_278faef2be20c77485c0fb8a670b8e71
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1976
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling GUIMARÃES, Valter Soareshttp://lattes.cnpq.br/2733981651920914http://lattes.cnpq.br/3511539261381556CHAGAS, Regiane de ávila2014-07-29T16:10:25Z2010-09-012010-06-25CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976This is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a).Trata-se de estudo que buscou discutir o projeto do curso de licenciatura em Educação Física desenvolvido na Universidade Federal de Goiás na cidade de Goiânia - base empírica da pesquisa - tendo como referência de análise os saberes profissionais veiculados, os meios utilizados para a veiculação destes saberes (práticas formativas) e a cultura docente. Buscamos compreender em que dimensão as categorias acima elencadas contribuem para a construção da identidade profissional forjada no interior desta instituição formativa. Os caminhos percorridos para o desenvolvimento do trabalho passaram pela revisão de literatura que trata dos temas referentes à pesquisa e pela coleta de dados, por meio de entrevistas semi-estruturadas com professores(as) do curso, questionários e realização de grupos de opinião , isto é, grupo focal , com os estudantes formandos. A investigação, desenvolvida por meio de abordagem quantitativa-qualitativa, demonstrou que a formação, em geral: - possibilita segurança para o exercício da docência (apesar do viés muito teórico do curso), - apresenta qualidade teórico-científica, - resulta em satisfatória formação pedagógica - desenvolve uma potente adesão à profissão de professor(a), tendo em vista a demonstração por parte dos estudantes de identificação com a profissão, apresentando uma imagem positiva frente à alternativa de ser professor(a).Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Arquivo dissertacao regiane.pdf: 814135 bytes, checksum: 8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40 (MD5) Previous issue date: 2010-06-25application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4936/Arquivo%20dissertacao%20regiane.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasEducação FísicaFormação de ProfessoresSaberes ProfissionaisIdentidade ProfissionalPhysical EducationTeacher EducationProfessional KnowledgeProfessional IdentityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFGInitial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFGinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALArquivo dissertacao regiane.pdfapplication/pdf814135http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/19b32ba1-67a8-4f74-8fc2-88f660a7d1a8/download8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40MD51THUMBNAILArquivo dissertacao regiane.pdf.jpgArquivo dissertacao regiane.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3335http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/20bc0708-615f-43f5-b43a-f8fa7dde8f8a/downloadfabc36979ce29783858e85038755137cMD52tde/19762014-07-30 03:17:36.207open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1976http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:36Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG
title Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
spellingShingle Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
CHAGAS, Regiane de ávila
Educação Física
Formação de Professores
Saberes Profissionais
Identidade Profissional
Physical Education
Teacher Education
Professional Knowledge
Professional Identity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
title_full Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
title_fullStr Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
title_full_unstemmed Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
title_sort Formação inicial e construção da identidade profissional do professor: um estudo do curso de Licenciatura em Educação Física da UFG
author CHAGAS, Regiane de ávila
author_facet CHAGAS, Regiane de ávila
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv GUIMARÃES, Valter Soares
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2733981651920914
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3511539261381556
dc.contributor.author.fl_str_mv CHAGAS, Regiane de ávila
contributor_str_mv GUIMARÃES, Valter Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Formação de Professores
Saberes Profissionais
Identidade Profissional
topic Educação Física
Formação de Professores
Saberes Profissionais
Identidade Profissional
Physical Education
Teacher Education
Professional Knowledge
Professional Identity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Physical Education
Teacher Education
Professional Knowledge
Professional Identity
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This is a study that sought to discuss the project's degree course in physical education developed at the Federal University Goiás in Goiânia - empirical research - with reference to the analysis of professional knowledge conveyed, the means used for the transmission of this knowledge (practical training) and teaching culture. We seek to understand to what extent the categories listed above contribute to the construction of professional identity forged within that institution formation. The trails for the development work began with a review of literature that deals with issues relating to research and collect data through semi-structured interviews with teachers (as) the course, questionnaires and conducting "group think , ie, "focus groups" with students graduates. The research, by means of quantitative-qualitative approach, demonstrated that training in general: - provides security for the teaching profession (despite the very theoretical bias of course) - presents theoretical and scientific quality - resulted in satisfactory training pedagogical - develops a powerful adherence to the teaching profession (a) in view of the demonstration by students of identification with the profession, presenting a positive front to the alternative of being a teacher (a).
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-09-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-06-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976
identifier_str_mv CHAGAS, Regiane de ávila. Initial Formation and Professional Identity Construction of the Teacher: a study of curse of Physical Education UFG. 2010. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/19b32ba1-67a8-4f74-8fc2-88f660a7d1a8/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/20bc0708-615f-43f5-b43a-f8fa7dde8f8a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 8421c0ab86e45ec7e4a153c723a07e40
fabc36979ce29783858e85038755137c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1793965513037053952