Ser com o outro, conviver e cuidar - enfrentamentos cotidianos ao racismo religioso

It is an experience of living together and learning from Casa de Oya, a candomblé “terreiro” of Goiânia (Goiás), and the relationship with the Iyalorixá Watusi, who presented other Afro-religious people who composed the set of interlocutors of the research. The purpose of this work is to discuss rel...

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Access type:openAccess
Publication Date:2019
Main Author: Mota, Emília Guimarães lattes
Advisor: Vieira, Suzane de Alencar lattes
Referee: Vieira, Suzane de Alencar, Flaksman, Clara Mariani, Caballero, Indira Nahomi Viana
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Universidade Federal de Goiás
Program: Programa de Pós-graduação em Antropologia Social (FCS)
Department: Faculdade de Ciências Sociais - FCS (RG)
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/9403
Citation:MOTA, E. G. Ser com o outro, conviver e cuidar - enfrentamentos cotidianos ao racismo religioso. 2019. 176 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
Portuguese abstract:Trata-se de uma experiência de convivência e aprendizagem a partir da Casa de Oya, um terreiro de candomblé de Goiânia (Goiás) e da relação com a Iyalorixá Watusi, quem apresentou outros afrorreligiosos que compuseram o conjunto de interlocutores da pesquisa. A proposta do trabalho é pensar o racismo religioso a partir das experiências cotidianas dos afrorreligiosos, tomando a teoria etnográfica como abordagem, com intuito de acompanhar a produtividade do encontro das teorias nativas com as teorias antropológicas. Seguindo as relações e experiências, a pesquisa foi deslocada da política convencional, de instituições burocráticas e Estado, para outras formas de fazer política, práticas e criações artesanalmente empreendidas, para os enfrentamentos cotidianos pautados por modos de estabelecer relações, de conviver, de ser com os outros e de cuidar, sobretudo da vida, de sua produção contínua e do nosso povo.
English abstract:It is an experience of living together and learning from Casa de Oya, a candomblé “terreiro” of Goiânia (Goiás), and the relationship with the Iyalorixá Watusi, who presented other Afro-religious people who composed the set of interlocutors of the research. The purpose of this work is to discuss religious racism base don the daily experiences of Afro-religious people, taking the ethnographic theory as approach, the productivity of the meeting of native theories with anthropological theories. According to the relations and experiences, research was shifted from conventional politics, bureaucratic institutions and the State, to other forms of politics, practices and creations, for the daily confrontations guided by ways of establishing relationship, of living together to be with others and to take care, especially of life, of their continuous production and of our people.