Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ana Maria Simões Netto
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
Texto Completo: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908
Resumo: The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching.
id UFPL_c6dc295453b4cd0e30da4a93e9d0f157
oai_identifier_str oai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1908
network_acronym_str UFPL
network_name_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
repository_id_str
spelling http://lattes.cnpq.br/7524691116139605http://lattes.cnpq.br/0257799779736390Sperotto, Rosária IlgenfritzSperotto, Rosária IlgenfritzFerreira, André Luis AndrejewCosta, Ana Maria Simões Netto2014-08-20T13:57:33Z2013-12-102014-08-20T13:57:33Z2013-08-16COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching.O presente trabalho tem origem na investigação sobre como os sites de rede social Twitter e Facebook participam e modificam o processo ensino-aprendizagem da Matemática. Para tanto, aborda-se as Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) presentes no cotidiano escolar pela influência do contexto social no qual está inserida a sociedade contemporânea e que transcende os espaços físicos em que ocorre a educação. Sobre as TIC, mais especificamente, aborda-se a possibilidade de uso dos sites de rede social como espaços mediadores do processo ensino-aprendizagem, visando a produção colaborativa do conhecimento, no desenvolvimento de projetos de ensino que envolvem a pesquisa sobre a História da Matemática. Esta investigação está respaldada em teóricos que discutem o uso das TIC na educação como Pierre Lévy, a pesquisa como um processo que possibilita o aluno atuar na construção de seu aprendizado conforme Pedro Demo e articula os conceitos da teoria sócio-histórico-cultural de Vygosky por ser, o aluno, o sujeito ativo no seu processo de aprendizado e desenvolvimento. Constatou-se nesta investigação que os sites de rede social de fato participaram e modificaram o processo ensino-aprendizagem, bem como viabilizaram a produção colaborativa do conhecimento e propiciaram mudança no fazer docente.application/pdfporUniversidade Federal de PelotasPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFPelBRFaculdade de EducaçãoSites de rede socialPesquisaAprendizagem colaborativaTecnologias de Informação e Comunicação (TIC)Ensino-aprendizagemSocial networking sitesResearchCollaborative apprenticeshipInformation and Communication Technologies (ICT)Teaching-learningCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTwitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiacainstname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)instacron:UFPELORIGINALDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdfapplication/pdf2861419http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/1/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf03d70c3b21a436c302aba3899afd96d5MD51open accessTEXTDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtExtracted Texttext/plain214148http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/2/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txtdcff5834f85a642257f1798581376255MD52open accessTHUMBNAILDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpgDissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1835http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/3/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpg8124a744c524fff53619971f0f1570d7MD53open access123456789/19082021-12-22 18:56:35.223open accessoai:guaiaca.ufpel.edu.br:123456789/1908Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufpel.edu.br/oai/requestrippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.bropendoar:2021-12-22T21:56:35Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)false
dc.title.por.fl_str_mv Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
title Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
spellingShingle Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
Costa, Ana Maria Simões Netto
Sites de rede social
Pesquisa
Aprendizagem colaborativa
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Ensino-aprendizagem
Social networking sites
Research
Collaborative apprenticeship
Information and Communication Technologies (ICT)
Teaching-learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
title_full Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
title_fullStr Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
title_full_unstemmed Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
title_sort Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática
author Costa, Ana Maria Simões Netto
author_facet Costa, Ana Maria Simões Netto
author_role author
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7524691116139605
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0257799779736390
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Sperotto, Rosária Ilgenfritz
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv Sperotto, Rosária Ilgenfritz
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferreira, André Luis Andrejew
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ana Maria Simões Netto
contributor_str_mv Ferreira, André Luis Andrejew
dc.subject.por.fl_str_mv Sites de rede social
Pesquisa
Aprendizagem colaborativa
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Ensino-aprendizagem
topic Sites de rede social
Pesquisa
Aprendizagem colaborativa
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC)
Ensino-aprendizagem
Social networking sites
Research
Collaborative apprenticeship
Information and Communication Technologies (ICT)
Teaching-learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Social networking sites
Research
Collaborative apprenticeship
Information and Communication Technologies (ICT)
Teaching-learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present study begins research on how social networking sites Twitter and Facebook involved modifying the teaching-learning of mathematics. Therefore, it approaches the Information and Communication Technologies (ICT) in everyday school life through the influence of the social context in which it is inserted contemporary society and exceeds the physical education that occurs. Specifically on ICT discusses the possibility of using social networking sites as spaces mediators of teaching-learning process, aiming collaborative production of knowledge, the development of teaching projects involving research into the history of mathematics. This research is based on theories that discuss the use of ICT in education such as Pierre Lévy, the research as a process that enables the student to work in the construction of their learning as Pedro Demo and articulates the concepts of the theory socio-cultural-historical Vygosky to be the student, the active subject in the process of learning and development. It is concluded in this study that social networking sites actually participated and changed the teaching-learning process, and enabled the collaborative production of knowledge in enabling change to teaching.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-12-10
2014-08-20T13:57:33Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-08-20T13:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908
identifier_str_mv COSTA, Ana Maria Simões Netto. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.
url http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFPel
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Pelotas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
instname:Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron:UFPEL
instname_str Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
instacron_str UFPEL
institution UFPEL
reponame_str Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
collection Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca
bitstream.url.fl_str_mv http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/1/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/2/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.txt
http://guaiaca.ufpel.edu.br/xmlui/bitstream/123456789/1908/3/Dissertacao_Ana_Maria_Simoes_Netto_Costa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 03d70c3b21a436c302aba3899afd96d5
dcff5834f85a642257f1798581376255
8124a744c524fff53619971f0f1570d7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFPel - Guaiaca - Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
repository.mail.fl_str_mv rippel@ufpel.edu.br || repositorio@ufpel.edu.br || aline.batista@ufpel.edu.br
_version_ 1793442617254477824