The communitarian discourse: ideology and interpretation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yamamoto, Eduardo Yuji
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618
Resumo: Communitarian communication is considered one of the most important approaches of the communication field. It means not only the idea of democratization of the media, but, over all, a logical system of practices that are contrary to globalization, in its process of social, economic and cultural exclusion. This idea, however, is contested when it observes the limits imposed to the communitarian communication by the local elite, who co-opt it in its systems of influence, as well as by the pressures of the great conglomerates of the communication. The objective of this work is to critically analyze the discourse of communitarian communication in the context of the current political economy of communication. Resultant of the historical process of capitalism, communitarian communication is understood here as an ideological product, a practice which is inserted in a field of social disputes conducted by the forces that try to co-opt it.
id UFRGS-8_141afa4eea04ae767d08cfe3dcfae599
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/2618
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The communitarian discourse: ideology and interpretationEl discurso comunitario: ideología e interpretaciónO discurso comunitário: ideologia e interpretaçãoComunicação ComunitáriaDiscurso ComunitárioIdeologia.interpretação conceitualCommunity. Communitarian Communication. Communitarian Discourse. Ideology.Comunidad. Comunicación Comunitaria. Discurso Comunitario. Ideología.Communitarian communication is considered one of the most important approaches of the communication field. It means not only the idea of democratization of the media, but, over all, a logical system of practices that are contrary to globalization, in its process of social, economic and cultural exclusion. This idea, however, is contested when it observes the limits imposed to the communitarian communication by the local elite, who co-opt it in its systems of influence, as well as by the pressures of the great conglomerates of the communication. The objective of this work is to critically analyze the discourse of communitarian communication in the context of the current political economy of communication. Resultant of the historical process of capitalism, communitarian communication is understood here as an ideological product, a practice which is inserted in a field of social disputes conducted by the forces that try to co-opt it.La comunicación comunitaria es considerada uno de los abordajes más importantes del campo de la Comunicación. Se plantea no solamente la idea de democratización de los medios, pero, como acción contraria a las tendencias del mercado global en sus procesos generales de exclusión. Esta idea, sin embargo, es contestada cuando se observa los límites que se imponen a la comunicación comunitaria, sea por las elites locales, sea por las presiones de los grandes grupos económicos de la comunicación. El objetivo de este artículo es analizar de modo crítico el discurso de la comunicación comunitaria en el contexto de la actual economía política de la comunicación. Resultante del proceso histórico del capitalismo, la comunicación comunitaria es un producto ideológico, una práctica inscrita en un campo de disputas sociales regida por fuerzas que intentan cooptarlas.A comunicação comunitária é considerada uma das abordagens mais importantes do campo comunicacional. Atribui-se a ela não apenas a idéia de democratização dos meios, mas, sobretudo, como realizadora de práticas contrárias às tendências globalizantes do mercado em seus processos de exclusão social, econômica e cultural. Essa idéia, entretanto, é contestada quando se observa os limites impostos à comunicação comunitária, tanto pelas elites locais que a cooptam em seus sistemas de influência, quanto pelas pressões dos grandes conglomerados da comunicação. O objetivo desse trabalho é analisar criticamente o discurso da comunicação comunitária no contexto da atual economia política da comunicação. Resultante do processo histórico do capitalismo, a comunicação comunitária é aqui compreendida como produto ideológico, prática inscrita num campo de disputas sociais regida pelas forças que a tentam cooptar. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2008-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresdescritivo-interpretativo; dialética; fenomenologiaapplication/pdftext/htmlhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 25-40Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 25-40Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 25-401808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618/3524https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618/3749Copyright (c) 2008 Eduardo Yuji Yamamotohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessYamamoto, Eduardo Yuji2023-11-20T15:21:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/2618Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T15:21:38Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The communitarian discourse: ideology and interpretation
El discurso comunitario: ideología e interpretación
O discurso comunitário: ideologia e interpretação
title The communitarian discourse: ideology and interpretation
spellingShingle The communitarian discourse: ideology and interpretation
Yamamoto, Eduardo Yuji
Comunicação Comunitária
Discurso Comunitário
Ideologia.
interpretação conceitual
Community. Communitarian Communication. Communitarian Discourse. Ideology.
Comunidad. Comunicación Comunitaria. Discurso Comunitario. Ideología.
title_short The communitarian discourse: ideology and interpretation
title_full The communitarian discourse: ideology and interpretation
title_fullStr The communitarian discourse: ideology and interpretation
title_full_unstemmed The communitarian discourse: ideology and interpretation
title_sort The communitarian discourse: ideology and interpretation
author Yamamoto, Eduardo Yuji
author_facet Yamamoto, Eduardo Yuji
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Yamamoto, Eduardo Yuji
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação Comunitária
Discurso Comunitário
Ideologia.
interpretação conceitual
Community. Communitarian Communication. Communitarian Discourse. Ideology.
Comunidad. Comunicación Comunitaria. Discurso Comunitario. Ideología.
topic Comunicação Comunitária
Discurso Comunitário
Ideologia.
interpretação conceitual
Community. Communitarian Communication. Communitarian Discourse. Ideology.
Comunidad. Comunicación Comunitaria. Discurso Comunitario. Ideología.
description Communitarian communication is considered one of the most important approaches of the communication field. It means not only the idea of democratization of the media, but, over all, a logical system of practices that are contrary to globalization, in its process of social, economic and cultural exclusion. This idea, however, is contested when it observes the limits imposed to the communitarian communication by the local elite, who co-opt it in its systems of influence, as well as by the pressures of the great conglomerates of the communication. The objective of this work is to critically analyze the discourse of communitarian communication in the context of the current political economy of communication. Resultant of the historical process of capitalism, communitarian communication is understood here as an ideological product, a practice which is inserted in a field of social disputes conducted by the forces that try to co-opt it.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
descritivo-interpretativo; dialética; fenomenologia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618/3524
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/2618/3749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2008 Eduardo Yuji Yamamoto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2008 Eduardo Yuji Yamamoto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 14 No. 1 (2008); 25-40
Em Questão; Vol. 14 Núm. 1 (2008); 25-40
Em Questão; v. 14 n. 1 (2008); 25-40
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632609710080