Medicalization of Modes of Being and Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Christofari, Ana Carolina
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Freitas, Claudia Rodrigues de, Baptista, Claudio Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057
Resumo: This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.
id UFRGS-9_b35f3c7d3ea88652da049fadad3e3ac2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/42057
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Medicalization of Modes of Being and LearningMedicalização dos Modos de Ser e de AprenderSpecial Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar.This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.Este artigo analisa os modos de ser e aprender na escola, considerando a medicalização como dispositivo que transforma comportamentos da vida humana em patologias. Investe-se na dimensão histórico-conceitual, problematizando esse processo. Os acontecimentos escolares apresentados dão visibilidade à prática escolar de inventar diagnósticos que justifiquem o não-aprender. O presente artigo apoia-se no pensamento foucaultiano, sobretudo, em relação à estratégia constitutiva de subjetividades pelos discursos. A análise, ao problematizar as práticas escolares e os discursos patologizantes, investe na compreensão da condição humana considerada em permanente transformação. FACED - UFRGS2015-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 4 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 4 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057/47767Christofari, Ana CarolinaFreitas, Claudia Rodrigues deBaptista, Claudio Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-28T14:36:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/42057Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-28T14:36:13Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Medicalization of Modes of Being and Learning
Medicalização dos Modos de Ser e de Aprender
title Medicalization of Modes of Being and Learning
spellingShingle Medicalization of Modes of Being and Learning
Christofari, Ana Carolina
Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.
Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar.
title_short Medicalization of Modes of Being and Learning
title_full Medicalization of Modes of Being and Learning
title_fullStr Medicalization of Modes of Being and Learning
title_full_unstemmed Medicalization of Modes of Being and Learning
title_sort Medicalization of Modes of Being and Learning
author Christofari, Ana Carolina
author_facet Christofari, Ana Carolina
Freitas, Claudia Rodrigues de
Baptista, Claudio Roberto
author_role author
author2 Freitas, Claudia Rodrigues de
Baptista, Claudio Roberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Christofari, Ana Carolina
Freitas, Claudia Rodrigues de
Baptista, Claudio Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.
Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar.
topic Special Education. Medicalization. Pathologization. School Inclusion.
Educação Especial. Medicalização. Patologização. Inclusão Escolar.
description This article analyzes the modes of being and learning in school, considering medicalization as a device that transforms human life behaviors in pathologies. We invest in the historical-conceptual dimension, discussing this process. The school events here presented provide visibility to the practice of inventing diagnoses that justify the non-learning. The article is built on Foucault’s thinking, particularly in relation to the strategy of subjectivity constitution by discourse. The analysis focuses on the comprehension of the ever-changing human condition, while it discusses school practices and pathologizing discourses.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/42057/47767
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 4 (2015)
Educação & Realidade; v. 40 n. 4 (2015)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985637101568