The singularity of Agamemnon’s characterization in Seneca’s "Troades"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Zelia de Almeida
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Codex : Revista de Estudos Clássicos
Texto Completo: https://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/33931
Resumo: Present in several epic and dramatic works, Agamemnon also features in Seneca’s tragedy Troades. Even though essential for the action development, Agamemnon’s presence in that text occurs rather briefly, comprising only one dialog he holds with Pyrrhus, the son of Achilles, in the first episode (Tro. 249-352). In that dialog, the discourse provides the elements for Agamemnon’s characterization. The king of Mycenae introduces himself at first as a reasonable thinker and a mercifulmonarch, who reflects upon the philosophic nature of power and duty. As the tragedy unfolds, Agamemnon aware of his authority as a king, claims that he will not allow Polyxena’s sacrifice, requested by Pyrrhus. In light of his young interlocutor’s provocations, however, he adopts an aggressive and vulgar tone. Yet, without arguments, he renounces his previous decision of sparing Polyxena’s life; instead, he submits it to the divine will. Compared with the sources and with other depictions of kingscreated by the author in his works, Agamemnon in Troades can be considered a character of great originality due to his multiple features. 
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spelling The singularity of Agamemnon’s characterization in Seneca’s "Troades"A especificidade da caracterização de Agamêmnon em "As Troianas", de SênecaClassical StudiesSeneca; Latin tragedy; Troades; Agamemnon; characterizationLetras ClássicasSêneca; tragédia latina; As troianas; Agamêmnon; caracterizaçãoPresent in several epic and dramatic works, Agamemnon also features in Seneca’s tragedy Troades. Even though essential for the action development, Agamemnon’s presence in that text occurs rather briefly, comprising only one dialog he holds with Pyrrhus, the son of Achilles, in the first episode (Tro. 249-352). In that dialog, the discourse provides the elements for Agamemnon’s characterization. The king of Mycenae introduces himself at first as a reasonable thinker and a mercifulmonarch, who reflects upon the philosophic nature of power and duty. As the tragedy unfolds, Agamemnon aware of his authority as a king, claims that he will not allow Polyxena’s sacrifice, requested by Pyrrhus. In light of his young interlocutor’s provocations, however, he adopts an aggressive and vulgar tone. Yet, without arguments, he renounces his previous decision of sparing Polyxena’s life; instead, he submits it to the divine will. Compared with the sources and with other depictions of kingscreated by the author in his works, Agamemnon in Troades can be considered a character of great originality due to his multiple features. Presente em numerosos textos épicos e dramáticos, Agamêmnon figura também como personagem na tragédia senequiana As troianas. Embora fundamental para o desenvolvimento da ação, sua presença no texto é bastante rápida e se reduz a um diálogo que ele mantém com Pirro, o filho de Aquiles, no primeiro episódio (Tro.249-352). Nesse diálogo, o discurso fornece os elementos que permitem a caracterização de Agamêmnon. O rei de Micenas apresenta-se de início como um pensador ponderado e clemente, que faz considerações de caráter filosófico sobre o poder e o dever. Em seguida, consciente de sua autoridade, afirma que não admitirá o sacrifício de Políxena, reivindicado por Pirro. Diante das provocações de seu jovem interlocutor, entretanto, ele passa a adotar um tom agressivo e vulgar, mas faltando-lhe argumentos, renuncia à decisão de poupar a vida de Políxena e a submete ao desígnio dos deuses. Comparado com as fontes e com governantes construídos pelo próprio Sêneca nas demais tragédias, o Agamêmnon de As troianas, por sua pluralidade de traços, pode ser considerado como um caráter dotado de grande originalidade.Proaera-UFRJCNPqCardoso, Zelia de Almeida2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/3393110.25187/codex.v8i1.33931CODEX -- Revista de Estudos Clássicos; v. 8, n. 1 (2020); 301-315CODEX - Revista de Estudos Clássicos; v. 8, n. 1 (2020); 301-3152176-177910.25187/codex.v8i1reponame:Codex : Revista de Estudos Clássicosinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJporhttps://revistas.ufrj.br/index.php/CODEX/article/view/33931/19891/*ref*/ARISTÓTELES. Poética. Trad. de Eudoro de Souza. São Paulo: Ars poetica, 1992. CAMPOS, Haroldo. Ilíada de Homero. Vol. I. Introdução e organização de T. Vieira. São Paulo: Editora Mandarim, 2002. CARDOSO, Z. A. Estudos sobre as tragédias de Sêneca. São Paulo: Alameda, 2005. ÉSQUILO. Oresteia I. Agamêmnon. Estudo e tradução. Jaa Torrano. São Paulo: Fapesp / Iluminuras, 2004. EURIPIDE. Iphigénie à Aulis. Texte établi et traduit par François Jouan. Paris, Les Belles Lettres, 1983. EURÍPIDES. Teatro Completo. Tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Ed. Iluminuras, vol 1: 2015; vol 2: 2016; vol 3: 2018. EURÍPIDES. Duas tragédias gregas. Hécuba e Troianas. Tradução e introdução. Christian Werner. São Paulo: Martins Fontes, 2004. FITCH, John G. (Edit.). Seneca. Oxford: Oxford University Press, 2008. GRIMAL, P. Dictionnaire de la Mythologie Grecque et Romaine. Paris: Presses Universitaires de France, 1951. HOMÈRE. L’Odyssée. Traduction nouvelle avec introduction, notes et index par M. Dufour et J. Raison. Paris: Garnier, 1947. SÊNECA/ SALÚSTIO. Tratado sobre a clemência. Introdução, tradução e notas de I. Braren/ A conjuração de Catilina. A guerra de Jugurta. Introdução e tradução de A. S. Mendonça. Petrópolis, RJ: Vozes. 1990. SÊNECA, L. A. Tragédias. A loucura de Hércules. As troianas. As fenícias. Tradução, introdução, apresentações e notas de Z. A. Cardoso. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014. SÉNÈQUE. Tragédies. Texte établi et traduit par L. Herrmann. Paris, Les Belles Lettres, 1971 (Vol. I). STROH, Wilfried. “Staging Seneca: the Production of Troas as a Philological Experiment”, in FITCH, John G. (Edit.). Seneca. Oxford: Oxford University Press, 2008. p. 195-220. TEMMERMAN, K.; BOAS, E. E. Characterization in Ancient Greek Narrative. (Mnemosyne Supplements Vol. 411). 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