Geometria e aritmética numa visão multicultural: uma experiência pedagógica

This paper aims to build a notebook of activities that can help the teacher of elementary school mathematics. Topics covered are arithmetic and geometry and the activities proposed here were developed aiming print them a multicultural character. We take as a base line developed by Claudia Zaslavsky...

Full description

Access type:openAccess
Publication Date:2012
Main Author: Batista, Maria Betania Soares da Silva
Advisor: Morey, Bernadete Barbosa
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Program: Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática
Department: Ensino de Ciências Naturais e Matemática
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/16096
Citation:BATISTA, Maria Betania Soares da Silva. Geometria e aritmética numa visão multicultural: uma experiência pedagógica. 2012. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.
Portuguese abstract:O presente trabalho tem como objetivo a construção de um caderno de atividades que possa auxiliar o professor de matemática do ensino fundamental. Os tópicos abordados são geometria e aritmética sendo que as atividades aqui propostas foram desenvolvidas buscando imprimir nelas um caráter multicultural. Tomamos como base a linha de multiculturalismo desenvolvida por Claudia Zaslavsky e refletida em seus livros Jogos e atividades do mundo inteiro e Mais jogos e atividades do mundo inteiro . Estruturamos nosso trabalho em torno de quatro temas: o símbolo dos jogos olímpicos, as pirâmides do Egito, o ábaco russo e o ábaco Chinês. Os dois primeiros temas permitem explorar conceitos básicos da geometria enquanto que os dois últimos temas nos possibilitam explorar notação numérica e operações aritméticas
English abstract:This paper aims to build a notebook of activities that can help the teacher of elementary school mathematics. Topics covered are arithmetic and geometry and the activities proposed here were developed aiming print them a multicultural character. We take as a base line developed by Claudia Zaslavsky multiculturalism and reflected in his books "Games and activities worldwide" and "More games and activities worldwide." We structure our work around four themes: the symbol of the Olympic Games, the pyramids of Egypt, the Russian abacus abacus and Chinese. The first two themes allow you to explore basic concepts of geometry while the latter two themes allow us to explore numerical notation and arithmetic operations