Grupo de orientação de mães no contexto de uma clínica-escola

Family has received special attention from scholars who analyze the influence of different social environments in children’s development. It was carried out a study with a parent group whose children were waiting for psychotherapy. The aims of this study are to describe the functioning characteristi...

Full description

Access type:openAccess
Publication Date:2011
Main Author: Pardo, Maria Benedita Lima
Other Authors: Carvalho, Margarida Maria Silveira Britto de
Document type: Article
Language:por
Published: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP)
Portuguese subjects:
English subjects:
Spanish Subjects:
Online Access:http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/7387
Citation:PARDO, M. B. L.; CARVALHO, M. M. S. B. de. Grupo de orientação de mães no contexto de uma clínica-escola. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 21, n. 48, p. 93-100, jan./abr. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2011000100011>. Acesso em: 15 fev. 2018.
Portuguese abstract:O ambiente familiar vem merecendo atenção de estudiosos que analisam a influência de diferentes ambientes sociais no desenvolvimento infantil. Elaborou-se uma proposta de grupo de orientação para mães de crianças em fila de espera para atendimento psicoterápico. Os objetivos do presente estudo são descrever as características de funcionamento desse grupo e analisar seus resultados sob a perspectiva dos orientadores do grupo e das próprias mães. Os dados foram coletados em entrevistas iniciais e finais e no decorrer dos encontros. Procedeu-se à análise de conteúdo das informações relacionadas às falas das mães e aos procedimentos de intervenção. Os resultados indicaram estar ocorrendo aumento nos diálogos com os filhos, preocupação em dedicar-lhes mais tempo e a entender seus pontos de vista, busca em estabelecer limites, envolvendo também outras pessoas da família. Tais mudanças revelaram, portanto, alterações no funcionamento do microssistema familiar.
English abstract:Family has received special attention from scholars who analyze the influence of different social environments in children’s development. It was carried out a study with a parent group whose children were waiting for psychotherapy. The aims of this study are to describe the functioning characteristics of such group and analyze their results from the view point of group leaders and mothers themselves. The data was collected from interviews that happened in the beginning and the final processes and throughout the meetings. The content of the information was analyzed concerning mother’s opinions and the intervention procedures. The results indicated an increase in the numbers of dialogues with children, preoccupation with dedicating more time to them, understand their points of view and also look forward to establish limits involving other members of the family. Such changes revealed alterations in the familiar microsystem functioning