Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação

This research aims to analyze how the students from two master's science Education Courses from two public Universities (courses A e B) evaluated their research capacity on under graduation and master's science courses. The questioners were applied to 28 students on the second years from b...

Full description

Access type:openAccess
Publication Date:2011
Main Author: Pardo, Maria Benedita Lima
Other Authors: Colnago, Neucideia Aparecida Silva
Document type: Article
Language:por
Published: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (USP)
Portuguese subjects:
English subjects:
Spanish Subjects:
Online Access:http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/7385
Citation:PARDO, M. B. L.; COLNAGO, N. A. S. Formação do pesquisador: resultados de cursos de pós-graduação em educação. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 21, n. 49, p. 237-246, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2011000200011>. Acesso em: 15 fev. 2018.
Portuguese abstract:O objetivo desta pesquisa foi analisar como alunos de dois cursos de mestrado na área de Educação avaliam sua formação em pesquisa na graduação e na pós-graduação (cursos A e B). Foram aplicados questionários a 28 alunos de mestrado do segundo ano de ambos os cursos. Os dados foram submetidos à análise de conteúdo. Os resultados indicaram que os alunos do curso B se adequaram melhor ao perfil esperado pelas agências de fomento, assim como sua condição de trabalho no mestrado. Além disso, um maior número deles havia realizado iniciação científica. Em relação à avaliação das etapas de aprendizagem de pesquisa os alunos de ambas as universidades optaram, com maior frequência, pelas categorias: Bom, Muito bom e Excelente. Em relação às etapas de execução da pesquisa sobressaiu o grande número de respostas "não trabalhou" pelos alunos do curso A. Tais resultados podem ser utilizados para aperfeiçoamento do processo de formação do pesquisador.
English abstract:This research aims to analyze how the students from two master's science Education Courses from two public Universities (courses A e B) evaluated their research capacity on under graduation and master's science courses. The questioners were applied to 28 students on the second years from both of courses. The data were submitted to the content analysis. The results showed that the profile of students from the course B was similar to the one expected by support research agencies as well their work condition on master's science course. Most of them also had scientific experience during under graduation course. Students in both Education Courses evaluated positively their scientific capacity (good, very good and excellent). On the phases of development of the scientific research some students from the course A had answered "not worked" in several phases. Those results could be utilized to improve de the research capacity process.