Grupos de orientação de pais: estratégias para intervenção

This work relates to the prevention of developmental problems, since it is addressed to parents of children with school problems or behavioral disorders who entered for psychotherapeutic treatment at the Department of Applied Psychology, linked to the Federal University of Sergipe. A survey of compl...

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Access type:openAccess
Publication Date:2012
Main Author: Pardo, Maria Benedita Lima
Other Authors: Carvalho, Margarida Maria Silveira Britto de
Document type: Article
Language:por
Published: Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
Portuguese subjects:
English subjects:
Online Access:http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/7384
Citation:PARDO, M. B. L.; CARVALHO, M. M. S. B. de. Grupos de orientação de pais: estratégias para intervenção. Contextos Clínicos, São Leopoldo, v. 5, n. 2, p. 80-87, jul./dez. 2012. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-34822012000200003>. Acesso em: 15 fev. 2018.
Portuguese abstract:Esse trabalho relaciona-se à prevenção de problemas de desenvolvimento, pois se dirige a pais de crianças que apresentam queixas escolares ou de comportamento inscritas para tratamento psicoterapêutico no Serviço de Psicologia Aplicada vinculado à Universidade Federal de Sergipe. Neste artigo é apresentado um levantamento de queixas referidas por mães que frequentaram um grupo de orientação, cuja fi nalidade foi atender a essa população, analisando-a segundo a teoria bioecológica de Bronfrenbrenner. Seis mães participaram de oito encontros nos quais foram discutidos temas relacionados às queixas e a aspectos do desenvolvimento infantil, além de sessões lúdicas com seus fi lhos. Os resultados obtidos das entrevistas iniciais e fi nais e dos registros das sessões revelaram que as mães identifi caram melhora nas queixas apresentadas, relacionando-a a alterações em seus pró- prios comportamentos face às temáticas trabalhadas no grupo de orientação.
English abstract:This work relates to the prevention of developmental problems, since it is addressed to parents of children with school problems or behavioral disorders who entered for psychotherapeutic treatment at the Department of Applied Psychology, linked to the Federal University of Sergipe. A survey of complaints is presented in this article and these were reported by mothers who att ended a steering group whose purpose was to serve this population, analyzing them according to Bronfrenbrenner’s bioecological theory. Six mothers participated in eight meetings in which issues related to the complaints were discussed, the aspects of child development, as well as play sessions with their children. The results of the initial and fi nal interviews and records of the sessions revealed that mothers identifi ed improvement in complaints, relating it to changes in their own behavior in relation to themes worked in the steering group.