Os filhos na perspectiva dos pais : relatos a partir de grupo de orientação

Behavioral problems in childhood and adolescence are common complaints of parents seeking care for their children in school clinics. The aim of this study was to analyze the complaints brought by parents and report perceived changes in their behaviors and their children. Five mothers and one father...

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Access type:openAccess
Publication Date:2012
Main Author: Pardo, Maria Benedita Lima
Other Authors: Carvalho, Margarida Maria Silveira Britto de, Santos, Ariane de Brito
Document type: Conference object
Language:por
Published: Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
Portuguese subjects:
English subjects:
Online Access:http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/7398
Citation:PARDO, M. B. L.; CARVALHO, M. M. S. B. de ; SANTOS, A. B. Os filhos na perspectiva dos pais: relatos a partir de grupo de orientação. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL "EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE", 6., 2012, São Cristóvão. Anais eletrônicos... São Cristóvão: EDUCON, 2012. Disponível em: <http://educonse.com.br/2012/eixo_19/PDF/36.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2018.
Portuguese abstract:Behavioral problems in childhood and adolescence are common complaints of parents seeking care for their children in school clinics. The aim of this study was to analyze the complaints brought by parents and report perceived changes in their behaviors and their children. Five mothers and one father took part of this study. The data were collected through interviews. The results showed that parents have identified few positive children’s behaviors and had doubts about the educational practices. Parents relied on family support. In relation to the school they reported little information. About the group they expect to change their own behavior. In the end, parents assessed that their actions or perceptions concerning children had improved and only one reported no improvement.
Os problemas de comportamento na infância e adolescência constituem queixas comuns de pais que procuram atendimento para os filhos em clínicas-escola. O objetivo desse estudo foi analisar as queixas trazidas pelos pais e relatar as alterações percebidas nos seus comportamentos e no dos filhos. Participaram cinco mães e um pai. Os dados foram coletados por entrevistas. Os resultados mostraram que os pais identificaram poucos comportamentos positivos dos filhos e tinham dúvidas quanto às práticas educativas. Contavam com apoio familiar. Em relação à escola relataram poucas informações. As expectativas em relação ao grupo se relacionaram com mudanças no seu próprio comportamento. Ao final todos avaliaram que suas ações ou percepções relativas aos filhos haviam melhorado e apenas um deles não relatou melhora.