EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta-Roth, Désirée
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Hendges, Graciela Rabuske
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025
Resumo: Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000).
id UFSM-19_141d8cfce8fa8192fe776be42902fcba
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12025
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADERhetorical ModeCritical Genre AnalysisMultimodalityMultiliteracy.Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000).Literatura recente tem revelado que potencialidades tecnológicas contemporâneas vêm ampliando o papel semiótico da linguagem não-verbal em diferentes gêneros discursivos (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWoRth, 2001), alertando para a importância da pesquisa e do ensino sobre o tema para a qualificação de nossa participação (como produtores e/ou leitores) nesses gêneros. Em outras palavras, efatiza-se que o empoderamento semiótico depende também da compreensão das semioses não-verbais que constituem o registro dos gêneros discursivos e  que  o  foco  dos  estudos  de  gêneros  deve  ser  ampliado  para  considerar  a  função das semioses não-verbais nos mesmos (van LEEUWEN, 2004; hENdGES, 2008). dentro  dessa  perpectiva,  neste  trabalho  exploramos  o  conceito  de  “modalidade retórica” (MEURER, 2002) como uma categoria valiosa em análise do discurso Multimodal,  para  revelar  a  função  retórica  da  linguagem  não-verbal  em  diferentes gêneros. Seguindo a caracterização de Meurer (2002), estendemos à descrição de modalidades retóricas para a leitura de imagens no gênero anúncio publicitário. aperspectiva enfatizada neste estudo traz implicações para a pedagogia do multiletramento (CoPE; KaLaNtZIS, 2000).Universidade Federal de Santa Maria2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/1202510.5902/2176148512025Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 43–662176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025/7437Motta-Roth, DésiréeHendges, Graciela Rabuskeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-08-27T19:45:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12025Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:04.388940Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
title EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
spellingShingle EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
Motta-Roth, Désirée
Rhetorical Mode
Critical Genre Analysis
Multimodality
Multiliteracy.
title_short EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
title_full EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
title_fullStr EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
title_full_unstemmed EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
title_sort EXPLORANDO MODALIDADES RETÓRICAS SOB A PERSPECTIVA DA MULTIMODALIDADE
author Motta-Roth, Désirée
author_facet Motta-Roth, Désirée
Hendges, Graciela Rabuske
author_role author
author2 Hendges, Graciela Rabuske
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta-Roth, Désirée
Hendges, Graciela Rabuske
dc.subject.por.fl_str_mv Rhetorical Mode
Critical Genre Analysis
Multimodality
Multiliteracy.
topic Rhetorical Mode
Critical Genre Analysis
Multimodality
Multiliteracy.
description Recent publication has revealed that contemporary technological potentialities have been amplifying the semiotic role of non-verbal da language in different discourse genres (KRESS; van LEEUWEN, 2001; UNSWORTH, 2001), drawing attention to the importance of research and teaching on the theme for the empowerment of our participation in these genres. In other words, we emphasize that the semiotic empowerment also depends on the comprehension of nonverbal semiosis that constitute discourse genres and that the focus of these genre studies has to be broadened in order to consider these issues (van LEEUWEN, 2004; HENDGES, 2008). Within this perspective, in this paper we explore the concept of “rhetorical mode” (MEURER, 2002) as a valuable category in Multimodal Discourse Analysis, in order to reveal the rhetorical function of non-verbal language in different genres. Following Meurer’s (2002) differentiation between rhetorical mode and genre, we explore image reading in the multimodal genre of printed advertisement. The perspective emphasized in this study offers implications for multiliteracy pedagogy (COPE; KALANTZIS, 2000).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025
10.5902/2176148512025
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025
identifier_str_mv 10.5902/2176148512025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12025/7437
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; n. 40: (Jun. 2010) – Gêneros Discursivos e Interfaces Teóricas; 43–66
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205416476704768