Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"

Bibliographic Details
Main Author: Sousa, Rosielson Soares de
Publication Date: 2016
Other Authors: Rodrigues, Érica de Cássia Maia Ferreira
Format: Article
Language: por
Source: Ensino em Revista
Download full: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34463
Summary: Children, social subjects, are crossed by literacy in their daily lives. Thus, the present study aimed to reflect the practice of mediatic literacy through the campaign “Read to a child #issomudaomundo” Banco Itaú. The corpus of analysis consists of five (5) commercials aired during the campaign in 2013 in the series “Itaú Child‘. Data were collected by the internet - through Youtube, and the Bank’s own site. The corpus was analyzed as a qualitative study under theinterpretive paradigm. This study was funded by the theories of literacy and by pro- positions resulting of the French Discourse Analysis (FRA) anchored in the ideas of Orlandi (2005, 2007); Matencio (1995), Mortatti (2004), Rojo (1995, 2009), Kleiman (1995), among others. The study re- veals a possibility to understand the literacy events and their contribution to the training of competent readers.
id UFU-8_1b8fbad3f7000f9589c6d35e53131ca9
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34463
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"LetramentoLeituraCriançaEventos de letramentoLiteracyReadingChildLiteracy eventsChildren, social subjects, are crossed by literacy in their daily lives. Thus, the present study aimed to reflect the practice of mediatic literacy through the campaign “Read to a child #issomudaomundo” Banco Itaú. The corpus of analysis consists of five (5) commercials aired during the campaign in 2013 in the series “Itaú Child‘. Data were collected by the internet - through Youtube, and the Bank’s own site. The corpus was analyzed as a qualitative study under theinterpretive paradigm. This study was funded by the theories of literacy and by pro- positions resulting of the French Discourse Analysis (FRA) anchored in the ideas of Orlandi (2005, 2007); Matencio (1995), Mortatti (2004), Rojo (1995, 2009), Kleiman (1995), among others. The study re- veals a possibility to understand the literacy events and their contribution to the training of competent readers.As crianças, sujeitos sociais, são atravessadas pelo letramento no seu cotidiano. Diante disso, o presente trabalho se propõe a refletir sobre  a prática de letramento midiático por intermédio da Campanha “Leia para uma criança #issomudaomundo”, do Banco Itaú. O corpus de análise constitui-se de cinco propagandas veiculadas  durante  a campanha em 2013 na série “Itaú Criança”. Os dados foram coletados pela internet – via Youtube e site do próprio banco. A análise do corpus é de cunho qualitativo sob o paradigma interpretativista. Este estudo é subsidiado pelas teorias do letramento e pelas proposições advindas da Análise do Dis- curso Francesa (ADF) ancorada nas ideias de Orlandi (2005, 2007), Matencio (1995), Mortatti (2004), Rojo (1995, 2009), Kleiman (1995), entre outros. O estudo revela-se como uma possibilidade de compreender os eventos de letramento e sua contribuição na formação de leitores competentes.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3446310.14393/ER-v22n2a2015-7Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-362Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-362Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-3621983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34463/18284Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Rosielson Soares deRodrigues, Érica de Cássia Maia Ferreira2020-05-29T02:16:32Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34463Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-05-29T02:16:32Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
title Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
spellingShingle Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
Sousa, Rosielson Soares de
Letramento
Leitura
Criança
Eventos de letramento
Literacy
Reading
Child
Literacy events
title_short Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
title_full Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
title_fullStr Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
title_full_unstemmed Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
title_sort Propostas de letramento e reflexões teórico-práticas acerca da propaganda/campanha "Leia para uma criança" /Proposal for literacy and theoretical reflections-pratices about advertising/campaign: "Read to a child"
author Sousa, Rosielson Soares de
author_facet Sousa, Rosielson Soares de
Rodrigues, Érica de Cássia Maia Ferreira
author_role author
author2 Rodrigues, Érica de Cássia Maia Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Rosielson Soares de
Rodrigues, Érica de Cássia Maia Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Leitura
Criança
Eventos de letramento
Literacy
Reading
Child
Literacy events
topic Letramento
Leitura
Criança
Eventos de letramento
Literacy
Reading
Child
Literacy events
description Children, social subjects, are crossed by literacy in their daily lives. Thus, the present study aimed to reflect the practice of mediatic literacy through the campaign “Read to a child #issomudaomundo” Banco Itaú. The corpus of analysis consists of five (5) commercials aired during the campaign in 2013 in the series “Itaú Child‘. Data were collected by the internet - through Youtube, and the Bank’s own site. The corpus was analyzed as a qualitative study under theinterpretive paradigm. This study was funded by the theories of literacy and by pro- positions resulting of the French Discourse Analysis (FRA) anchored in the ideas of Orlandi (2005, 2007); Matencio (1995), Mortatti (2004), Rojo (1995, 2009), Kleiman (1995), among others. The study re- veals a possibility to understand the literacy events and their contribution to the training of competent readers.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34463
10.14393/ER-v22n2a2015-7
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34463
identifier_str_mv 10.14393/ER-v22n2a2015-7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34463/18284
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-362
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-362
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 347-362
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1788536282170785792