Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Laeda Bezerra
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094
Resumo: The article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher.
id UNESP-15_6b3482922cc3cd10e062440eb4decfe7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9094
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of careerProfesión docente: caminos representación de elementos social de los profesores en la carrera inicioProfissão docente: elementos demarcadores das representações sociais de professores em início de carreiraTeaching professionSocial representationsBeginning teacherProfesión docenteRepresentaciones socialesEl profesor principianteProfissão docenteRepresentações sociaisProfessor inicianteThe article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher.El artículo analiza las representaciones sociales de la profesión docente entre los diferentes grupos de profesores principiantes en la acción en la educación básica. Presenta los elementos caminos de estas representaciones. Fue utilizado como una referencia a enfoque social de las representaciones sociales. Se trata de un estudio cualitativo que involucró a 44 maestros de las escuelas públicas en Recife y el área metropolitana con hasta cinco años de carrera. Los datos fueron recolectados a través de semi-estructurada y procesados a través del software Alceste entrevista. Como elementos de sendas representaciones sociales de la profesión docente: detectado la transmisión y la mediación del conocimiento, posibilidad de formar el compromiso y la responsabilidad que implica la tarea de educar, y especialmente la devaluación y la falta de reconocimiento social del maestro. La investigación refuerza la necesidad del desarrollo de programas de formación para proporcionar un mayor apoyo a la labor de los profesores novelesO artigo aborda as representações sociais da profissão docente entre diferentes grupos de professores iniciantes em atuação na educação básica. Apresenta-se os elementos demarcadores dessas representações. Utilizou-se como referencial a abordagem societal das representações sociais. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa que envolveu 44 professores de escolas públicas de Recife e Região Metropolitana com até cinco anos de carreira. Os dados foram recolhidos através de entrevista semiestruturada e processados através do software Alceste. Como elementos demarcadores das representações sociais da profissão docente detectamos: a transmissão e mediação de conhecimentos, possibilidade de formar sujeitos, o compromisso e a responsabilidade envolvidos na tarefa de educar e, principalmente, a desvalorização e falta de reconhecimento social do professor. A pesquisa reforça a necessidade de elaboração de programas formativos que ofereçam maior suporte ao trabalho do docente iniciante.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/909410.21723/riaee.v13.n3.2018.9094Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-11481982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7523https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7531https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7556Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Laeda Bezerra2018-09-10T23:34:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9094Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:34:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
Profesión docente: caminos representación de elementos social de los profesores en la carrera inicio
Profissão docente: elementos demarcadores das representações sociais de professores em início de carreira
title Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
spellingShingle Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
Machado, Laeda Bezerra
Teaching profession
Social representations
Beginning teacher
Profesión docente
Representaciones sociales
El profesor principiante
Profissão docente
Representações sociais
Professor iniciante
title_short Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
title_full Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
title_fullStr Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
title_full_unstemmed Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
title_sort Teaching profession: demarcating elements of the social representations of teachers in the beginning of career
author Machado, Laeda Bezerra
author_facet Machado, Laeda Bezerra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Laeda Bezerra
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching profession
Social representations
Beginning teacher
Profesión docente
Representaciones sociales
El profesor principiante
Profissão docente
Representações sociais
Professor iniciante
topic Teaching profession
Social representations
Beginning teacher
Profesión docente
Representaciones sociales
El profesor principiante
Profissão docente
Representações sociais
Professor iniciante
description The article addresses the social representations of the teaching profession among different groups of beginning teachers in basic education. The demarcating elements of these representations are presented. The societal approach of social representations was used as reference. This is a qualitative study that involved 44 teachers from public schools in Recife and Metropolitan Region with up to five years of career. The data were collected through a semi-structured interview and processed through Alceste software. As elements of the social representations of the teaching profession, we detect: the transmission and mediation of knowledge, the possibility of forming subjects, the commitment and responsibility involved in the task of educating, and especially the devaluation and lack of social recognition of the teacher. The research reinforces the need for elaboration of training programs that offer greater support to the work of the beginning teacher.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094
10.21723/riaee.v13.n3.2018.9094
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n3.2018.9094
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7523
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7531
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9094/7556
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1132-1148
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n3.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171044110991360