THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bagrichevsky, Marcos
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Teixeira, Bruna, Estevão, Adriana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939
Resumo: We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. 
id UNIOESTE-3_2c938a05fa818c5d500adb732b98d004
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/6939
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATIONO DEBATE CONCEITUAL SOBRE SAÚDE E DOENÇA: CONTRIBUIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICASaúdeDoençaAspectos conceituaisProdução de conhecimento.We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. Partimos da análise de duas obras de referência da Saúde Co¬letiva, “A doença” de Giovanni Berlinguer (1988) e “O que é saúde?” de Naomar de Almeida-Filho (2011), para tentar mostrar a contribuição diferenciada que tais trabalhos desenvolvem em relação à riqueza de inter-pretações que ‘saúde’ e ‘doença’ podem comportar – para além do olhar biomédico. Foram abordadas categorias explicativas em destaque nessas obras, que permitem dialogar mais contextualmente com questões da vida cotidiana. Nesse sentido, a incorporação de problematizações conceituais afins pode trazer aportes relevantes à Educação Física, sobretudo, em ter¬mos de sua inserção nas esferas dos serviços públicos de saúde. Universidade Estadual do Oeste do Paraná2012-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 18, 2011 | Caderno de Educação Física; 23-282318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/5721https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/17994Bagrichevsky, MarcosTeixeira, BrunaEstevão, Adrianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-03-03T22:49:32Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/6939Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2013-03-03T22:49:32Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
O DEBATE CONCEITUAL SOBRE SAÚDE E DOENÇA: CONTRIBUIÇÕES PARA A EDUCAÇÃO FÍSICA
title THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
spellingShingle THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
Bagrichevsky, Marcos
Saúde
Doença
Aspectos conceituais
Produção de conhecimento.
title_short THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
title_full THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
title_fullStr THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
title_full_unstemmed THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
title_sort THE CONCEPTUAL DEBATE ABOUT HEALTH AND DISEASE: CONTRIBUTIONS FOR THE PHYSICAL EDUCATION
author Bagrichevsky, Marcos
author_facet Bagrichevsky, Marcos
Teixeira, Bruna
Estevão, Adriana
author_role author
author2 Teixeira, Bruna
Estevão, Adriana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bagrichevsky, Marcos
Teixeira, Bruna
Estevão, Adriana
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde
Doença
Aspectos conceituais
Produção de conhecimento.
topic Saúde
Doença
Aspectos conceituais
Produção de conhecimento.
description We start the analysis of two reference works of Public Health, “The disease” by Giovanni Berlinguer (1988) and “What is health?” by Naomar de Almeida-Filho (2011), trying to show the differentiated con¬tribution that such works develop with respect to interpretations and con¬textualization that ‘health’ and ‘disease’ can be offer – in addittion to the biomedical paradigm. Featured categories are addressed in these works, which allow further dialogue with relevant issues of everyday life. In this sense, the incorporation of conceptual problematization can bring impor¬tant contributions related to Physical Education, especially in terms of their integration in the spheres of public health services. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/5721
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6939/17994
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 18, 2011 | Caderno de Educação Física; 23-28
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313413157322752