Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Bruna
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Barbalho, Isabela, Gonçalves Rolim, Alwsca Layane, Bezerra, Izabel Patrício, Rodrigues de Souza, Joyce Wadna, Costa Fernandes, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111
Resumo: Objective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems.
id UNIRIO-2_bfff425e9388069f4d43df7caa8b98c4
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/12111
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depressionLas acciones educativas como posibilidad en el empoderamiento de los adolescentes sobre la depresiónEducational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression / Ações educativas como possibilidade no empoderamento de adolescentes acerca da depressãoEducação da populaçãoAdolescentesDepressãoEducação em saúdePopulation educationAdolescentsDepressionHealth educationEducación de la poblaciónAdolescentesDepresiónEducación en saludObjective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems.Objetivo: comprender cómo las propuestas de educación para la salud pueden contribuir al conocimiento y las actitudes de los adolescentes frente a la depresión. Método: este es el recorte de un trabajo de conclusión de curso de graduación en enfermería de la Universidad Federal de Campina Grande, realizado en 2018, basado en el método de investigación acción y analizado a través del Discurso del Sujeto Colectivo. Resultados: luego de realizar el diagnóstico situacional, se logró planificar y ejecutar tres encuentros para realizar acciones educativas utilizando dinámicas y metodologías que propiciaron la participación de los jóvenes, así como el diálogo grupal y la construcción de saberes relacionados con la depresión. Consideraciones finales: los actos educativos fueron positivos como oportunidad para la autonomía de los adolescentes sobre la depresión, mostrando cuán significativo puede ser el uso de este tipo de metodología para la transformación de la realidad y la resolución de problemas sociales.Objetivo: compreender como propostas de educação em saúde podem contribuir para o conhecimento e atitudes dos adolescentes frente a depressão. Método: trata-se do recorte de um trabalho de conclusão de curso de graduação em enfermagem da Universidade Federal de Campina Grande, realizado no ano de 2018, fundamentado no método da pesquisa-ação e analisado por meio do Discurso do Sujeito Coletivo. Resultados: após realização do diagnóstico situacional foi possível realizar o planejamento e execução de três encontros para realização de ações educativas com uso de dinâmicas e metodologias que proporcionaram a participação dos jovens, bem como o diálogo do grupo e a construção de conhecimentos relacionados a depressão. Considerações finais: os atos educativos apresentaram-se positivos como oportunidade para a autonomia de adolescentes acerca da depressão, mostrando o quão significativo pode ser o uso deste tipo de metodologia para a transformação de realidade e resolubilidade de problemas sociais.  Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1211110.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-121112175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11879https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11880Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, BrunaBarbalho, IsabelaGonçalves Rolim, Alwsca Layane Bezerra, Izabel Patrício Rodrigues de Souza, Joyce WadnaCosta Fernandes, Marcelo2023-01-30T09:25:50Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/12111Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-01-30T09:25:50Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
Las acciones educativas como posibilidad en el empoderamiento de los adolescentes sobre la depresión
Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression / Ações educativas como possibilidade no empoderamento de adolescentes acerca da depressão
title Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
spellingShingle Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
Alves, Bruna
Educação da população
Adolescentes
Depressão
Educação em saúde
Population education
Adolescents
Depression
Health education
Educación de la población
Adolescentes
Depresión
Educación en salud
title_short Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
title_full Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
title_fullStr Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
title_full_unstemmed Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
title_sort Educational actions as a possibility in the empowerment of adolescents about depression
author Alves, Bruna
author_facet Alves, Bruna
Barbalho, Isabela
Gonçalves Rolim, Alwsca Layane
Bezerra, Izabel Patrício
Rodrigues de Souza, Joyce Wadna
Costa Fernandes, Marcelo
author_role author
author2 Barbalho, Isabela
Gonçalves Rolim, Alwsca Layane
Bezerra, Izabel Patrício
Rodrigues de Souza, Joyce Wadna
Costa Fernandes, Marcelo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Bruna
Barbalho, Isabela
Gonçalves Rolim, Alwsca Layane
Bezerra, Izabel Patrício
Rodrigues de Souza, Joyce Wadna
Costa Fernandes, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação da população
Adolescentes
Depressão
Educação em saúde
Population education
Adolescents
Depression
Health education
Educación de la población
Adolescentes
Depresión
Educación en salud
topic Educação da população
Adolescentes
Depressão
Educação em saúde
Population education
Adolescents
Depression
Health education
Educación de la población
Adolescentes
Depresión
Educación en salud
description Objective: to understand how health education proposals can contribute to adolescents' knowledge and attitudes towards depression. Method: this is the conclusion cut of a course of study of a field of work in nursing at the Federal University of Grande, carried out in 2018, based on the research and scientific method through the Collective Subject Discourse. Results: after carrying out the situational diagnosis, it was possible to carry out the planning and execution of three meetings to carry out educational actions using dynamics and methodologies that will provide a participation of dynamics and methodologies that will provide a participation of young people, as well as the group dialogue and the construction of knowledge related to depression. Final considerations: the studies proved to be positive as an opportunity for autonomy to deepen the resolution of these acts, how significant the use of this type of methodology can be for the transformation of reality and the capacity for social problems.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11879
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12111/11880
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12111
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-12111
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218887028998144