Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Omote, Sadao [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6586
http://hdl.handle.net/11449/115054
Resumo: An important component of the Inclusive Education can be the social attitudes toward inclusion presented by teachers, students and other members of the school community. The aim of this paper is to systematize main fidings of some Brazilian studies concerning that theme. The results of studies in which the Likert Scale of Social Attitudes toward Inclusion was used are summarized. Twelve studies were analyzed, examining the relationship between the social attitudes toward inclusion and some subjects characteristics, highlighting the chronological age, formation area, educational experience and previous experience with people with deficiency. The results were not able to demonstrate in a conclusive way the nature of the relationship between each of these variables and the social attitudes toward inclusion. These seem to be affected by a group of complexly related variables of the subjects and of the target of social attitudes.
id UNSP_6bd9a9a00832c298c6c4290de2e7c6ea
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115054
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileirosAttitudes in relation to social inclusion: brazilian studiesEducação EspecialinclusãoEscala de atitudes sociaisAn important component of the Inclusive Education can be the social attitudes toward inclusion presented by teachers, students and other members of the school community. The aim of this paper is to systematize main fidings of some Brazilian studies concerning that theme. The results of studies in which the Likert Scale of Social Attitudes toward Inclusion was used are summarized. Twelve studies were analyzed, examining the relationship between the social attitudes toward inclusion and some subjects characteristics, highlighting the chronological age, formation area, educational experience and previous experience with people with deficiency. The results were not able to demonstrate in a conclusive way the nature of the relationship between each of these variables and the social attitudes toward inclusion. These seem to be affected by a group of complexly related variables of the subjects and of the target of social attitudes.Um importante componente da Educação Inclusiva podem ser as atitudes sociais em relação à inclusão apresentadas por professores, alunos e demais membros da comunidade escolar. Esta comunicação tem o objetivo de sistematizar principais achados de alguns estudos brasileiros acerca dessa temática. São sumarizados resultados de estudos nos quais foi utilizada a Escala Likert de Atitudes Sociais em relação à Inclusão. Foram analisados 12 estudos, examinando a relação entre as atitudes sociais em relação à inclusão e algumas características dos participantes, destacando a idade cronológica, área de formação, experiência docente e experiência prévia com pessoas com deficiência. Os resultados encontrados não demonstram de modo conclusivo a natureza da relação entre essas variáveis e as atitudes sociais em relação à inclusão. Estas parecem ser determinadas por um conjunto de variáveis, tanto dos sujeitos quanto dos objetos de atitudes sociais, complexamente relacionadas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Omote, Sadao [UNESP]2015-02-24T13:57:43Z2015-02-24T13:57:43Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article639-649application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6586Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 639-649, 2013.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/115054ISSN19825587-2013-08-03-639-649.pdf7647316253011798Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-10T06:24:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115054Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-10T06:24:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
Attitudes in relation to social inclusion: brazilian studies
title Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
spellingShingle Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
Omote, Sadao [UNESP]
Educação Especial
inclusão
Escala de atitudes sociais
title_short Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
title_full Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
title_fullStr Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
title_full_unstemmed Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
title_sort Atitudes sociais em relação à inclusão: estudos brasileiros
author Omote, Sadao [UNESP]
author_facet Omote, Sadao [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Omote, Sadao [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
inclusão
Escala de atitudes sociais
topic Educação Especial
inclusão
Escala de atitudes sociais
description An important component of the Inclusive Education can be the social attitudes toward inclusion presented by teachers, students and other members of the school community. The aim of this paper is to systematize main fidings of some Brazilian studies concerning that theme. The results of studies in which the Likert Scale of Social Attitudes toward Inclusion was used are summarized. Twelve studies were analyzed, examining the relationship between the social attitudes toward inclusion and some subjects characteristics, highlighting the chronological age, formation area, educational experience and previous experience with people with deficiency. The results were not able to demonstrate in a conclusive way the nature of the relationship between each of these variables and the social attitudes toward inclusion. These seem to be affected by a group of complexly related variables of the subjects and of the target of social attitudes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:43Z
2015-02-24T13:57:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6586
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 639-649, 2013.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/115054
ISSN19825587-2013-08-03-639-649.pdf
7647316253011798
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6586
http://hdl.handle.net/11449/115054
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 639-649, 2013.
1982-5587
ISSN19825587-2013-08-03-639-649.pdf
7647316253011798
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 639-649
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792962302739218432