A trajetória de Jacques Pilon no centro de São Paulo: análise das obras de 1940 a 1947

The current article presents the trajectory of Jacques Pilon in downtown of São Paulo city through a panoramic view of all his work in the region and further analysis of selected projects encompassing his production from 1940 to 1947. Jacques Pilon was born in the French city of Le Havre in 1905, an...

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Access type:openAccess
Publication Date:2009
Main Author: Franco, Tiago Seneme lattes
Advisor: Guerra Neto, Abílio da Silva lattes
Referee: Campos Filho, Candido Malta lattes, Camargo, Mônica Junqueira de lattes
Document type: Master thesis
Language:por
Published: Universidade Presbiteriana Mackenzie
Program: Arquitetura e Urbanismo
Department: Arquitetura e Urbanismo
Portuguese subjects:
English subjects:
Knowledgement areas:
Online Access:http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/2649
Portuguese abstract:O presente trabalho apresenta a trajetória de Jacques Pilon no centro da cidade de São Paulo através de um olhar panorâmico da totalidade sua obra na região e posterior análise de projetos selecionados que abrangem sua produção entre os anos de 1940 e 1947. Jacques Pilon nasceu na cidade francesa de Le Havre, em 1905, veio para o Brasil em 1910, voltando para a França para concluir seus estudos em 1927, onde cursou Arquitetura na École des Beaux-Arts de Paris. Seu retorno ao Rio de Janeiro se dá no ano de 1933, onde inicia seus trabalhos no escritório de Robert Prentice. Em 1934 é enviado a São Paulo para acompanhamento das obras do Edifício Sulacap. Ao chegar na emergente capital paulista, Pilon conhece o Engenheiro Francisco Matarazzo Neto, com o qual abre escritório em sociedade a Pilmat elaborando diversos projetos entre os anos de 1935 e 1939. Com o fim da Pilmat, Jacques Pilon constitui escritório próprio e passa a contar com diversos colaboradores, entre eles Herbert Duschenes, Franz Heep, Giancarlo Gasperini e Jerônimo Bonilha Esteves. Foi no ano de 1947, com a chegada de Heep que Jacques Pilon começa a se afastar das concepções dos projetos, confiando esta tarefa a seus colaboradores. Nos aproximadamente 25 anos de produção na capital paulista, Jacques Pilon produziu cerca de 60 projetos no centro da cidade, sendo sua grande maioria composta por edifícios verticais, destinados a escritórios ou residências. Esta característica confere a sua obra um papel de suma importância dentro do amplo processo de verticalização e modernização da cidade de São Paulo na primeira metade do século XX.
English abstract:The current article presents the trajectory of Jacques Pilon in downtown of São Paulo city through a panoramic view of all his work in the region and further analysis of selected projects encompassing his production from 1940 to 1947. Jacques Pilon was born in the French city of Le Havre in 1905, and came to Brazil in 1910, going back to France in order to conclude his studies in 1927, where he was graduated on Architecture at the École des Beaux-Arts from Paris. His return to Rio de Janeiro happens in 1933, when he starts his work in Robert Prentice s office. He is sent to São Paulo in 1934 for following up the construction of Sulacap building. When he arrives at the emergent São Paulo capital, Pilon meets Engineer Francisco Matarazzo Neto and opens a partnership office with him Pilmat elaborating several projects from 1935 to 1939. With the end of Pilmat, Jacques Pilon opens his own office and counts with several collaborators, with Herbert Duschenes, Franz Heep, Giancarlo Gasperini, and Jerônimo Bonilha Esteves among them. With Heep s arrival in 1947, Jacques Pilon begins to abandon project conceptions, relying on his collaborators for this task. In approximately 25 years of production in São Paulo capital, Jacques Pilon produced about 60 projects in the downtown, with the great majority being composed by vertical buildings, destined to offices or homes. This feature grants his work a role of prime significance in the broad vertical growth and modernization process in São Paulo city in the first half of the 20th century.