Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Breno Augusto da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Martins, Adriano Eurípedes Medeiros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Educação e Pesquisa
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690
Resumo: The aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context.
id USP-11_6755e13e54798262351a57a177470a79
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/157690
network_acronym_str USP-11
network_name_str Educação e Pesquisa
repository_id_str
spelling Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira PintoDialectical logic and education: an introductory study based on the thinking of Álvaro Vieira PintoÁlvaro Vieira PintoEducationProfessional and technological educationColonialityDialectical logicThe aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context.O objetivo deste trabalho é discutir as contribuições da lógica dialética à educação no âmbito do pensamento de Álvaro Vieira Pinto. De acordo com o autor, lógica dialética e consciência crítica são indissociáveis e ambos os conceitos assumem relevância central em sua obra. Ao realizar o exame crítico e concreto de diferentes concepções filosóficas e fenômenos existenciais, tais como técnica, informação e trabalho, o pensador oferece fundamentos autênticos e rigorosos para refletir acerca de diferentes questões pertinentes ao contexto educacional. Neste trabalho, discute-se como esses fenômenos existenciais remetem à questão da dualidade educacional, a qual, de acordo com o filósofo, engendra e ao mesmo tempo é advinda dos antagonismos existentes entre as classes da sociedade. Para a superação da dualidade educacional, o autor aponta como proposta a educação integral. Discute-se também a questão da colonialidade no contexto da educação brasileira. Concluímos apontando a fecundidade dessas reflexões para a educação e a necessidade de estudos sistematizados que tratem da questão da dualidade educacional e da colonialidade no âmbito educacional brasileiro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/15769010.1590/s1678-4634201945188483Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e188483Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1884831678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152962https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152961https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/156279Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Breno Augusto daMartins, Adriano Eurípedes Medeiros2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/157690Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
Dialectical logic and education: an introductory study based on the thinking of Álvaro Vieira Pinto
title Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
spellingShingle Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
Costa, Breno Augusto da
Álvaro Vieira Pinto
Education
Professional and technological education
Coloniality
Dialectical logic
title_short Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
title_full Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
title_fullStr Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
title_full_unstemmed Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
title_sort Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
author Costa, Breno Augusto da
author_facet Costa, Breno Augusto da
Martins, Adriano Eurípedes Medeiros
author_role author
author2 Martins, Adriano Eurípedes Medeiros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Breno Augusto da
Martins, Adriano Eurípedes Medeiros
dc.subject.por.fl_str_mv Álvaro Vieira Pinto
Education
Professional and technological education
Coloniality
Dialectical logic
topic Álvaro Vieira Pinto
Education
Professional and technological education
Coloniality
Dialectical logic
description The aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690
10.1590/s1678-4634201945188483
url https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690
identifier_str_mv 10.1590/s1678-4634201945188483
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152962
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152961
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/156279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e188483
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483
Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483
1678-4634
1517-9702
reponame:Educação e Pesquisa
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Educação e Pesquisa
collection Educação e Pesquisa
repository.name.fl_str_mv Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revedu@usp.br
_version_ 1787713813078867968