Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Educação e Pesquisa |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690 |
Resumo: | The aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context. |
id |
USP-11_6755e13e54798262351a57a177470a79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/157690 |
network_acronym_str |
USP-11 |
network_name_str |
Educação e Pesquisa |
repository_id_str |
|
spelling |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira PintoDialectical logic and education: an introductory study based on the thinking of Álvaro Vieira PintoÁlvaro Vieira PintoEducationProfessional and technological educationColonialityDialectical logicThe aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context.O objetivo deste trabalho é discutir as contribuições da lógica dialética à educação no âmbito do pensamento de Álvaro Vieira Pinto. De acordo com o autor, lógica dialética e consciência crítica são indissociáveis e ambos os conceitos assumem relevância central em sua obra. Ao realizar o exame crítico e concreto de diferentes concepções filosóficas e fenômenos existenciais, tais como técnica, informação e trabalho, o pensador oferece fundamentos autênticos e rigorosos para refletir acerca de diferentes questões pertinentes ao contexto educacional. Neste trabalho, discute-se como esses fenômenos existenciais remetem à questão da dualidade educacional, a qual, de acordo com o filósofo, engendra e ao mesmo tempo é advinda dos antagonismos existentes entre as classes da sociedade. Para a superação da dualidade educacional, o autor aponta como proposta a educação integral. Discute-se também a questão da colonialidade no contexto da educação brasileira. Concluímos apontando a fecundidade dessas reflexões para a educação e a necessidade de estudos sistematizados que tratem da questão da dualidade educacional e da colonialidade no âmbito educacional brasileiro.Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação2019-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/15769010.1590/s1678-4634201945188483Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e188483Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e1884831678-46341517-9702reponame:Educação e Pesquisainstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152962https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152961https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/156279Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Breno Augusto daMartins, Adriano Eurípedes Medeiros2021-06-13T21:31:26Zoai:revistas.usp.br:article/157690Revistahttps://www.revistas.usp.br/ep/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/ep/oai||revedu@usp.br1678-46341517-9702opendoar:2021-06-13T21:31:26Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto Dialectical logic and education: an introductory study based on the thinking of Álvaro Vieira Pinto |
title |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
spellingShingle |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto Costa, Breno Augusto da Álvaro Vieira Pinto Education Professional and technological education Coloniality Dialectical logic |
title_short |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
title_full |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
title_fullStr |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
title_full_unstemmed |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
title_sort |
Lógica dialética e educação: um estudo introdutório a partir do pensamento de Álvaro Vieira Pinto |
author |
Costa, Breno Augusto da |
author_facet |
Costa, Breno Augusto da Martins, Adriano Eurípedes Medeiros |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Adriano Eurípedes Medeiros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Breno Augusto da Martins, Adriano Eurípedes Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Álvaro Vieira Pinto Education Professional and technological education Coloniality Dialectical logic |
topic |
Álvaro Vieira Pinto Education Professional and technological education Coloniality Dialectical logic |
description |
The aim of this study is to discuss the contributions of dialectical logic to education within the framework of Álvaro Vieira Pinto’s thinking. According to the author, dialectical logic and critical consciousness are inseparable and both concepts assume central relevance in his study. In carrying out the critical and concrete examination of different philosophical conceptions and existential phenomena, such as technique, information and work, the thinker offers authentic and rigorous foundations to reflect on different questions concerning the educational context. In this study, we discuss how these existential phenomena lead us to the question of educational duality, this in turn, according to the philosopher, both engenders and is derived from the antagonisms existing between the classes of society. To overcome the educational duality, the author proposes integral education. He also discusses the issue of coloniality in the context of Brazilian education. We conclude by pointing out the fruitfulness of these reflections for education and the need for systematized studies that address the issue of educational duality and coloniality in the Brazilian educational context. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690 10.1590/s1678-4634201945188483 |
url |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690 |
identifier_str_mv |
10.1590/s1678-4634201945188483 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152962 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/152961 https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/157690/156279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação e Pesquisa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa; v. 45 (2019); e188483 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483 Educação e Pesquisa; Vol. 45 (2019); e188483 1678-4634 1517-9702 reponame:Educação e Pesquisa instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Educação e Pesquisa |
collection |
Educação e Pesquisa |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Pesquisa - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedu@usp.br |
_version_ |
1787713813078867968 |