Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Psicologia USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631 |
Resumo: | Adapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons. |
id |
USP-26_1576a94d583efb878d81dd2a409b9475 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/154631 |
network_acronym_str |
USP-26 |
network_name_str |
Psicologia USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambienteTheoretical contributions on aging from the perspective of person-environment studiesageingageing-in-placeperson-environment studiesenvelhecimentoenvelhecimento no lugarrelação pessoa-ambienteAdapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons.A adaptação aos ambientes é primordial para fortalecer o bem-estar e a qualidade de vida. Os estudos pessoa-ambiente buscam, dentre outros interesses, aprofundar a compreensão de como se constrói maior congruência entre as necessidades individuais e as características do ambiente físico, a fim de reduzir os níveis de pressão e estresse ambientais decorrentes dessas adaptações. Essa reciprocidade humano-ambiental foi explorada por Lawton e colaboradores, a partir da década de 1970, no contexto institucional. O modelo teórico pressão-competência e o conceito envelhecimento no lugar (ageing in place), vislumbram-se como contribuições para o enriquecimento do diálogo com estudiosos, tendo como foco a congruência pessoa-ambiente, isto é, as inter-relações entre o indivíduo e os recursos ambientais. Logo, valorizar o papel e as ações de idosos no uso dos espaços públicos e possibilitar sua inclusão no planejamento das cidades é aprimorar o caráter ativo e relevante de suas conquistas, favorecendo o desabrochar de novos horizontes.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/15463110.1590/0103-656420180142Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 442-448Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 442-448Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 442-4481678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150730https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150731Copyright (c) 2018 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Dayse da SilvaAmancio, Denise Aparecida RodriguesGünther, Isolda de AraújoHiguchi, Maria Inês Gasparetto2019-02-12T14:52:00Zoai:revistas.usp.br:article/154631Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2019-02-12T14:52Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente Theoretical contributions on aging from the perspective of person-environment studies |
title |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
spellingShingle |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente Albuquerque, Dayse da Silva ageing ageing-in-place person-environment studies envelhecimento envelhecimento no lugar relação pessoa-ambiente |
title_short |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
title_full |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
title_fullStr |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
title_full_unstemmed |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
title_sort |
Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente |
author |
Albuquerque, Dayse da Silva |
author_facet |
Albuquerque, Dayse da Silva Amancio, Denise Aparecida Rodrigues Günther, Isolda de Araújo Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
author_role |
author |
author2 |
Amancio, Denise Aparecida Rodrigues Günther, Isolda de Araújo Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Albuquerque, Dayse da Silva Amancio, Denise Aparecida Rodrigues Günther, Isolda de Araújo Higuchi, Maria Inês Gasparetto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ageing ageing-in-place person-environment studies envelhecimento envelhecimento no lugar relação pessoa-ambiente |
topic |
ageing ageing-in-place person-environment studies envelhecimento envelhecimento no lugar relação pessoa-ambiente |
description |
Adapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631 10.1590/0103-656420180142 |
url |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631 |
identifier_str_mv |
10.1590/0103-656420180142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150730 https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150731 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Psicologia USP info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Psicologia USP |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 442-448 Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 442-448 Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 442-448 1678-5177 0103-6564 reponame:Psicologia USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Psicologia USP (Online) |
collection |
Psicologia USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revpsico@usp.br |
_version_ |
1787713340488810496 |