Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Dayse da Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Amancio, Denise Aparecida Rodrigues, Günther, Isolda de Araújo, Higuchi, Maria Inês Gasparetto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Psicologia USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631
Resumo: Adapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons.
id USP-26_1576a94d583efb878d81dd2a409b9475
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/154631
network_acronym_str USP-26
network_name_str Psicologia USP (Online)
repository_id_str
spelling Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambienteTheoretical contributions on aging from the perspective of person-environment studiesageingageing-in-placeperson-environment studiesenvelhecimentoenvelhecimento no lugarrelação pessoa-ambienteAdapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons.A adaptação aos ambientes é primordial para fortalecer o bem-estar e a qualidade de vida. Os estudos pessoa-ambiente buscam, dentre outros interesses, aprofundar a compreensão de como se constrói maior congruência entre as necessidades individuais e as características do ambiente físico, a fim de reduzir os níveis de pressão e estresse ambientais decorrentes dessas adaptações. Essa reciprocidade humano-ambiental foi explorada por Lawton e colaboradores, a partir da década de 1970, no contexto institucional. O modelo teórico pressão-competência e o conceito envelhecimento no lugar (ageing in place), vislumbram-se como contribuições para o enriquecimento do diálogo com estudiosos, tendo como foco a congruência pessoa-ambiente, isto é, as inter-relações entre o indivíduo e os recursos ambientais. Logo, valorizar o papel e as ações de idosos no uso dos espaços públicos e possibilitar sua inclusão no planejamento das cidades é aprimorar o caráter ativo e relevante de suas conquistas, favorecendo o desabrochar de novos horizontes.Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/15463110.1590/0103-656420180142Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 442-448Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 442-448Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 442-4481678-51770103-6564reponame:Psicologia USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150730https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150731Copyright (c) 2018 Psicologia USPinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlbuquerque, Dayse da SilvaAmancio, Denise Aparecida RodriguesGünther, Isolda de AraújoHiguchi, Maria Inês Gasparetto2019-02-12T14:52:00Zoai:revistas.usp.br:article/154631Revistahttps://www.revistas.usp.br/psicouspPUBhttps://www.revistas.usp.br/psicousp/oairevpsico@usp.br1678-51770103-6564opendoar:2019-02-12T14:52Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
Theoretical contributions on aging from the perspective of person-environment studies
title Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
spellingShingle Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
Albuquerque, Dayse da Silva
ageing
ageing-in-place
person-environment studies
envelhecimento
envelhecimento no lugar
relação pessoa-ambiente
title_short Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
title_full Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
title_fullStr Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
title_full_unstemmed Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
title_sort Contribuições teóricas sobre o envelhecimento na perspectiva dos estudos pessoa-ambiente
author Albuquerque, Dayse da Silva
author_facet Albuquerque, Dayse da Silva
Amancio, Denise Aparecida Rodrigues
Günther, Isolda de Araújo
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
author_role author
author2 Amancio, Denise Aparecida Rodrigues
Günther, Isolda de Araújo
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Dayse da Silva
Amancio, Denise Aparecida Rodrigues
Günther, Isolda de Araújo
Higuchi, Maria Inês Gasparetto
dc.subject.por.fl_str_mv ageing
ageing-in-place
person-environment studies
envelhecimento
envelhecimento no lugar
relação pessoa-ambiente
topic ageing
ageing-in-place
person-environment studies
envelhecimento
envelhecimento no lugar
relação pessoa-ambiente
description Adapting to environments is paramount for strengthening the well-being and quality of life. Personenvironment studies seeks, among other interests, to deepen the understanding of how to build greater congruence between individual needs and the characteristics of the physical environment to reduce pressure levels and environmental stress resulting from these adaptations. From the 1970s, this human-environmental reciprocity was explored by Lawton and colleagues in the institutional context. The theoretical pressure-competence model and the ageing-in-place concept are seen as contributions to enrich the dialogue between scholars, focusing on the human-environment congruence related to individual characteristics and environmental resources. Therefore, enhancing the role and actions of the elderly in the use of public spaces and enabling them to be included in the city planning, is to improve the active and relevant character of their achievements, favoring the emergence of new horizons.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631
10.1590/0103-656420180142
url https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631
identifier_str_mv 10.1590/0103-656420180142
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150730
https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/154631/150731
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Psicologia USP
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Psicologia USP
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Instituto de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia USP; v. 29 n. 3 (2018); 442-448
Psicologia USP; Vol. 29 No. 3 (2018); 442-448
Psicologia USP; Vol. 29 Núm. 3 (2018); 442-448
1678-5177
0103-6564
reponame:Psicologia USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Psicologia USP (Online)
collection Psicologia USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revpsico@usp.br
_version_ 1787713340488810496