“MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Rodrigo Alexandre
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Via Atlântica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126003
Resumo: This paper aims to present traces of limit-dialectics "I-Thou" in the relationship between Fausto and Maria into the Fernando Pessoa’s drama. Whereas in the J. W. Goethe's Faust the love appears as one of the redemptive elements of the German tragic hero, in the work of Fernando Pessoa it may be comprehended as unattainable element, and therefore trigger the aggravation of existential crisis of the Portuguese Faust. The potency subjectivity in Pessoa’s antihero is intensified insofar as its otherness capacity empties into the loving failure.
id USP-32_a7b5b51dbf929ce29c339c61a009c59f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/126003
network_acronym_str USP-32
network_name_str Via Atlântica (Online)
repository_id_str
spelling “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO“MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – OS LIMITES DA SUBJETIVIDADE TRÁGICA E DA ALTERIDADE FALHADA NO FAUSTO DE FERNANDO PESSOAFernando PessoaFaustodramatragédiasubjetividadealteridadeFernando PessoaFaustdramatragedysubjectivityothernessThis paper aims to present traces of limit-dialectics "I-Thou" in the relationship between Fausto and Maria into the Fernando Pessoa’s drama. Whereas in the J. W. Goethe's Faust the love appears as one of the redemptive elements of the German tragic hero, in the work of Fernando Pessoa it may be comprehended as unattainable element, and therefore trigger the aggravation of existential crisis of the Portuguese Faust. The potency subjectivity in Pessoa’s antihero is intensified insofar as its otherness capacity empties into the loving failure.O presente texto busca apresentar traços da dialética-limite “eu-outro” na relação entre Fausto e Maria no poema dramático de Fernando Pessoa. Enquanto no Fausto de J.W. Goethe o amor se apresenta como um dos elementos redentores do herói trágico alemão, na obra de Fernando Pessoa ele pode ser compreendido como componente irrealizável, e por isso desencadeador do agravamento da crise existencial do Fausto português. A potência subjetiva do anti-herói pessoano se intensifica na medida em que sua capacidade de alteridade se esvazia no falhanço amoroso.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2017-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/12600310.11606/va.v0i32.126003Via Atlântica; v. 1 n. 32 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 335-353Via Atlântica; Vol. 1 No. 32 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 335-3532317-80861516-5159reponame:Via Atlântica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126003/136993Copyright (c) 2017 Rodrigo Alexandre Xavierinfo:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Rodrigo Alexandre2022-02-23T14:33:54Zoai:revistas.usp.br:article/126003Revistahttp://www.revistas.usp.br/viaatlanticaPUBhttp://www.revistas.usp.br/viaatlantica/oaiviatlan24@gmail.com2317-80861516-5159opendoar:2022-02-23T14:33:54Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
“MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – OS LIMITES DA SUBJETIVIDADE TRÁGICA E DA ALTERIDADE FALHADA NO FAUSTO DE FERNANDO PESSOA
title “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
spellingShingle “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
Xavier, Rodrigo Alexandre
Fernando Pessoa
Fausto
drama
tragédia
subjetividade
alteridade
Fernando Pessoa
Faust
drama
tragedy
subjectivity
otherness
title_short “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
title_full “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
title_fullStr “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
title_full_unstemmed “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
title_sort “MAS TU DIZES PALAVRAS SEM SENTIDO / E ESQUECES-TE DE MIM” – THE LIMITS OF THE TRAGIC SUBJECTIVITY AND THE FAILED ALTERITY IN FERNANDO PESSOA’S FAUSTO
author Xavier, Rodrigo Alexandre
author_facet Xavier, Rodrigo Alexandre
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Xavier, Rodrigo Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Fernando Pessoa
Fausto
drama
tragédia
subjetividade
alteridade
Fernando Pessoa
Faust
drama
tragedy
subjectivity
otherness
topic Fernando Pessoa
Fausto
drama
tragédia
subjetividade
alteridade
Fernando Pessoa
Faust
drama
tragedy
subjectivity
otherness
description This paper aims to present traces of limit-dialectics "I-Thou" in the relationship between Fausto and Maria into the Fernando Pessoa’s drama. Whereas in the J. W. Goethe's Faust the love appears as one of the redemptive elements of the German tragic hero, in the work of Fernando Pessoa it may be comprehended as unattainable element, and therefore trigger the aggravation of existential crisis of the Portuguese Faust. The potency subjectivity in Pessoa’s antihero is intensified insofar as its otherness capacity empties into the loving failure.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126003
10.11606/va.v0i32.126003
url https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126003
identifier_str_mv 10.11606/va.v0i32.126003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/126003/136993
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Rodrigo Alexandre Xavier
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Rodrigo Alexandre Xavier
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Via Atlântica; v. 1 n. 32 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 335-353
Via Atlântica; Vol. 1 No. 32 (2017): A poesia no limite ou os (des)limites da poesia; 335-353
2317-8086
1516-5159
reponame:Via Atlântica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Via Atlântica (Online)
collection Via Atlântica (Online)
repository.name.fl_str_mv Via Atlântica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv viatlan24@gmail.com
_version_ 1748936844684296192