Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699 |
Resumo: | The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions. |
id |
USP-43_d8820dfd7a8d1a3d349333b5e2e1d7de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/133699 |
network_acronym_str |
USP-43 |
network_name_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository_id_str |
|
spelling |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúdeUnderstanding occupational therapy students on primary health care trainingOccupational therapy/educationHealth personnel/educationPrimary health careHealth occupations/education.Terapia ocupacional/educaçãoPessoal de saúde/educaçãoAtenção primária à saúdeOcupações em saúde/educação.The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions.O estudo buscou descrever e analisar a formação graduada para a atuação na Atenção Primária à Saúde (APS) por meio das compreensões de estudantes de último ano de terapia ocupacional. Ancorado na abordagem qualitativa, o estudo investigou perspectivas de 69 discentes de terapia ocupacional, de último ano, de nove cursos de terapia ocupacional do estado de São Paulo. Os dados foram construídos em nove Rodas de Conversa, uma em cada curso participante. O material de campo favoreceu a identificação de duas categorias empíricas: Conhecimentos dos Estudantes sobre APS e os Conteúdos Teórico Práticos Essenciais à Formação para APS. Conclui-se que as diferentes compreensões apresentadas pelos estudantes se relacionam com as diretrizes curriculares nacionais de terapia ocupacional, visto que estas apontam para o entendimento da APS e das diferentes realidades socioculturais, já no contexto da formação graduada. Além disso, os processos formativos investigados têm promovido, no mínimo, profissionais críticos e disponíveis a atuar na APS e realizar ações terapêuticas ocupacionais e interprofissionais.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2018-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13369910.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 3 (2017); 349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 3 (2017); 349-3572238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699/138059Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo Alves dos SantosOliver, Fátima Corrêa2018-02-26T19:31:25Zoai:revistas.usp.br:article/133699Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2018-02-26T19:31:25Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde Understanding occupational therapy students on primary health care training |
title |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
spellingShingle |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde Silva, Rodrigo Alves dos Santos Occupational therapy/education Health personnel/education Primary health care Health occupations/education. Terapia ocupacional/educação Pessoal de saúde/educação Atenção primária à saúde Ocupações em saúde/educação. |
title_short |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
title_full |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
title_fullStr |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
title_full_unstemmed |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
title_sort |
Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde |
author |
Silva, Rodrigo Alves dos Santos |
author_facet |
Silva, Rodrigo Alves dos Santos Oliver, Fátima Corrêa |
author_role |
author |
author2 |
Oliver, Fátima Corrêa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rodrigo Alves dos Santos Oliver, Fátima Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Occupational therapy/education Health personnel/education Primary health care Health occupations/education. Terapia ocupacional/educação Pessoal de saúde/educação Atenção primária à saúde Ocupações em saúde/educação. |
topic |
Occupational therapy/education Health personnel/education Primary health care Health occupations/education. Terapia ocupacional/educação Pessoal de saúde/educação Atenção primária à saúde Ocupações em saúde/educação. |
description |
The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-02-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699 10.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357 |
url |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699/138059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 349-357 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 3 (2017); 349-357 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 3 (2017); 349-357 2238-6149 1415-9104 reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
collection |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revto@usp.br |
_version_ |
1754650230215671808 |