Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Alves dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Oliver, Fátima Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699
Resumo: The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions.
id USP-43_d8820dfd7a8d1a3d349333b5e2e1d7de
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/133699
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúdeUnderstanding occupational therapy students on primary health care trainingOccupational therapy/educationHealth personnel/educationPrimary health careHealth occupations/education.Terapia ocupacional/educaçãoPessoal de saúde/educaçãoAtenção primária à saúdeOcupações em saúde/educação.The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions.O estudo buscou descrever e analisar a formação graduada para a atuação na Atenção Primária à Saúde (APS) por meio das compreensões de estudantes de último ano de terapia ocupacional. Ancorado na abordagem qualitativa, o estudo investigou perspectivas de 69 discentes de terapia ocupacional, de último ano, de nove cursos de terapia ocupacional do estado de São Paulo. Os dados foram construídos em nove Rodas de Conversa, uma em cada curso participante. O material de campo favoreceu a identificação de duas categorias empíricas: Conhecimentos dos Estudantes sobre APS e os Conteúdos Teórico Práticos Essenciais à Formação para APS. Conclui-se que as diferentes compreensões apresentadas pelos estudantes se relacionam com as diretrizes curriculares nacionais de terapia ocupacional, visto que estas apontam para o entendimento da APS e das diferentes realidades socioculturais, já no contexto da formação graduada. Além disso, os processos formativos investigados têm promovido, no mínimo, profissionais críticos e disponíveis a atuar na APS e realizar ações terapêuticas ocupacionais e interprofissionais.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2018-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/13369910.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 3 (2017); 349-357Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 3 (2017); 349-3572238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699/138059Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo Alves dos SantosOliver, Fátima Corrêa2018-02-26T19:31:25Zoai:revistas.usp.br:article/133699Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2018-02-26T19:31:25Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
Understanding occupational therapy students on primary health care training
title Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
spellingShingle Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
Silva, Rodrigo Alves dos Santos
Occupational therapy/education
Health personnel/education
Primary health care
Health occupations/education.
Terapia ocupacional/educação
Pessoal de saúde/educação
Atenção primária à saúde
Ocupações em saúde/educação.
title_short Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
title_full Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
title_fullStr Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
title_full_unstemmed Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
title_sort Compreensões de estudantes de terapia ocupacional sobre a formação para atenção primária à saúde
author Silva, Rodrigo Alves dos Santos
author_facet Silva, Rodrigo Alves dos Santos
Oliver, Fátima Corrêa
author_role author
author2 Oliver, Fátima Corrêa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rodrigo Alves dos Santos
Oliver, Fátima Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Occupational therapy/education
Health personnel/education
Primary health care
Health occupations/education.
Terapia ocupacional/educação
Pessoal de saúde/educação
Atenção primária à saúde
Ocupações em saúde/educação.
topic Occupational therapy/education
Health personnel/education
Primary health care
Health occupations/education.
Terapia ocupacional/educação
Pessoal de saúde/educação
Atenção primária à saúde
Ocupações em saúde/educação.
description The study aimed to describe and analyze the graduated training for primary health care (PHC) through the comprehension of seniors in occupational therapy. Anchored in the qualitative approach, the study investigated perspectives of 69 students of occupational therapy, last year, from nine occupational therapy courses in the state of São Paulo. The data were constructed in nine Conversation Wheels, one in each participating course. The field material favored the identification of two empirical categories: Students’ Knowledge about PHC and Essential Practical Theoretical Content for PHC Training. It is concluded that the different understandings presented by the students relate to the national curricular guidelines of occupational therapy, since these point to the understanding of PHC and the different sociocultural realities, already in the context of graduate training. In addition, the training processes investigated have promoted at least critical and available professionals to work in the PHC and carry out occupational therapeutic and interprofessional actions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699
10.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v28i3p349-357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/133699/138059
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 Núm. 3 (2017); 349-357
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 28 No. 3 (2017); 349-357
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 28 n. 3 (2017); 349-357
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1754650230215671808