Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907 |
Resumo: | This research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature. |
id |
Ânima_2cae6baacd1416aac4fa3d62f6eb780c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/2907 |
network_acronym_str |
Ânima |
network_name_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade FederalGestão documentalArquivoDesempenhoTecnologia da informaçãoBalanced scorecardThis research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature.Esta pesquisa investigou a percepção de gestores e usuários sobre a influência da tecnologia da informação no desempenho da gestão documental em uma universidade federal. A estrutura conceitual de análise foi guiada pelos fundamentos do Balanced Scorecard (BSC). Metodologicamente, a pesquisa caracterizou-se como qualitativa, do tipo estudo de caso. Entrevistas semiestruturadas, observação participante e pesquisa documental foram utilizados para a coleta dos dados. A análise dos dados seguiu os procedimentos de codificação e categorização. Como resultado, identificou-se um amplo espectro de possibilidades de contribuição da tecnologia da informação ao desempenho da gestão documental. De forma geral, estas possibilidades estão relacionadas à satisfação dos usuários, à qualidade dos processos da gestão documental, à capacidade de aprender, inovar e melhorar a gestão documental e à otimização dos recursos financeiros da gestão documental e consequentemente da organização. Na universidade pesquisada, esta contribuição é parcial e incipiente. A maximização do apoio da tecnologia da informação ao desempenho da gestão documental depende de questões de natureza humana e social, além daquelas de ordem tecnológica.Mussi, Clarissa CarneiroMorais, Silvia Cintra Borges2017-09-11T21:47:05Z2020-11-26T20:33:57Z2017-09-11T21:47:05Z2020-11-26T20:33:57Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis177 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907Programa de Pós-Graduação em AdministraçãoFlorianópolisAttribution 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T16:44:54Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/2907Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:44:54Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
title |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
spellingShingle |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal Morais, Silvia Cintra Borges Gestão documental Arquivo Desempenho Tecnologia da informação Balanced scorecard |
title_short |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
title_full |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
title_fullStr |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
title_full_unstemmed |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
title_sort |
Tecnologia da informação e desempenho da gestão documental: o caso de uma Universidade Federal |
author |
Morais, Silvia Cintra Borges |
author_facet |
Morais, Silvia Cintra Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Mussi, Clarissa Carneiro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Silvia Cintra Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão documental Arquivo Desempenho Tecnologia da informação Balanced scorecard |
topic |
Gestão documental Arquivo Desempenho Tecnologia da informação Balanced scorecard |
description |
This research investigated the perception of managers and users about the influence of information technology on the performance of documentary management at a federal university. The conceptual framework of analysis was guided by the foundations of the Balanced Scorecard (BSC). Methodologically, the research was characterized as qualitative, of the case study type. Semi-structured interviews, participant observation and documentary research were used to collect the data. Data analysis followed coding and categorization procedures. As results, a broad spectrum of possibilities of contribution of the information technology was identified to the performance of the documentary management. In general, these possibilities are related to user satisfaction, the quality of document management processes, the ability to learn, innovate and improve document management and optimization of the financial resources of document management and, consequently, the organization. At the research university, this contribution is partial and incipient. The maximization of the support of information technology to the performance of documentary management depends on human and social questions, besides those of a technological nature. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-11T21:47:05Z 2017-09-11T21:47:05Z 2017 2020-11-26T20:33:57Z 2020-11-26T20:33:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907 |
url |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/2907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Administração |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
177 f. application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Florianópolis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA) instname:Ânima Educação instacron:Ânima |
instname_str |
Ânima Educação |
instacron_str |
Ânima |
institution |
Ânima |
reponame_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
collection |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@animaeducacao.com.br |
_version_ |
1767415858795118592 |