Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chinkevicz, Josane Fernanda Lisboa
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3288
Resumo: The theme of "identity" in line with Cultural Studies, leverages a look at the current generation of young people: their habits, cultural practices, social movement, which, composing a complex network of meanings. his reflection suggests a focus on the audience that attends ProJovem Urban Program in Santa Catarina, trying to analyze the perception of these young people (documentary production) about their own identities. The youth served by the program are " excluded communities " in urban areas . Are workers, parents and homemakers . Many have already left school a long time and try to go back to school again and regain lost seats and / or seeking a better professional qualification time. Analyzing traces of life of these subjects studied , one realizes that they bring diverse social and cultural experiences , come from different localities / municipalities of Santa Catarina . They come from a complex universe where references to withdraw their identities , this reality that social projects , in general , should be prepared to know and recognize . Projovem Urban Programme aims to bring school education vocational qualification , a vision of citizenship training . Projects and programs that youths hear and create spaces for dialogue between them and their teachers are the ones who best qualify for learning more broadly
id Ânima_35b79cb9a67ec39d6abc7fee00e33bef
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3288
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmoEstudos CulturaisJuventudeIdentidade culturalEducaçãoThe theme of "identity" in line with Cultural Studies, leverages a look at the current generation of young people: their habits, cultural practices, social movement, which, composing a complex network of meanings. his reflection suggests a focus on the audience that attends ProJovem Urban Program in Santa Catarina, trying to analyze the perception of these young people (documentary production) about their own identities. The youth served by the program are " excluded communities " in urban areas . Are workers, parents and homemakers . Many have already left school a long time and try to go back to school again and regain lost seats and / or seeking a better professional qualification time. Analyzing traces of life of these subjects studied , one realizes that they bring diverse social and cultural experiences , come from different localities / municipalities of Santa Catarina . They come from a complex universe where references to withdraw their identities , this reality that social projects , in general , should be prepared to know and recognize . Projovem Urban Programme aims to bring school education vocational qualification , a vision of citizenship training . Projects and programs that youths hear and create spaces for dialogue between them and their teachers are the ones who best qualify for learning more broadlyO tema “identidade”, em consonância com os Estudos Culturais, potencializa um olhar para a atual geração de jovens: seus hábitos, práticas culturais, circulação social, que compõe uma complexa rede de significados. Esta reflexão propõe um enfoque sobre o público que frequenta o Programa ProJovem Urbano em Santa Catarina, buscando analisar a percepção destes jovens (produção documental) sobre suas próprias identidades. Este trabalho apoia-se na ideia do protagonismo dos jovens no avanço dos Estudos Culturais no que se refere a identidade cultural e educação, uma vez que o Programa ProJovem Urbano sustenta sua atuação pedagógica no respeito à diversidade cultural, sem, no entanto, definir o que se deve entender como peculiar nesta população atendida. Os jovens atendidos pelo programa são de “comunidades excluídas” das regiões urbanas. São trabalhadores e trabalhadoras, pais de família e donas de casa. Muitos já abandonaram os estudos há bastante tempo e tentam novamente voltar aos bancos escolares e recuperar o tempo perdido e/ou buscar uma melhor qualificação profissional. Analisando os traços de vida destes sujeitos estudados, percebe-se que eles trazem experiências sociais e culturais diversas, são oriundos de diferentes localidades/municípios de Santa Catarina. Eles vem de um universo complexo de onde retiram as referências para suas identidades, realidade esta que os projetos sociais, de uma forma geral, devem estar preparados para conhecer e reconhecer. O Programa Projovem Urbano visa aproximar a formação escolar à qualificação profissional, numa visão de formação para a cidadania. Projetos e programas que ouvem os jovens e criam espaços de diálogo entre eles e seus educadores são os que melhor se qualificam para o aprendizado, de forma mais amplaJuliano, Dilma Beatriz RochaChinkevicz, Josane Fernanda Lisboa2018-01-17T17:19:10Z2020-11-26T21:23:31Z2018-01-17T17:19:10Z2020-11-26T21:23:31Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis115 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3288Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:53:28Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3288Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:28Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
title Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
spellingShingle Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
Chinkevicz, Josane Fernanda Lisboa
Estudos Culturais
Juventude
Identidade cultural
Educação
title_short Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
title_full Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
title_fullStr Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
title_full_unstemmed Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
title_sort Juventude e identidade: um olhar do jovem sobre si mesmo
author Chinkevicz, Josane Fernanda Lisboa
author_facet Chinkevicz, Josane Fernanda Lisboa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Juliano, Dilma Beatriz Rocha
dc.contributor.author.fl_str_mv Chinkevicz, Josane Fernanda Lisboa
dc.subject.por.fl_str_mv Estudos Culturais
Juventude
Identidade cultural
Educação
topic Estudos Culturais
Juventude
Identidade cultural
Educação
description The theme of "identity" in line with Cultural Studies, leverages a look at the current generation of young people: their habits, cultural practices, social movement, which, composing a complex network of meanings. his reflection suggests a focus on the audience that attends ProJovem Urban Program in Santa Catarina, trying to analyze the perception of these young people (documentary production) about their own identities. The youth served by the program are " excluded communities " in urban areas . Are workers, parents and homemakers . Many have already left school a long time and try to go back to school again and regain lost seats and / or seeking a better professional qualification time. Analyzing traces of life of these subjects studied , one realizes that they bring diverse social and cultural experiences , come from different localities / municipalities of Santa Catarina . They come from a complex universe where references to withdraw their identities , this reality that social projects , in general , should be prepared to know and recognize . Projovem Urban Programme aims to bring school education vocational qualification , a vision of citizenship training . Projects and programs that youths hear and create spaces for dialogue between them and their teachers are the ones who best qualify for learning more broadly
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-01-17T17:19:10Z
2018-01-17T17:19:10Z
2020-11-26T21:23:31Z
2020-11-26T21:23:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3288
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 115 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415859085574144