A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Vaniele Medeiros da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3460
Resumo: Our purpose in this study is to verify and understand forms of resistance that arise during the process of teaching and learning English as a foreign language. This research is qualitative and high school students from five classes of a public school in the state of Santa Catarina are its subject. The object of research is contextualized from the theoretical bases of Discourse Analysis and Cultural Studies. The data analysis is conducted from bases of French Discourse Analysis. The corpus for this study consisted of statements issued by the students during some situations that occurred in the classroom and by statements produced as answers to questions from a questionnaire and interviews. Moreover, some statements produced by the teacher-researcher in field diaries also contributed to the research. The interpretation of the data showed that although the students¿ speeches produced in situations of questionnaire and interviews portray stereotypes enrolled in memory discourse about the importance of teaching and learning English, speeches and other practices produced in the classroom reveal forms of resistance to this learning. To understand the socio-historical and ideological attitudes that could motivate such, we seek the concepts of investment and imagined communities of Bonny Norton (1995, 2001) and understanding of Foucault (1996, 1998, 1999, 2004, 2010b, 2010c) on power relations.
id Ânima_d0d95bd325bb9e5472d6fec542919fab
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3460
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aulaResistênciaEnsino-aprendizagem de Inglês como língua estrangeiraIdentificaçãoPoderOur purpose in this study is to verify and understand forms of resistance that arise during the process of teaching and learning English as a foreign language. This research is qualitative and high school students from five classes of a public school in the state of Santa Catarina are its subject. The object of research is contextualized from the theoretical bases of Discourse Analysis and Cultural Studies. The data analysis is conducted from bases of French Discourse Analysis. The corpus for this study consisted of statements issued by the students during some situations that occurred in the classroom and by statements produced as answers to questions from a questionnaire and interviews. Moreover, some statements produced by the teacher-researcher in field diaries also contributed to the research. The interpretation of the data showed that although the students¿ speeches produced in situations of questionnaire and interviews portray stereotypes enrolled in memory discourse about the importance of teaching and learning English, speeches and other practices produced in the classroom reveal forms of resistance to this learning. To understand the socio-historical and ideological attitudes that could motivate such, we seek the concepts of investment and imagined communities of Bonny Norton (1995, 2001) and understanding of Foucault (1996, 1998, 1999, 2004, 2010b, 2010c) on power relations.Nosso propósito neste estudo é verificar e compreender formas de resistência que se manifestam durante o processo de ensino-aprendizagem de Língua Inglesa como língua estrangeira. Esta pesquisa é de cunho qualitativo e tem como sujeitos alunos de cinco turmas de Ensino Médio de uma escola da rede pública estadual de Santa Catarina. O objeto de pesquisa é contextualizado a partir das bases teóricas da Análise de Discurso com aproximação dos Estudos Culturais. O dispositivo de análise dos dados é a Análise de Discurso de linha francesa. O corpus para esse estudo foi constituído por enunciados emitidos pelos alunos durante algumas situações ocorridas em sala de aula e por enunciados formulados por eles como resposta a perguntas de um questionário e de entrevistas. Além disso, alguns enunciados produzidos pela professora-pesquisadora em diários de campo também compõem o corpus desta pesquisa. A interpretação dos dados permitiu concluir que, embora os discursos dos aprendizes produzidos em situações de entrevistas e questionário reproduzam estereótipos inscritos na memória discursiva acerca da importância do ensino e aprendizado de LI, discursos e outras práticas produzidas em sala de aula revelam formas de resistência a esse aprendizado. Para compreender os contextos sócio-histórico-ideológicos que poderiam motivar tais atitudes, buscamos os conceitos de investimento e comunidades imaginadas de Bonny Norton (1995; 2001) e o entendimento de Foucault (1996; 1998; 1999; 2004; 2010b; 2010c) sobre as relações de poder.Furlaneto, Maria MartaLuz, Vaniele Medeiros da2017-10-23T16:53:29Z2020-11-26T21:45:54Z2017-10-23T16:53:29Z2020-11-26T21:45:54Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis116 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3460Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:58:49Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3460Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:58:49Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
title A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
spellingShingle A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
Luz, Vaniele Medeiros da
Resistência
Ensino-aprendizagem de Inglês como língua estrangeira
Identificação
Poder
title_short A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
title_full A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
title_fullStr A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
title_full_unstemmed A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
title_sort A (im)possível identidade de aprendizes de língua inglesa: um estudo discursivo das formas de resistência em sala de aula
author Luz, Vaniele Medeiros da
author_facet Luz, Vaniele Medeiros da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Furlaneto, Maria Marta
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Vaniele Medeiros da
dc.subject.por.fl_str_mv Resistência
Ensino-aprendizagem de Inglês como língua estrangeira
Identificação
Poder
topic Resistência
Ensino-aprendizagem de Inglês como língua estrangeira
Identificação
Poder
description Our purpose in this study is to verify and understand forms of resistance that arise during the process of teaching and learning English as a foreign language. This research is qualitative and high school students from five classes of a public school in the state of Santa Catarina are its subject. The object of research is contextualized from the theoretical bases of Discourse Analysis and Cultural Studies. The data analysis is conducted from bases of French Discourse Analysis. The corpus for this study consisted of statements issued by the students during some situations that occurred in the classroom and by statements produced as answers to questions from a questionnaire and interviews. Moreover, some statements produced by the teacher-researcher in field diaries also contributed to the research. The interpretation of the data showed that although the students¿ speeches produced in situations of questionnaire and interviews portray stereotypes enrolled in memory discourse about the importance of teaching and learning English, speeches and other practices produced in the classroom reveal forms of resistance to this learning. To understand the socio-historical and ideological attitudes that could motivate such, we seek the concepts of investment and imagined communities of Bonny Norton (1995, 2001) and understanding of Foucault (1996, 1998, 1999, 2004, 2010b, 2010c) on power relations.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2017-10-23T16:53:29Z
2017-10-23T16:53:29Z
2020-11-26T21:45:54Z
2020-11-26T21:45:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3460
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 116 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415843917922304