Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sancliment Iglesias, Luis
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fukumi Tsunoda, Denise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235
Resumo: A quantitative study that aims to explore the contribution of opinion mining in databases extracted from Facebook for the measurement of consumer (in)satisfaction. It aims to propose a flow that assists in the steps of the process of knowledge discovery in text and select tools for opinion mining at the sentence level, where the positive, negative and neutral sentiment is analyzed. A car brand database extracted from Facebook with four pre-processing treatments is submitted to the proposed flow. The Naïve Bayes, SMO and J48 algorithms in the Weka tool are used for the processing stage. It presents satisfactory results in opinion mining with the best hit rate obtained using the SMO algorithm.It proposes future work in CSC (Consumer Care Service) databases with the application of this developed methodology and studies to discover the causes of consumer (in)satisfaction found in CSC and CSC 2.0 databases.
id ABECIN-1_a81ac0c7587a1ab76b1b2034844d9ad9
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/235
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfactionLa minería de opinión en los medios sociales como herramienta para medir la (in)satisfacción del consumidorA mineração de opinião em mídias sociais como ferramenta para medir a (in)satisfação do consumidorDesicion tree; Sentiment analysis; Text mining; Data mining.Árbol de decisión; Análisis de sentimientos; Minería de textos; Minería de datos.Árvore de decisão; Análise de sentimento; Mineração de Texto; Mineração de dados.A quantitative study that aims to explore the contribution of opinion mining in databases extracted from Facebook for the measurement of consumer (in)satisfaction. It aims to propose a flow that assists in the steps of the process of knowledge discovery in text and select tools for opinion mining at the sentence level, where the positive, negative and neutral sentiment is analyzed. A car brand database extracted from Facebook with four pre-processing treatments is submitted to the proposed flow. The Naïve Bayes, SMO and J48 algorithms in the Weka tool are used for the processing stage. It presents satisfactory results in opinion mining with the best hit rate obtained using the SMO algorithm.It proposes future work in CSC (Consumer Care Service) databases with the application of this developed methodology and studies to discover the causes of consumer (in)satisfaction found in CSC and CSC 2.0 databases.Estudio de carácter cuantitativo que pretende explorar la contribución de la minería de opinión en bases de datos extraídas de Facebook para la medición de la (in)satisfacción del consumidor. Su objetivo es proponer un flujo que ayude en los pasos del proceso de descubrimiento de conocimiento en el texto y seleccionar herramientas para la minería de opinión a nivel de frase, donde se analiza el sentimiento positivo, negativo y neutro. Se somete al flujo propuesto una base de datos, de marca de coches, extraída de Facebook con cuatro tratamientos de preprocesamiento. Los algoritmos Naïve Bayes, SMO y J48 se utilizan en la herramienta Weka para la etapa de procesamiento. Presenta resultados satisfactorios en la minería de opinión, con la mejor tasa de aciertos obtenida con el algoritmo SMO. Propone trabajos futuros en bases de datos SAC (Servicio de Atención al Consumidor) con la aplicación de esta metodología desarrollada y estudios para descubrir las causas de la (in)satisfacción del consumidor encontradas en las bases de datos SAC y SAC 2.0.  Estudo de natureza quantitativa que objetiva explorar a contribuição da mineração de opinião em bases de dados extraídas do Facebook para a medição da (in)satisfação dos consumidores. Visa propor um fluxo que auxilie nas etapas do processo de descoberta de conhecimento em texto e selecionar ferramentas para a mineração de opinião a nível de sentença, onde se analisa o sentimento positivo, negativo e neutro. Submete-se ao proposto fluxo uma base de dados, de marca de carros, extraída do Facebook com quatro tratamentos de pré-processamento. Utilizam-se os algoritmos Naïve Bayes, SMO e J48 na ferramenta Weka para a etapa de processamento. Apresenta resultados satisfatórios na mineração de opinião com melhor taxa de acerto obtida usando o algoritmo SMO. Propõe trabalhos futuros em bases de dados SAC (Serviço de Atendimento ao Consumidor) com a aplicação desta metodologia desenvolvida e estudos de descobrimento das causas de (in)satisfação dos consumidores encontradas em bases de dados SAC e SAC 2.0.ABECIN2021-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/23510.24208/rebecin.v8i.235Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN Award; 1-13Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECIN; 1-13Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN; 1-132358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/343https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/344https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/345Copyright (c) 2021 Luis Sancliment Iglesias, Denise Fukumi Tsunodainfo:eu-repo/semantics/openAccessSancliment Iglesias, LuisFukumi Tsunoda, Denise 2022-01-14T00:45:41Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/235Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-01-14T00:45:41Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
La minería de opinión en los medios sociales como herramienta para medir la (in)satisfacción del consumidor
A mineração de opinião em mídias sociais como ferramenta para medir a (in)satisfação do consumidor
title Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
spellingShingle Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
Sancliment Iglesias, Luis
Desicion tree; Sentiment analysis; Text mining; Data mining.
Árbol de decisión; Análisis de sentimientos; Minería de textos; Minería de datos.
Árvore de decisão; Análise de sentimento; Mineração de Texto; Mineração de dados.
title_short Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
title_full Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
title_fullStr Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
title_full_unstemmed Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
title_sort Opinion mining in social media as a tool to measure consumer (in)satisfaction
author Sancliment Iglesias, Luis
author_facet Sancliment Iglesias, Luis
Fukumi Tsunoda, Denise
author_role author
author2 Fukumi Tsunoda, Denise
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sancliment Iglesias, Luis
Fukumi Tsunoda, Denise
dc.subject.por.fl_str_mv Desicion tree; Sentiment analysis; Text mining; Data mining.
Árbol de decisión; Análisis de sentimientos; Minería de textos; Minería de datos.
Árvore de decisão; Análise de sentimento; Mineração de Texto; Mineração de dados.
topic Desicion tree; Sentiment analysis; Text mining; Data mining.
Árbol de decisión; Análisis de sentimientos; Minería de textos; Minería de datos.
Árvore de decisão; Análise de sentimento; Mineração de Texto; Mineração de dados.
description A quantitative study that aims to explore the contribution of opinion mining in databases extracted from Facebook for the measurement of consumer (in)satisfaction. It aims to propose a flow that assists in the steps of the process of knowledge discovery in text and select tools for opinion mining at the sentence level, where the positive, negative and neutral sentiment is analyzed. A car brand database extracted from Facebook with four pre-processing treatments is submitted to the proposed flow. The Naïve Bayes, SMO and J48 algorithms in the Weka tool are used for the processing stage. It presents satisfactory results in opinion mining with the best hit rate obtained using the SMO algorithm.It proposes future work in CSC (Consumer Care Service) databases with the application of this developed methodology and studies to discover the causes of consumer (in)satisfaction found in CSC and CSC 2.0 databases.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235
10.24208/rebecin.v8i.235
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v8i.235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/343
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/344
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/235/345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luis Sancliment Iglesias, Denise Fukumi Tsunoda
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luis Sancliment Iglesias, Denise Fukumi Tsunoda
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN Award; 1-13
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECIN; 1-13
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN; 1-13
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207507664896