THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira Braga, Anna Priscilla
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cavalcanti de Sousa, Geida Maria, Ferreira Rodrigues, Carla Fernanda, Pereira Bandeira, Ilana, Andrade Campos, Queila Haine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/412
Resumo: This study evaluated the relationship between learning styles and self-regulation of students of distance learning courses. A total of 203 students participated, distributed among the courses of Pedagogy, Licentiate in Physical Education and Public Administration of a federal university in Pernambuco. The results showed that there was a significant difference in the way that students perceive the information between Pedagogy and Licentiate in Physical Education courses. There was also identified a weak correlation between sensory, intuitive, visual and verbal styles with "self-evaluation" factor and between sensory e intuitive styles with the "search for help" factor. Thus, it is understood the importance of a deeper investigation on the relation between these constructs, so that this knowledge will contribute, even more, to an effective learning, especially in the distance education.
id ABED-1_1793887447d4a5c977bc885579462758
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/412
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSESRELACIÓN ENTRE ESTILOS Y NIVEL DE AUTORREGULACIÓN DE APRENDIZAJE DE ESTUDIANTES DE CURSOS DE GRADUACIÓN A DISTANCIA Relação Entre os Estilos e o Nível de Autorregulação da Aprendizagem dos Alunos de Cursos de Graduação a DistânciaEstilos de aprendizagemautorregulaçãoeducação a distânciaThis study evaluated the relationship between learning styles and self-regulation of students of distance learning courses. A total of 203 students participated, distributed among the courses of Pedagogy, Licentiate in Physical Education and Public Administration of a federal university in Pernambuco. The results showed that there was a significant difference in the way that students perceive the information between Pedagogy and Licentiate in Physical Education courses. There was also identified a weak correlation between sensory, intuitive, visual and verbal styles with "self-evaluation" factor and between sensory e intuitive styles with the "search for help" factor. Thus, it is understood the importance of a deeper investigation on the relation between these constructs, so that this knowledge will contribute, even more, to an effective learning, especially in the distance education.Este estudio evaluó la relación entre los estilos y la autorregulación de los estudiantes de pregrado de educación a distancia. Participaron 203 estudiantes, distribuidos entre los cursos de Pedagogía, Licenciatura en Educación Física y Administración Pública de una universidad federal en Pernambuco. Los resultados mostraron que había una diferencia significativa en la forma en que los estudiantes perciben la información entre los cursos de Pedagogía y Educación Física. También se identificó una débil correlación entre los estilos sensoriales, intuitivos, visuales y verbales con el factor de autorregulación "autoevaluación" y los estilos sensoriales e intuitivos con el factor "búsqueda de ayuda". Por lo tanto, se entiende la importancia de una investigación más profunda sobre la relación entre estos constructos, de modo que este conocimiento pueda contribuir, aún más, para un aprendizaje efectivo, especialmente en E a D.Este estudo avaliou a relação entre estilos e a autorregulação da aprendizagem de alunos de cursos de graduação a distância. Participaram 203 alunos, distribuídos entre os cursos de Pedagogia, Licenciatura em Educação Física e Administração Pública de uma universidade federal em Pernambuco. Os resultados mostraram que houve diferença significativa na forma como os alunos percebem a informação entre os cursos de Pedagogia e Licenciatura em Educação Física. Também foi identificada uma correlação fraca entre os estilos sensorial, intuitivo, visual e verbal com o fator de autorregulação “autoavaliação” e dos estilos sensorial e intuitivo com o fator “busca por ajuda”. Assim, entende-se a importância de uma investigação mais profunda sobre a relação entre esses construtos, de forma que esse conhecimento possa contribuir, ainda mais, para uma aprendizagem efetiva, especialmente na EaD.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/41210.17143/rbaad.v19i1.412Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/412/344Nacional Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira Braga, Anna PriscillaCavalcanti de Sousa, Geida Maria Ferreira Rodrigues, Carla Fernanda Pereira Bandeira, Ilana Andrade Campos, Queila Haine 2020-09-14T15:03:59Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/412Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-09-14T15:03:59Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
RELACIÓN ENTRE ESTILOS Y NIVEL DE AUTORREGULACIÓN DE APRENDIZAJE DE ESTUDIANTES DE CURSOS DE GRADUACIÓN A DISTANCIA
Relação Entre os Estilos e o Nível de Autorregulação da Aprendizagem dos Alunos de Cursos de Graduação a Distância
title THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
spellingShingle THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
Vieira Braga, Anna Priscilla
Estilos de aprendizagem
autorregulação
educação a distância
title_short THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
title_full THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
title_fullStr THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
title_full_unstemmed THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
title_sort THE RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLES AND THE LEVEL OF SELF-REGULATION OF STUDENTS IN DISTANCE GRADUATION COURSES
author Vieira Braga, Anna Priscilla
author_facet Vieira Braga, Anna Priscilla
Cavalcanti de Sousa, Geida Maria
Ferreira Rodrigues, Carla Fernanda
Pereira Bandeira, Ilana
Andrade Campos, Queila Haine
author_role author
author2 Cavalcanti de Sousa, Geida Maria
Ferreira Rodrigues, Carla Fernanda
Pereira Bandeira, Ilana
Andrade Campos, Queila Haine
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira Braga, Anna Priscilla
Cavalcanti de Sousa, Geida Maria
Ferreira Rodrigues, Carla Fernanda
Pereira Bandeira, Ilana
Andrade Campos, Queila Haine
dc.subject.por.fl_str_mv Estilos de aprendizagem
autorregulação
educação a distância
topic Estilos de aprendizagem
autorregulação
educação a distância
description This study evaluated the relationship between learning styles and self-regulation of students of distance learning courses. A total of 203 students participated, distributed among the courses of Pedagogy, Licentiate in Physical Education and Public Administration of a federal university in Pernambuco. The results showed that there was a significant difference in the way that students perceive the information between Pedagogy and Licentiate in Physical Education courses. There was also identified a weak correlation between sensory, intuitive, visual and verbal styles with "self-evaluation" factor and between sensory e intuitive styles with the "search for help" factor. Thus, it is understood the importance of a deeper investigation on the relation between these constructs, so that this knowledge will contribute, even more, to an effective learning, especially in the distance education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/412
10.17143/rbaad.v19i1.412
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/412
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v19i1.412
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/412/344
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Nacional
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v19i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046170966130688