Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Etienne, Noémie
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lee, Chonja, Volpi, Maria Cristina, Casarin, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista dObra[s]
Texto Completo: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308
Resumo: With the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe.
id ABEPEM-2_19b7c142543afa6c2a88e8714d562895
oai_identifier_str oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1308
network_acronym_str ABEPEM-2
network_name_str Revista dObra[s]
repository_id_str
spelling Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e EuropaArt HistoryTechnologyEnlightenmentChinoiserieConnected HistoryHistória da ArteTecnologiaIluminismoChinoiserieConexões históricasWith the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe.Com a ajuda de exemplos provenientes dos domínios das artes decorativas e das belas-artes, mostramos que o brilho das superfícies se torna um dos objetivos maiores da economia das chinoiseries. Os artesãos e artistas suíços tinham conhecimento das porcelanas, das lacas e dos tecidos que se difundiram por toda a Europa, e sua circulação estava ligada às ambições diplomáticas e econômicas dos países envolvidos (China, Japão, Sião, França, Alemanha, Inglaterra, Holanda...). No continente é, portanto, uma questão de dominar essas técnicas para desenvolvê-las e comercializá-las. Além disso, os atores procuram traduzir o brilho e a textura em diferentes meios: os objetos importados da China ou do Japão transformam desse modo o universo sensorial europeu, estimulando a imitação de certas matérias e resultados plásticos, como o brilho e o perolado. Por exemplo, na natureza morta da coleção Getty, o pintor genebrino Jean-Etienne Liotard é diretamente confrontado com as propriedades materiais e formais das lacas asiáticas, introduzindo um novo horizonte visual e tátil na Europa.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2021-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/130810.26563/dobras.i31.1308dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 31 (2021); 439-4552358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308/687Etienne, NoémieLee, ChonjaVolpi, Maria CristinaCasarin, Carolinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-23T17:08:07Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1308Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:45.228373Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true
dc.title.none.fl_str_mv Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
title Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
spellingShingle Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
Etienne, Noémie
Art History
Technology
Enlightenment
Chinoiserie
Connected History
História da Arte
Tecnologia
Iluminismo
Chinoiserie
Conexões históricas
title_short Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
title_full Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
title_fullStr Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
title_full_unstemmed Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
title_sort Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
author Etienne, Noémie
author_facet Etienne, Noémie
Lee, Chonja
Volpi, Maria Cristina
Casarin, Carolina
author_role author
author2 Lee, Chonja
Volpi, Maria Cristina
Casarin, Carolina
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Etienne, Noémie
Lee, Chonja
Volpi, Maria Cristina
Casarin, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Art History
Technology
Enlightenment
Chinoiserie
Connected History
História da Arte
Tecnologia
Iluminismo
Chinoiserie
Conexões históricas
topic Art History
Technology
Enlightenment
Chinoiserie
Connected History
História da Arte
Tecnologia
Iluminismo
Chinoiserie
Conexões históricas
description With the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308
10.26563/dobras.i31.1308
url https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308
identifier_str_mv 10.26563/dobras.i31.1308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308/687
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
dc.source.none.fl_str_mv dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 31 (2021); 439-455
2358-0003
1982-0313
reponame:Revista dObra[s]
instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron:ABEPEM
instname_str Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron_str ABEPEM
institution ABEPEM
reponame_str Revista dObra[s]
collection Revista dObra[s]
repository.name.fl_str_mv Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
repository.mail.fl_str_mv dobras.abepem@gmail.com
_version_ 1797054041950257152