Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308 |
Resumo: | With the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe. |
id |
ABEPEM-2_19b7c142543afa6c2a88e8714d562895 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1308 |
network_acronym_str |
ABEPEM-2 |
network_name_str |
Revista dObra[s] |
repository_id_str |
|
spelling |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e EuropaArt HistoryTechnologyEnlightenmentChinoiserieConnected HistoryHistória da ArteTecnologiaIluminismoChinoiserieConexões históricasWith the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe.Com a ajuda de exemplos provenientes dos domínios das artes decorativas e das belas-artes, mostramos que o brilho das superfícies se torna um dos objetivos maiores da economia das chinoiseries. Os artesãos e artistas suíços tinham conhecimento das porcelanas, das lacas e dos tecidos que se difundiram por toda a Europa, e sua circulação estava ligada às ambições diplomáticas e econômicas dos países envolvidos (China, Japão, Sião, França, Alemanha, Inglaterra, Holanda...). No continente é, portanto, uma questão de dominar essas técnicas para desenvolvê-las e comercializá-las. Além disso, os atores procuram traduzir o brilho e a textura em diferentes meios: os objetos importados da China ou do Japão transformam desse modo o universo sensorial europeu, estimulando a imitação de certas matérias e resultados plásticos, como o brilho e o perolado. Por exemplo, na natureza morta da coleção Getty, o pintor genebrino Jean-Etienne Liotard é diretamente confrontado com as propriedades materiais e formais das lacas asiáticas, introduzindo um novo horizonte visual e tátil na Europa.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2021-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/130810.26563/dobras.i31.1308dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 31 (2021); 439-4552358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308/687Etienne, NoémieLee, ChonjaVolpi, Maria CristinaCasarin, Carolinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-23T17:08:07Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1308Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:45.228373Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
title |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
spellingShingle |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa Etienne, Noémie Art History Technology Enlightenment Chinoiserie Connected History História da Arte Tecnologia Iluminismo Chinoiserie Conexões históricas |
title_short |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
title_full |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
title_fullStr |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
title_full_unstemmed |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
title_sort |
Lustro, laca e Liotard: técnicas e texturas entre Ásia e Europa |
author |
Etienne, Noémie |
author_facet |
Etienne, Noémie Lee, Chonja Volpi, Maria Cristina Casarin, Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Lee, Chonja Volpi, Maria Cristina Casarin, Carolina |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Etienne, Noémie Lee, Chonja Volpi, Maria Cristina Casarin, Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art History Technology Enlightenment Chinoiserie Connected History História da Arte Tecnologia Iluminismo Chinoiserie Conexões históricas |
topic |
Art History Technology Enlightenment Chinoiserie Connected History História da Arte Tecnologia Iluminismo Chinoiserie Conexões históricas |
description |
With the help of examples from the fields of decorative arts and fine art, we show that the brightness of surfaces becomes one of the major goals of the economy of chinoiseries. Swiss artisans and artists were aware of the porcelain, lacquers and fabrics that have spread throughout Europe. Its circulation is linked to the diplomatic and economic ambitions of the countries involved (China, Japan, Siam, France, Germany, England, Holland...). In Europe, therefore, it is a matter of mastering these techniques to develop and commercialize them. In addition, the actors try to translate this shine and this texture into different media: objects imported from China or Japan thus transform the sensory universe in Europe, stimulating the imitation of certain materials and plastic results, such as shiny and pearly. For example, in the still life of the Getty collection, the Geneva painter Jean-Etienne Liotard is directly confronted with the material and formal properties of Asian lacquers, introducing a new visual and tactile horizon in Europe. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308 10.26563/dobras.i31.1308 |
url |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308 |
identifier_str_mv |
10.26563/dobras.i31.1308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1308/687 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
dc.source.none.fl_str_mv |
dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 31 (2021); 439-455 2358-0003 1982-0313 reponame:Revista dObra[s] instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) instacron:ABEPEM |
instname_str |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
instacron_str |
ABEPEM |
institution |
ABEPEM |
reponame_str |
Revista dObra[s] |
collection |
Revista dObra[s] |
repository.name.fl_str_mv |
Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
repository.mail.fl_str_mv |
dobras.abepem@gmail.com |
_version_ |
1797054041950257152 |