An innovative service process development based on a reference model

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frazzon, Lorenzo Sanfelice
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Inomata, Danielly Oliveira, de Oliveira, Karla Fabricia, Forcellini, Fernando Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933
Resumo: This article examines the new service development (NSD) process, focusing specifically in a case of a financial service, guided by the following research questions: what are the processes and practices used in the development and design of new financial services? How the results of the financial NSD proposal reflects on the NSD are as a whole? Therefore, the study aims to show and describe a financial service development, conducted at Helpinveste. The paper focuses on the Conceptual Design service (activities: definition of specifications and development of alternative solutions for the service) and Service Process Design (Service Representation) phases. The methodological procedures are based on the process approach, using a reference model for developing new services. In order to operationalize the model, several techniques for the various stages of the project were used, e.g. QFD and Service Blueprint. Lastly, conclusions report contributions from the reference model application, both theoretical and practical contributions, as well the limitations and further research recommendations.
id ABEPRO-2_d3bee63df8072241a19468227f7b3ddd
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1933
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling An innovative service process development based on a reference modelO processo de desenvolvimento de um serviço inovador com base em um modelo de referênciaFinancial services. Innovation. Process design. New service development. Reference model.Serviços financeiros. Inovação. Design de processos. Desenvolvimento de novos serviços. Modelo de referência.This article examines the new service development (NSD) process, focusing specifically in a case of a financial service, guided by the following research questions: what are the processes and practices used in the development and design of new financial services? How the results of the financial NSD proposal reflects on the NSD are as a whole? Therefore, the study aims to show and describe a financial service development, conducted at Helpinveste. The paper focuses on the Conceptual Design service (activities: definition of specifications and development of alternative solutions for the service) and Service Process Design (Service Representation) phases. The methodological procedures are based on the process approach, using a reference model for developing new services. In order to operationalize the model, several techniques for the various stages of the project were used, e.g. QFD and Service Blueprint. Lastly, conclusions report contributions from the reference model application, both theoretical and practical contributions, as well the limitations and further research recommendations.Este artigo examina o processo de desenvolvimento de novos serviços (NSD), focando especificamente no caso de um serviço financeiro, orientado pelas seguintes questões de pesquisa: quais são os processos e práticas utilizados no desenvolvimento e concepção de novos serviços financeiros? Como os resultados da proposta de desenvolvimento de novos serviços financeiros refletem no desenvolvimento de novos serviços como um todo? Assim, o trabalho tem como objetivo apresentar e descrever o desenvolvimento de um serviço financeiro, conduzido no Helpinveste. O artigo se concentra nas fases do Projeto Conceitual do serviço (atividades: definição das especificações e desenvolvimento de alternativas de soluções para o serviço) no processo de desenvolvimento de serviços e no Projeto do Processo do serviço (Representação do serviço). Os procedimentos metodológicos são baseados na abordagem por processos, seguindo um modelo de referência utilizado para o desenvolvimento de novos serviços. Para a operacionalização do modelo, foram utilizadas algumas técnicas para as diversas fases do projeto, dentre elas o QFD e o Service Blueprint. Por fim, são relatadas as contribuições da aplicação do modelo de referência, tanto as teóricas quanto as práticas, assim como as limitações e recomendações de futuras pesquisas.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2015-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/193310.14488/1676-1901.v15i2.1933Revista Produção Online; Vol. 15 No. 2 (2015); 622-645Revista Produção Online; v. 15 n. 2 (2015); 622-6451676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933/1286https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933/1285Copyright (c) 2015 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrazzon, Lorenzo SanfeliceInomata, Danielly Oliveirade Oliveira, Karla FabriciaForcellini, Fernando Antônio2015-11-11T17:25:28Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1933Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:28Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv An innovative service process development based on a reference model
O processo de desenvolvimento de um serviço inovador com base em um modelo de referência
title An innovative service process development based on a reference model
spellingShingle An innovative service process development based on a reference model
Frazzon, Lorenzo Sanfelice
Financial services. Innovation. Process design. New service development. Reference model.
Serviços financeiros. Inovação. Design de processos. Desenvolvimento de novos serviços. Modelo de referência.
title_short An innovative service process development based on a reference model
title_full An innovative service process development based on a reference model
title_fullStr An innovative service process development based on a reference model
title_full_unstemmed An innovative service process development based on a reference model
title_sort An innovative service process development based on a reference model
author Frazzon, Lorenzo Sanfelice
author_facet Frazzon, Lorenzo Sanfelice
Inomata, Danielly Oliveira
de Oliveira, Karla Fabricia
Forcellini, Fernando Antônio
author_role author
author2 Inomata, Danielly Oliveira
de Oliveira, Karla Fabricia
Forcellini, Fernando Antônio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frazzon, Lorenzo Sanfelice
Inomata, Danielly Oliveira
de Oliveira, Karla Fabricia
Forcellini, Fernando Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Financial services. Innovation. Process design. New service development. Reference model.
Serviços financeiros. Inovação. Design de processos. Desenvolvimento de novos serviços. Modelo de referência.
topic Financial services. Innovation. Process design. New service development. Reference model.
Serviços financeiros. Inovação. Design de processos. Desenvolvimento de novos serviços. Modelo de referência.
description This article examines the new service development (NSD) process, focusing specifically in a case of a financial service, guided by the following research questions: what are the processes and practices used in the development and design of new financial services? How the results of the financial NSD proposal reflects on the NSD are as a whole? Therefore, the study aims to show and describe a financial service development, conducted at Helpinveste. The paper focuses on the Conceptual Design service (activities: definition of specifications and development of alternative solutions for the service) and Service Process Design (Service Representation) phases. The methodological procedures are based on the process approach, using a reference model for developing new services. In order to operationalize the model, several techniques for the various stages of the project were used, e.g. QFD and Service Blueprint. Lastly, conclusions report contributions from the reference model application, both theoretical and practical contributions, as well the limitations and further research recommendations.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933
10.14488/1676-1901.v15i2.1933
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v15i2.1933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933/1286
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1933/1285
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 15 No. 2 (2015); 622-645
Revista Produção Online; v. 15 n. 2 (2015); 622-645
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536949841035264