The stylistic analysis methodology: possible textures between style and identity in the film Nostalgia de la luz
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1041 |
Resumo: | We propose to develop a methodology articulating contemporary cultural studies with the principles of stylistic analyses, as developed by David Bordwell, aiming at identifying the elements of the identity of the Chilean man as putted on screen in documentary Nostalgia de la Luz (Chile, France, Germany, 2010) by Patrício Guzmán. Based on three analytical operators; 1) performance of the actors; 2)Sceneries and 3) framing , we will try to identify the links that can be established between the Chilean man on the screen and the studies about the Latin-American identity undertaken by authors such as Jesús Martín-Barbero and Néstor Garcia Canclini. Following that path, we will strive to promote a production-culture dialogue avoiding to consider the products of the media as mere examples a theory given beforehand. |
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The stylistic analysis methodology: possible textures between style and identity in the film Nostalgia de la luzLa Metodología de análisis estilístico: tesituras posibles entre estilo e identidad en la película Nostalgia de la luzA Metodologia de análise estilística: tessituras possíveis entre estilo e identidade no filme Nostálgia de la luzAnálise estilística. Estilo. Identidade chilena. Nostalgia. Documentário.We propose to develop a methodology articulating contemporary cultural studies with the principles of stylistic analyses, as developed by David Bordwell, aiming at identifying the elements of the identity of the Chilean man as putted on screen in documentary Nostalgia de la Luz (Chile, France, Germany, 2010) by Patrício Guzmán. Based on three analytical operators; 1) performance of the actors; 2)Sceneries and 3) framing , we will try to identify the links that can be established between the Chilean man on the screen and the studies about the Latin-American identity undertaken by authors such as Jesús Martín-Barbero and Néstor Garcia Canclini. Following that path, we will strive to promote a production-culture dialogue avoiding to consider the products of the media as mere examples a theory given beforehand.Proponemos desarrollar una metodología que articula estudios contemporáneos de cultura y los principios del análisis estilístico, como la realizada por David Bordwell, con miras a trazar marcas de identidad del hombre chileno puestas en escena en el documental Nostalgia de la luz (Chile, Francia, Alemania, 2010) de Patricio Guzmán. A partir de tres operadores analíticos: 1) actuación de los actores; 2) escenarios y 3) encuadres; buscaremos identificar las posibles ilaciones entre el hombre chileno puesto en escena y los estudios acerca de identidad latinoamericana emprendidos por autores como Jesús Martín-Barbero y Néstor García Canclini. Por ese camino, nuestro esfuerzo será para promover un diálogo obra-cultura evitando señalar los productos mediáticos como meros ejemplos de una teoría dada de antemano.Propomos desenvolver uma metodologia que articula estudos contemporâneos de cultura e os princípios da análise estilística, conforme desenvolvida por David Bordwell, com vistas a traçar marcas de identidade do homem chileno postas em cena no documentário Nostalgia de la luz (Chile, França, Alemanha, 2010) de Patrício Guzmán. A partir de três operadores analíticos: 1) atuação dos atores; 2) cenários e 3) enquadramentos procuraremos identificar as tessituras possíveis de se estabelecer entre o homem chileno encenado e os estudos acerca de identidade latino-americana empreendidos por autores como Jesús Martín-Barbero e Néstor Garcia Canclini. Por esse percurso, nosso esforço será o de promover um diálogo obra-cultura evitando apontar os produtos midiáticos como meros exemplos de uma teoria dada de antemão.ABEC2014-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/104110.30962/ec.1041E-Compós; Vol. 17 No. 1 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 1 (2014)E-Compós; v. 17 n. 1 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1041/751Rocha, Simone MariaLapouble, Cláudia Regina Adrianzeninfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:43:03Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1041Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:43:03E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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