Do caráter negociável da significação à busca do código perfeito
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/209 |
Resumo: | Rescuing some issues worked in the information model of Shannon and Weaver (1948), plus the extensions of Umberto Eco and Paolo Fabbri in the two models following communication, the model semiotic-information (1978) and model semiotic-textual (1979), this article aims to discuss the relationship between the concept of code and the circumstances of communication, understood here as those elements participants of a given concrete situation which assist in understanding between sender and recipient, directly interfering in the process of (re) signification of the messages. Far from producing a transmission of information from unequivocal meaning, the heterogeneity of factors involved in the communication process brings afloat complex interpretative games that compete in the update of a particular signification. The survey shows, as its main objective, to make a bibliographic review of the major works regarding the subject proposal, contributing to the expansion of the field of media in the relationship established with its various languages. |
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Do caráter negociável da significação à busca do código perfeitoTeorias da ComunicaçãoSignificaçãoSentidoCódigoCircunstância de comunicaçãoRescuing some issues worked in the information model of Shannon and Weaver (1948), plus the extensions of Umberto Eco and Paolo Fabbri in the two models following communication, the model semiotic-information (1978) and model semiotic-textual (1979), this article aims to discuss the relationship between the concept of code and the circumstances of communication, understood here as those elements participants of a given concrete situation which assist in understanding between sender and recipient, directly interfering in the process of (re) signification of the messages. Far from producing a transmission of information from unequivocal meaning, the heterogeneity of factors involved in the communication process brings afloat complex interpretative games that compete in the update of a particular signification. The survey shows, as its main objective, to make a bibliographic review of the major works regarding the subject proposal, contributing to the expansion of the field of media in the relationship established with its various languages.Resgatando algumas questões trabalhadas no modelo informativo de Shannon e Weaver (1948), acrescidas das ampliações de Umberto Eco e Paolo Fabbri nos dois modelos comunicacionais seguintes, o modelo semiótico-informativo (1978) e o modelo semiótico-textual (1979), o presente artigo visa problematizar a relação estabelecida entre a noção de código e as circunstâncias de comunicação, entendidas aqui como aqueles elementos participantes de uma dada situação concreta que auxiliam na compreensão entre o remetente e o destinatário, interferindo diretamente no processo de (re) significação das mensagens. Longe de produzir uma transmissão da informação de sentido unívoco, a heterogeneidade de fatores envolvidos no processo comunicacional traz à tona complexos jogos interpretativos que competem na atualização de uma determinada significação. A pesquisa apresenta, como objetivo principal, fazer uma revisão bibliográfica das principais obras no tocante à temática proposta, contribuindo para a ampliação do campo da Comunicação Social na relação estabelecida com suas diferentes linguagens.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/20910.30962/ec.209E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; v. 10 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/209/210Keske, Humberto Ivaninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:29:56Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/209Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:29:56E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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